کد خبر: 1063426
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
توضیح کاظم راست‌گفتار درباره تولید سریال «نون خامه‌ای»

سریال «نون خامه‌ای» که ۱۰ سال پشت در‌های تولید ماند، نقدی بود به سازوکار فعالیت فرهنگی در کشور و آن زمان لحن انتقادی این سریال را برنتابیدند.
کاظم راست‌گفتار، کارگردان با بیان این مطلب به «جوان» گفت: مدت‌هاست وضعیت تولید سریال نون خامه‌ای نامعلوم است و با اینکه نزدیک ۱۰ سال از متوقف ماندن آن می‌گذرد ولی همچنان اتفاق تازه‌ای برایش نیفتاده است. این کارگردان عنوان کرد: در همان حدود یک دهه قبل، نزدیک ۱۳۰دقیقه از نون خامه‌ای فیلمبرداری شد که حدود پنج قسمت کامل می‌شد ولی به ناگاه کار خوابید و هنوز هم تعلیق تولید ادامه دارد.
وی درباره چرایی توقف تولید نون خامه‌ای، توضیح داد: در ظاهر ماجرا به کمبود بودجه ربط داشت ولی سریال نقدی بود به سازوکار فعالیت فرهنگی در کشور و شاید آن زمان لحن انتقادی سریال را برنتابیدند و فکر می‌کردند انتقاد موجب تضعیف ساختار می‌شود، در صورتی که انتقاد اگر دلسوزانه و کارشناسانه باشد، می‌تواند سازنده باشد. راست‌گفتار ادامه داد: حالا سال‌ها از آن زمان گذشته و به نظر می‌رسد دیگر نباید از لحن انتقادی گلایه داشته باشند و بهتر است اگر می‌خواهند یک کمدی انتقادی جذاب شکل بگیرد، از ادامه تولید آن سریال حمایت کنند یا کلاً به حمایت از آثار انتقادی بپردازند.
کاظم راست‌گفتار که مینی‌سریال «آشوب» را در شبکه خانگی ارائه داده بود درباره تفاوت‌های ساخت سریال در تلویزیون و شبکه خانگی عنوان کرد: متأسفانه نگاه غالب این است که به سمت جذب چهره برای سریال‌سازی بروند و در این بین آنچه قربانی می‌شود، متن و فیلمنامه است. این رویکرد مردم را هم زده می‌کند. این کارگردان تأکید کرد: هر سریالی که متن و سناریوی منسجم و باکیفیت داشته باشد، می‌تواند در مسیر تولید موفقیت بیشتری کسب کند. اگر متن سناریو کامل و خواندنی باشد، احتمالاً سریال خوبی تولید می‌شود ولی وای به زمانی که تولید را بدون فیلمنامه منسجم انجام دهند.
راست‌گفتار با اشاره به نیاز تلویزیون به سریال‌های جذاب گفت: مردم دوست دارند سریال مفرح و دیدنی ببینند، یعنی هم می‌خواهند سرگرم شوند و هم قصه‌ای جذاب تماشا کنند. پس سریال‌سازان نباید با ایده‌های سه دهه قبل سریال بسازند بلکه باید به‌روز، نوآور و خلاق باشند. اگر در سریال‌سازی ایده‌های جدید رخ ننماید، مردم دلزده می‌شوند و دنبال جای دیگری برای خوراک فرهنگی خود می‌روند. ذائقه مخاطب را باید در نظر گرفت. ذائقه را می‌توان تربیت کرد و سمت و سو داد، اما وقتی ذائقه‌ها مریض باشد، کار مشکل‌تر می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار