کد خبر: 1068656
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
در ادامه اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در راستای کمک به مناطق محروم و حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت و نیازمند محروم، رزمایش «سرزمین احسان» به همت بنیاد احسان وابسته به این ستاد برای ساکنان مناطق مرزنشین اجرا خواهد شد.
حوریه ملکی

در ادامه اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در راستای کمک به مناطق محروم و حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت و نیازمند محروم، رزمایش «سرزمین احسان» به همت بنیاد احسان وابسته به این ستاد برای ساکنان مناطق مرزنشین اجرا خواهد شد. در این رزمایش قرار است نیاز‌های معیشتی، تهیه جهیزیه برای زوجین کم‌برخوردار و همچنین مسائل بهداشت و سلامت و تأمین آب در اولویت کار‌ها باشد. به گفته معاون اجتماعی بنیاد احسان، رزمایش سرزمین احسان از استان‌های غربی مثل کردستان و کرمانشاه شروع می‌شود و سپس به استان‌های شرقی، چون سیستان وبلوچستان و خراسان‌شمالی و جنوبی می‌رسد.

اگر استان‌های مجاور خطوط مرزی آبی و خاکی کشور به عنوان استان‌های مرزنشین در نظر گرفته شود، باید گفت که ایران دارای شانزده استان مرزی است که از این تعداد سه استان بوشهر، هرمزگان و مازندران تنها دارای خط مرزی دریایی هستند. چهار استان خوزستان، سیستان و بلوچستان، گیلان و گلستان دارای هر دو مرز دریایی و زمینی هستند و ۹ استان دیگر یعنی استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی تنها در کنار مرز‌های زمینی قرار گرفته‌اند.
زندگی در مناطق مرزی برای مرزنشینان اغلب با مشکلاتی همچون عبور گروه‌های قاچاقچی، حضور دسته‌های بزرگ پناهجویان، دوری از مناطق مرکزی و کمبود امکانات و همچنین مصائب و مشکلات باقیمانده از جنگ تحمیلی همراه و زندگی آن‌ها را سخت و دشوار کرده است.
زندگی در مناطق مرزی و مرزنشینی، شرایط خاصی دارد و مرزنشینان اغلب از مشکلاتی رنج می‌برند که کمتر ممکن است شهروندان مناطق مرکزی با آن مشکلات مواجه شوند، از همین رو بررسی مسائل و مشکلات مرزنشینان جزو اولویت‌های تحقیقاتی و اقدامات عملیاتی بسیاری از سازمان‌ها و مراکز تصمیم‌گیری است.
ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از جمله نهاد‌هایی است که سال‌هاست برای محرومیت‌زدایی و حمایت از قشر کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر جامعه فعالیت می‌کند و در همین راستا معاون اجتماعی بنیاد احسان وابسته به این ستاد از اجرای رزمایش «سرزمین احسان» با اولویت استان‌های مرزی خبرداده و در مورد این رزمایش می‌گوید: «بنا داریم در قالب رزمایش سرزمین احسان مسائلی که هموطنان مرزنشین درگیر آن هستند را پوشش دهیم که از جمله آن‌ها می‌توان به مسائل معیشتی، جهیزیه، بهداشت و سلامت و تأمین آب و ... اشاره کرد.»
محسن جهانی، با بیان اینکه دو نوع رزمایش در بنیاد احسان داریم، ادامه می‌دهد: «رزمایش‌ها، موضوعی و مسئله محور هستند. دسته نخست یعنی رزمایش‌های موضوعی شامل همه رزمایش‌های معیشتی می‌شوند. تاکنون هفت مرحله رزمایش احسان و همدلی برگزار و در هر مرحله یک میلیون بسته معیشتی اهدا شده که تنوع داشته و اقلام پروتئینی، کربوهیدرات و سایر اقلام معیشتی که خانواده‌ها به آن نیاز دارند را دربر می‌گیرد.»
وی افزود: «در آخرین مرحله از این رزمایش که مرحله هفتم بوده و در حال حاضر هم در آن قرار داریم اعطای یک‌هزار تن گوشت گرم گوسفندی در مناطق محروم روستایی و کم‌برخوردار است.»
معاون اجتماعی بنیاد احسان وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه نوع دیگر رزمایش، مسئله محور و ناظر به مسائلی است که در کشور اتفاق می‌افتد و از جمله آن‌ها می‌توان به رزمایش «احسان زندگی» اشاره کرد، می‌گوید: «احسان زندگی، پویش تأمین آب شرب برای ۳۰۰ منطقه حاشیه‌ای و کم‌برخوردار بود که چندی پیش اجرا شد. اکنون نیز با توجه به شروع فصل سرما، وسایل گرمایشی نظیر بخاری و البسه را در مناطق محروم توزیع می‌کنیم.»
همراهی خیرین در وبسایت دنیای احسان
حالا بنیاد احسان در صدد اجرای رزمایش «سرزمین احسان» است. اقدامی که هدفش ساکنان مناطق مرزی ایران، با اولویت خانواده‌های کم‌برخوردار بوده و معاون اجتماعی این بنیاد در تشریح ابعاد رزمایش می‌گوید: «بنا داریم در قالب رزمایش سرزمین احسان مسائلی که مردم مرزنشین درگیر آن هستند را پوشش دهیم که از جمله آن‌ها می‌توان به مسائل معیشتی، جهیزیه، بهداشت و سلامت و تأمین آب و ... اشاره کرد. رزمایش «لبخند احسان» که شامل خدمات دندانپزشکی است نیز برای کمک به مردم مناطق مرزنشین در حوزه بهداشت و سلامت دندان شکل گرفته است.»
جهانی ادامه می‌دهد: «مردم می‌توانند با ورود به وبسایت دنیای احسان در امور خیر و خداجویانه بنیاد احسان مشارکت کنند. گروه‌های جهادی و خیریه‌ها نیز پای ثابت پویش‌ها هستند و ما خدمات را از طریق آن‌ها ارائه می‌کنیم و آن‌ها هستند که با مددجویان و مخاطبان ارتباط دارند.»
وی با اشاره به اینکه رزمایش سرزمین احسان از استان‌های غربی، چون کردستان و کرمانشاه شروع می‌شود و در مراحل بعدی به استان‌های شرقی، چون سیستان و بلوچستان و خراسان‌شمالی و جنوبی خواهد رسید، تصریح می‌کند: «در مرحله اول رزمایش سرزمین احسان ۴ هزار بسته معیشتی را به مردم مرزنشین کردستان اهدا کردیم و مراحل بعدی بلافاصله پشت سرهم اتفاق می‌افتد.»
گروه‌های جهادی و مردم، مجریان اصلی هستند
یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که در رزمایش‌های حمایتی باید مد نظر باشد، شناسایی درست خانواده‌های کم‌برخوردار و نوع کمک‌هایی است که آن‌ها احتیاج دارند.
حرکتی که در بنیاد احسان مورد توجه قرار دارد و به گفته معاون اجتماعی این بنیاد، نحوه شناسایی نیازمندان و سنجش میزان اثربخشی اقدامات انجام شده در جامعه هدف، از طریق مردم و گروه‌های مردمی و جهادی ارائه شده و اثراتش در کف میدان به چشم می‌خورد.
جهانی می‌گوید: «تفاوت ما با دیگر نهاد‌ها در این است که خودمان به عرصه اجرا ورود نمی‌کنیم و به گروه‌های مردمی یاری می‌دهیم که خودشان وارد عمل شوند. بنابراین کسی واسطه نیست و گروه جهادی و خیریه‌ای که داخل محل است خودش افراد نیازمند را شناسایی می‌کند و بسته‌های معیشتی را به مددجویانش می‌دهد.»
وی ادامه می‌دهد: «تمام خدمات بنیاد احسان از طریق مجموعه‌های مردمی انجام می‌شود و استثنائاً در برخی رزمایش‌ها مانند توزیع گوشت گرم با وزارت بهداشت تفاهمی داریم که مادران باردار و شیرده که توسط خانه‌های بهداشت شناسایی شده‌اند نیز مشمول شوند. به طور کلی نیازمندی افراد در محلات مختلف، متفاوت است و گروه‌های جهادی می‌توانند کمک کنند که سایر نیاز‌های مردم نیز مرتفع شود. توزیع این بسته‌ها، موجی از خدمت‌رسانی را نیز به راه می‌اندازد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار