کد خبر: 1070850
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
یادکردی از شهید مهدی ضرغامی از شهدای عملیات طریق‌القدس
شهید مهدی ضرغامی متولد ۱۳۴۰ در شهر خمین بود. او همراه تعدادی از نیروهایش در یورش مجدد تانک‌های دشمن برای تصرف منطقه و پل سابله، رشادت‌های زیادی به خرج داد و کنار رزمندگانی از دیگر یگان‌ها، توانستند حمله مجدد دشمن را خنثی کنند، اما مهدی در همین عملیات در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۶۰ به شهادت رسید. یادکری از این شهید عملیات طریق‌القدس را پیش‌رو دارید.
زهرا محمدزاده

شهید مهدی ضرغامی متولد ۱۳۴۰ در شهر خمین بود. او همراه تعدادی از نیروهایش در یورش مجدد تانک‌های دشمن برای تصرف منطقه و پل سابله، رشادت‌های زیادی به خرج داد و کنار رزمندگانی از دیگر یگان‌ها، توانستند حمله مجدد دشمن را خنثی کنند، اما مهدی در همین عملیات در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۶۰ به شهادت رسید. یادکری از این شهید عملیات طریق‌القدس را پیش‌رو دارید.
استقبال از امام
شهید ضرغامی هرچند متولد خمین بود، اما عمده فعالیت‌های انقلابی‌اش را در قم انجام می‌داد. او که در شهر‌های قم و تهران به عنوان یک انقلابی پای کار شناخته می‌شد، توانست روز ۱۲ بهمن ۵۷ و آمدن امام از تبعید، جزو کمیته استقبال از ایشان باشد و همراه سایر دوستانش که از خمین به تهران آمده بودند، مدتی را در حسینیه ارشاد مستقر شوند و جریانات انقلاب را تا روز ۲۲ بهمن و پیروزی آن در تهران دنبال کنند. پس از پیروزی انقلاب، شهید ضرغام در همان سال ۱۳۵۸ وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. او درحالی فعالیتش را در سپاه خمین آغاز کرد که سپاه این شهر تنها ۱۵ عضو داشت.
حضور در کردستان
بعد از پیروزی انقلاب، کردستان اولین آوردگاهی بود که شهید ضرغامی قدم در آن گذاشت. با شکل‌گیری بسیج در سپاه، مهدی مسئولیت آموزش و سازماندهی گروه‌های مختلف نیرو‌های بسیجی و پاسدار را بر عهده گرفت و با اعزام آن‌ها به مناطق مختلف درگیری در کردستان به همراه گروه‌های اعزامی و به عنوان فرمانده به مناطق غرب کشور رفت. او در عملیات پاکسازی مناطقی از کردستان مثل سنندج، بیجار، سردشت و نوسود حضور فعالی داشت.
تشکیلات حزب‌الله
شهید مهدی ضرغامی همراه تعدادی از همرزمانش تشکیلاتی به نام حزب‌الله را در شهر خمین تشکیل داده بودند. با شروع اولین درگیری‌ها در خوزستان، او همراه بچه‌های همین گروه راهی آنجا شدند. در ماجرای خوزستان، شهید ضرغام از هیچ فعالیتی فروگذار نبود. به همین ترتیب وقتی خبر حمله ارتش بعث عراق به جنوب کشور به گوش رسید، مهدی که از پیش ارتباط خود را با خوزستان برقرار کرده بود، خیلی زود راهی این خطه شد و در جبهه سوسنگرد، رشادت‌های زیادی از خود نشان داد.
شهادت در سابله
آنطور که برادر شهید می‌گوید سه روز بعد از آزاد‌سازی بستان در عملیات طریق‌القدس، واحد‌های شنود اطلاعات عملیات قرارگاه مرکزی حوالی ساعت ۲ بعدازظهر ۱۲ آذر ۱۳۶۰ شنودی دریافت می‌کنند که طی آن صدام به نیرو‌های عراقی سلام می‌رساند و برای آن‌ها آرزوی موفقیت می‌کند. فرماندهان حدس می‌زنند احتمالاً دشمن قصد عملیاتی جدید برای بازپس‌گیری بستان را دارد؛ لذا مأموریت دفاع از پل سابله به شهید ضرغام و نیروهایش واگذار می‌شود.
روز ۱۲ آذر دشمن به شدت آن منطقه را مورد حمله قرار می‌دهد، اما در کمین و محاصره مدافعان پل گرفتار می‌شود و صبح روز ۱۲/۹/۱۳۶۰ درگیری شدیدی شروع می‌شود که با انهدام اولین تانک دشمن روی پل و تصادف چند تانک و نفربر، دیگر عبور و مرور نیرو‌های دشمن بعثی روی پل قطع می‌شود. در دنباله عملیات، درگیری تن به تن آغاز می‌شود. رزمندگان با چند تیپ زرهی و نیرو‌های پیاده عراق درگیر و تعداد زیادی از نیرو‌های دشمن کشته می‌شوند و بخش اعظم آن‌ها نیز فرار می‌کنند. در آن لحظات سابله قتلگاه نیرو‌های زرهی دشمن شده بود، اما در اثنای همین درگیری‌ها، ساعت ۷ صبح روز ۱۳ آذر ۱۳۶۰ گلوله‌ای به پیشانی مهدی برخورد و او را به سختی مجروح می‌کند. مهدی را با بالگرد به اهواز منتقل می‌کنند، اما بین راه بر اثر خونریزی و جراحات وارده به شهادت می‌رسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار