کد خبر: 1063700
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶
دو سال و نیم از رانش زمین و تخریب خانه‌های مردم در حسین‌آباد کالپوش در استان سمنان می‌گذرد و با اینکه دوباره فصل بارش‌ها و سرما از راه رسیده، اما استانداری سمنان و مجموعه مدیریت بحران و فرمانداری و بنیاد مسکن و دیگر نهاد‌ها و سازمان‌ها نتوانسته‌اند مشکلات مردم این استان را سر و سامان بدهند
سجاد مرسلی

سرویس ایران جوان آنلاین: دو سال و نیم از رانش زمین و تخریب خانه‌های مردم در حسین‌آباد کالپوش در استان سمنان می‌گذرد و با اینکه دوباره فصل بارش‌ها و سرما از راه رسیده، اما استانداری سمنان و مجموعه مدیریت بحران و فرمانداری و بنیاد مسکن و دیگر نهاد‌ها و سازمان‌ها نتوانسته‌اند مشکلات مردم این استان را سر و سامان بدهند. حالا امام جمعه کالپوش با ناراحتی از مسئولان انتقاد کرده و با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ خانه روستایی و مراکز اداری و خدماتی در رانش زمین سال ۹۷ یا تخریب شده یا آسیب دیده‌اند، از آن‌ها خواسته به وضع مردم رسیدگی کنند و کار ساخت شهرک جدید را به پایان برسانند.


آخرین روز‌های زمستان سال ۱۳۹۷ بود که برف سنگینی در روستای حسین‌آباد در بخش کالپوش شهرستان میامی استان سمنان بارید و همین امر باعث رانش زمین شد.
روز‌های سرد زمستان زندگی را برای مردم سخت کرده بود که در فروردین ۹۸ و با سست شدن بافت خاک در این منطقه، یکبار دیگر رانش زمین اتفاق افتاد و خرابی‌های زیادی بر جای گذاشت.
با پیشروی رانش، بیش از ۲۰۰ خانه روستایی و مراکز اداری و خدماتی مانند دهیاری، پاسگاه نیروی انتظامی، مدرسه تازه تأسیس، کتابخانه و اماکن ورزشی تخریب شد.
این ویرانی‌ها باعث شد تا بسیاری از حسین‌آبادی‌ها که دیگر خانه و کاشانه‌ای نداشتند یا به سمت استان‌ها و شهر‌های مجاور مهاجرت کنند یا به صورت اجاره‌ای خانه‌ای پیدا کرده و منتظر بازسازی‌ها بماندند. گروهی نیز با هزار ترس و لرز در خانه‌های سستی که در و دیوارش ترک برداشته بود ماندند و اقامت کردند تا قول مسئولان برای ساخت شهرکی در همان نزدیکی‌ها عملی شود.
مسئولان می‌آیند و می‌روند و کاری نمی‌کنند
دو سال و نیم از آن روز‌ها می‌گذرد و کم‌کم هوا رو به سردی می‌رود و بارش‌ها آغاز خواهند شد. اما شهرک ۳۰ هکتاری که قرار بود در بالا دست روستای حسین‌آباد کالپوش ساخته شود تا ساکنان این منطقه با آرامش به زیر سقف خانه‌های خود بروند، هنوز در میانه راه است.
کم‌کاری مسئولان برای ساخت خانه‌های جدید و انتقال ساکنان روستای حسین‌آباد و بی‌توجهی به مشکلات و نیاز‌های آنان، موجب شد تا چند روز پیش امام جمعه کالپوش نیز لب به انتقاد گشوده و با بیان اینکه دو سال و نیم بعد از رانش زمین، همچنان شرایط منطقه حسین‌آباد خطرناک است، اعلام کند: «بحران، مدیریت نشده و مردم همچنان در منازلی که برای آن‌ها خطر آفرین است زندگی‌می‌کنند.»
حجت‌الاسلام اسماعیل بهرامی گفت: «منطقه ما همزمان با کل کشور در آسیب‌های سال ۹۷ دچار رانش شد. زمانی که همه کشور سیل بود، اینجا هم یک بارش سنگین برف داشتیم که باعث شکسته شدن بیش از ۳۰۰ تیر برق شد و در آن شرایط برق، گاز، تلفن ثابت و تلفن همراه قطع شد. بحران عجیب و غریبی بود که وسعت آن هم زیاد بود، اما مدیریت نشد.»
وی ادامه داد: «الان ۳۰ ماه از آن ماجرا گذشته؛ اتفاقی که باعث انهدام برخی خانه‌ها به طور کامل شد، اما هنوز فضایی به عنوان شهرک جدید برای مردم آماده نشده است. حتی برخی همچنان شرایط ابتدایی سکونت و زندگی را هم ندارند. این شهرک به دلیل مطالعات رانشی که برای آن انجام شده باید تمام امکانات را داشته باشد، به همین منظور حفر چاه را در این مناطق ممنوع اعلام کرده‌اند. از سویی برای لوله‌کشی اعتبارات مالی لازم است که آن اعتبار تأمین نشده است. مردم نمی‌دانند باید چه کار کنند.»
بعد از رانش زمین، زیرساخت‌ها و تأسیسات در حسین‌آباد دچار مشکلات عدیده‌ای شدند. به گونه‌ای که آب، برق و گاز قطع شد.
حالا با شروع فصل پاییز و در ادامه آن فرا رسیدن سرمای زمستان، زندگی در این منطقه، بدون گاز بسیار سخت و دشوار خواهد بود.
اما مشکل اصلی اینجاست که مسئولان می‌آیند و می‌روند و نقشه می‌کشند و کاری انجام نمی‌دهند.
پس از مطالعات زمین‌شناسی، بنیاد مسکن چند پهنه را مشخص کرد. در پهنه‌بندی نخست که با رنگ قرمز ۱۹۰ خانه را در بر می‌گیرد، مردم باید حتماً خانه‌های آسیب دیده و تخریب شده را ترک و به شهرک جدید جهت سکونت عزیمت کنند.
منطقه پهنه‌بندی شده دوم خانه‌هایی است که پس از تثبیت زمین می‌توانند دوباره ساخته شوند و در بخش سوم خانه‌هایی قرار دارند که از ابتدا می‌توانستند دوباره بسازند و مجموعاً ۱۰ تا ۱۵ منزل بیشتر نیست.
با اینکه خطر تخریب خانه‌ها در بخش اول وجود دارد و ساکنان این منطقه باید به شهرک منتقل شوند، اما به دلیل آماده نشدن این شهرک، مردم با تعمیرات جزئی خانه‌های خود را ساختند و دوباره در حال سکونت هستند.
به گفته امام جمعه کالپوش مردم از اجاره‌نشینی خسته شده‌اند. توان مالی برای اجاره خانه را ندارند لذا این کار بسیار خطرناک را انتخاب کرده‌اند و هر لحظه ممکن است، اتفاق ناگوار دیگری یا فاجعه‌ای رخ‌دهد.
گرانی‌ها درد را دوچندان کردند
حسین‌آبادی‌ها زمستان ۹۸ و ۹۹ را پشت سرگذاشته‌اند و حالا زمستان ۱۴۰۰ در راه است. با وجود همه پیگیری‌ها، اما هنوز کلنگ اماکن عمومی آسیب‌دیده به زمین نخورده است. گویی مسئولان با خودشان کنار نیامده‌اند که نوبت به خدمات‌رسانی به مردم بشود.
چند ماه در جانمایی شهرک مشکل داشتند و در بعضی موارد زمین‌شناسی موارد تعیین شده را تأیید نمی‌کرد و می‌گفت که امکان رانش دارد. مدتی به این صورت گذشت و امروز گرانی‌ها شرایط را برای مردم سخت‌تر کرده‌است، به گونه‌ای که به خاطر مدیریت نشدن بحران این منطقه، مردم همچنان سرگردان هستند. وام، کمک و تسهیلاتی که دو سال پیش می‌توانست گره‌ای از مشکلات مردم باز کند، امروز به خاطر تورم به وجود آمده، اصلاً ارزشی ندارند که بتوان با آن‌ها ساخت و ساز کرد.
بخش کوهستانی کالپوش میامی به مرکزیت روستای رضوان شامل ۱۲روستاست که دست‌کم ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی و دامداری است، این بخش در ۱۲۰کیلومتری شمال میامی قرار دارد.
روستای حسین‌آباد نیز با ۳ هزار نفر جمعیت، در مرز استان‌های سمنان، گلستان و خراسان شمالی قرار دارد و چشم‌انتظار مسئولی که به جای حرف زدن و نقشه کشیدن، برای کار و عمل وارد میدان‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار