در پنجمین جلسه دادگاه معروف به ثبتسفارش خودرو، متهم ردیف اول، نقش خود را انکار و تأخیر سازمان توسعه تجارت در بستن سامانه را مشکل اصلی معرفی کرد. یکی از معاونان سابق وزیر سمت هم از آگاهی نعمتزاده و ادامه اتفاقات دوران وی در دوران وزارت شریعتمداری خبر داد.
پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۹۹ متهم پرونده معروف به ثبتسفارش، با موضوع قاچاق سازمانیافته خودرو دیروز به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
در ابتدای جلسه، قاضی صلواتی ضمن اعلام رسمیت جلسه دادگاه و تفهیم اتهام متهم ردیف اول، با توجه به اینکه کیفرخواست در چهار جلسه قبلی قرائت شدهبود از متهم ردیف اول خواست در جایگاه قرار گیرد و دفاعیات خود را شرح دهد.
خودروها از آسمان آمدهبود؟!
ابوالفضل صیادی، (مدیر اجرایی وقت شرکت فناوران اعتماد راهبر) ضمن رد اتهام انتسابی خود مدعی شد: آنطور که در کیفرخواست آمده من مدیر اجرایی شرکت فناوران اعتماد راهبر نبودم و هیچ سمتی نداشتم. من ۱۱ دی ماه ۹۵ از سامانه ثبتسفارش منفک شدم و در آنجا کارشناس برنامهنویس بودم. به دنبال صورتجلسه ۱۹ دی ماه ۹۵ مقرر شد تمامی دسترسی دیتاهای سیستم سامانه ثبتسفارش را تحویل نماینده شرکت راهبر کنم. من تمامی دیتاها را تحویل شرکت مربوطه دادم و هیچ سمتی نداشتم.
صیادی افزود: ورود خودرو در تاریخ ۱۲ دی ماه ۹۵ نامهاش به سازمان توسعه تجارت (زیرمجموعه وزارت صمت) آمده، اما مدیران وقت وزارت و سازمان، سامانه را نبستند و تا تاریخ ۲۲ همان ماه باز بود و شرکت فناوران اعتماد راهبر مسئولیت را بر عهده داشت و پس از آن دیگر هیچ خودرویی حق واردات نداشت؛ مگر اینکه نمایندگی رسمی باشد.
قاضی صلواتی هم در واکنش به دفاعیات متهم گفت: آیا بیش از ۶ هزار خودرو وارد شده از آسمان آمدهبود؟
پلیس فتا، متهم را شناسایی کرد
صیادی گفت: من نمیدانم، بررسی کنند تا مشخص شود من کجای این ماجرا قرار دارم؟ من به کرات با مدیران سازمان توسعه تجارت مکاتبه کردم و گفتم مشکلات امنیتی زیادی است و باید رسیدگی شود. به آقای خسروتاج (معاون وقت وزارت صمت) گفتم که سامانه ثبتسفارش امنیت خوبی ندارد و به دلیل بیتوجهی آنها برخی از موضوعات را به وزارت اطلاعات اطلاع میدادم.
پس از صحبتهای متهم ردیف اول، نماینده دادستان در واکنش به دفاعیات وی گفت: عمده دفاعیات متهم در سه محور است؛ دفاع اول این است که میگویند سمت نداشتند و دقیقاً ایراد ما این است که اگر سمت نداشتید چرا اطلاعات سامانه در اختیار شما بودهاست؟ مورد دوم این است که متهم مدعی است که به اطلاعات دسترسی نداشته، اما پلیس فتا سه بار ورود با اسم ایشان را تأیید کردهاست. مورد سوم هم این است که اکثر متهمان این پرونده صیادی را به عنوان مسئول ثبت سفارش میشناسند و همه نام او را میآورند.
یزدانیفر با اشاره به بخشی از اظهارات متهم ردیف اول در سازمان بازرسی کل کشور گفت: آقای صیادی به سامانه دسترسی کامل داشته و همه کاره بوده و از قرار دادن دسترسیها برای نفر بعدی امتناع میکردهاست.
برای من روشن نیست موکلم چه کردهاست
قاضی صلواتی هم خطاب به متهم گفت: با اینکه کارمند سازمان توسعه بودید، در سه قرارداد دخالت داشتید، چه توضیحی در این خصوص دارید؟
صیادی گفت: این موضوع در یک شرایط اضطراری رقم خورد. من دنبال سود و منفعت مالی نبودم و قصدم انجام یک کار خیر بود.
قاضی صلواتی هم پاسخ داد: همه کاره قرارداد شما بودید. نقش شما غیر از تأمین نیرو در قراردادها چه بودهاست؟ اگر کارمند سازمان بودید نمیتوانستید در قراردادها نقش داشتهباشید.
در این زمان، وکیل صیادی ضمن قرارگیری در جایگاه گفت: موضوع جعل و خروج از آرشیو برای بعد از تاریخ ۲۲ دی ماه ۹۵ است. این در حالی است که موکل من پیش از آن ارتباط خود را با سازمان قطع کردهبود.
در ادامه یکی دیگر از وکلای صیادی هم در جایگاه قرار گرفت و گفت: اتهام اول موکلم اخلال در نظام اقتصادی است، اما در تعریف عنصر مادی جرم، هیچ تعریفی در قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی ارائه نشده و صرفاً به بیان مصادیق بسنده شدهاست. برای من روشن نیست موکل من در کدام بخش از این جرم نقش داشتهاست.
تویوتا به جای جرثقیل وارد کردند
نماینده دادستان در ادامه جلسه دادگاه در واکنش به دفاعیات وکلای متهم صیادی گفت: کل سامانه ثبتسفارش شامل پشتیبانی، طراحی و مدیریت و صفر تا صد سامانه دست متهم بودهاست. جعل در سامانه ثبتسفارش به چند صورت بودهاست. مورد اول از طریق تغییر تاریخ بوده و مورد دوم به این شکل بوده که در تاریخ ممنوعیت ثبتسفارش ایجاد شدهاست. مورد دیگر، تغییر اطلاعات کالا بودهاست؛ بهطور مثال یک جرثقیل به تویوتا تغییر کردهاست.
شناسایی مجرم کار من بود!
در ادامه متهم ردیف دوم، مجتبی خسروتاج (معاون سابق وزیرصمت) به دستور قاضی صلواتی در جایگاه قرار گرفت. قاضی صلواتی ضمن تفهیم اتهام به متهم خسروتاج از وی خواست تا دفاعیات خود را شرح دهد.
خسروتاج ضمن رد اتهام انتسابی گفت: اولین شاکی در این پرونده من هستم! من در کجای این پرونده در وقوع جرم معاونت کردم؟ شناسایی مجرم در این پرونده کار بنده بودهاست! یک عده واردکننده که از مردم پیش از واردات پول میگرفتند، معلوم است وقتی محدودیت برای واردات ایجاد شود، صدایشان درمیاید.
تازه فهمیدم چه بلایی سر این مملکت آمده!
خسروتاج افزود: شهریور ۹۵ وارد سازمان شدم و آبان ۹۷ به خاطر قانون منع به کارگیری بازنشستگان از آن مجموعه خارج شدم. نعمتزاده (وزیر صمت دولت یازدهم) به من گفته بود که در آنجا ثبت سفارش مسئله دارد و به همین دلیل با حراست جلسه گذاشتم. زمانی که متوجه شدم چه خبر است، تازه فهمیدم چه بلایی سر این مملکت آمدهاست.
وی افزود: در ادامه ما قرارداد را با شرکت راهبر بستیم و در قراردادها به صراحت گفتهشده برای امنیت شبکه، سختافزار، نرمافزار و پشتیبانی است. این هم بگویم که خودرو کالای ممنوع برای واردات تلقی نمیشود و پس از اعلام محدودیت از سوی وزارت در سال ۹۶ در دوره وزیر بعدی هم ایجاد محدودیت برای خودرو صورت گرفت و مشکلات فقط مربوط به دوره مدیریت من نیست. در نهایت قاضی صلواتی ختم جلسه را اعلام کرد.