جوان آنلاین: در ایامی که بحث بر سر معرفی نماینده سینمای کشورمان برای حضور در مراسم اسکار به اوج خودش رسیده یک جریان سینمایی در سطح بینالملل از سوی فیلمسازان فراری و خائن به وطن و ملت و یک جریان مشکوک داخلی در حال فعالیت و مشروعیت بخشی به دو مقوله هستند؛ یکی بایکوت نماینده سینمای کشور با عنوان دروغین سینمای حکومتی و دیگری رسمیت دادن به فیلمها و آثار بدون مجوز و اصطلاحاً زیرزمینی. اما متأسفانه در حالی که این دو لبه مقراض تمام تمرکز و تلاششان را برای رخ دادن چنین توهمی مصروف میکنند، مسئولان سازمان سینمایی همچون سالهای گذشته در موضعی انفعالی و فشل صرفاً منتظر بروز اتفاقات هستند تا احتمالاً کما فیالسابق با انتشار بیانیهای از دست رفتن موقعیت بین المللی سینمای کشورمان را تقبیح و محکوم کنند.
دقیقاً دو روز پیش بود که بنیاد فارابی با انتشار اطلاعیهای اعلام کرد که پس از برگزاری اولین جلسه کمیته انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار در تاریخ ۱۵ شهریور۱۴۰۴، از میان ۸۴ اثر واجد شرایط برخی از آثار برای بازبینی مجدد انتخاب شدند و پس از بازبینی آثار یاد شده، نهایتاً پنج فیلم به عنوان لیست کوتاه جهت بررسی و انتخاب گزینه نهایی نماینده ایران نامزد شدند. این آثار به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: فیلم سینمایی پیر پسر به کارگردانی اکتای برآهنی، فیلم سینمایی رها به کارگردانی حسام فرهمند، فیلم سینمایی زن و بچه به کارگردانی سعید روستایی، فیلم سینمایی زیبا صدایم کن به کارگردانی رسول صدرعاملی و همچنین فیلم سینمایی علت مرگ نامعلوم به کارگردانی و نویسندگی علی زرنگار.
اشتراک نظر عجیب
در خارج از کشور یک جریان موازی که از سوی برخی فیلمسازان فراری و خائن به وطن از جمله بهمن قبادی، محمد رسولاف و جعفر پناهی بعد از تلاش برای غصب کردن و حذف نماینده رسمی کشورمان در جشنوارههای خارجی از جمله جشنواره کن و ونیز، در حال تدارک و تهیه خوراک و بهانه برای مسئولان آکادمی اسکار هستند تا با عناوینی مانند فیلم حکومتی از حضور و پذیرش نماینده رسمی سینمای کشورمان در فرآیند آکادمی اسکار، دو مسئله را به صورت همزمان عملیاتی و اجرا کنند؛ یکی حذف نمایندگان رسمی سینمای کشور از جشنوارههای بینالمللی و معرفی فیلمهای ضد میهنی و ضد ایرانی که از سوی فیلمسازان خائن به وطن و ملت ساخته شدهاند، به عنوان نماینده اصلی و همچنین تقویت جریان فیلمسازی زیر زمینی در داخل کشور برای تقویت گزاره اول.
همزمان با این اتفاق خانه سینما بعد از معرفی اعضای کمیته انتخاب فیلم برای اسکار با اعلام اینکه نمیخواهد در این اتفاق سهیم باشد، خودش را کنار کشید و به نوعی اعضای کمیته را در عمل انجام شده قرار داد. چه اینکه اعضای کمیته اسکار در بیانیهای که منتشر کردند از این اقدام مسئولان خانه سینما با تعابیری مانند خالی کردن پشت اعضا یاد کردند و در بخشی از آن نوشتند: «در تماس اولیه با مدعوین به کمیته، از طرف خانه سینما عنوان شده بود که مسئولیت انتخاب اعضا کاملاً با خانه سینماست و امسال به دلیل محدودیت زمانی صرفاً درگاه ارتباطی با اسکار در فارابی خواهد ماند تا برای سال آینده و در طول سال این درگاه به طور کامل به خانه واگذار شود.»
اعضای این کمیته در بخش دیگری از بیانیهشان پرده از اقدامی هماهنگ و همصدا با جریان ضد سینمایی خارج از کشور که از سوی فیلمسازان فراری و خائن به کشور از جمله محمد رسولاف و بهمن قبادی و محکوم امنیتی مانند جعفر پناهی و همچنین بازیگر مفلوک و رسوایی مانند حمید فرخنژاد برداشتند. در بخشی از بیانیه کمیته اسکار، این افراد همراستا با خواسته تیم فیلمسازان فراری خواستار تقویت روند تولید فیلمهای بدون مجوز در داخل کشور شدهاند. اعضای این کمیته در این بخش از بیانیهشان نوشتند: «اعضای کمیته انتخاب معتقدند در موقعیتی بسامانتر که امکان اجرایش تا سال آینده به تلاش همه دستاندرکاران صنفی بایستی محقق شود{؟! }، تمامی سرمایههای سینمای ایران، چه آثاری که با مجوزهای رسمی ساخته شدهاند و چه آثاری که خارج از ساز و کار رسمی تولید شده، اما از شرایط و استانداردهای انتخاب فیلم برای معرفی به آکادمی اسکار برخوردارند باید در این رقابت شرکت داده شوند.»
انفعال و دیگر هیچ!
در این سوی ماجرا، سکوت و انفعال مسئولان ارشد سازمان سینمایی به عنوان متولی اصلی سینمای کشور که شوربختانه سابقه تساهل و تسامحهای مکرر و غیرعقلاییشان در مواجهه با آثار موهن سینمایی مانند «عنکبوت مقدس» که تحت عنوان فیلم ایرانی در ادوار قبلی جشنوارههای بینالمللی حضور داشتند، همچنان ادامه دارد و به نظر میرسد که باید در آیندهای نزدیک منتظر واگذاری مرحله به مرحله و متوالی جایگاههای قانونی سینمای رسمی کشورمان در محافل و جشنوارههای بینالمللی به جریان مطلوب فیلمسازان فراری و خائنی مانند رسولاف و پناهی باشیم.
نکته بسیار مهمی که موجب تقویت و احتمال توافقات پنهانی برای عملیاتی شدن این گزاره میشود، بخشی از بیانیه کمیته انتخاب است که خواسته یا ناخواسته به آن اشاره شده است. این افراد در بیانیهشان از واگذاری انتقال «درگاه معرفی فیلم به آکادمی اسکار» به خانه سینما و همچنین بلا اثر شدن جایگاه قانونی سازمان سینمایی به عنوان بازوی قانونی و دولتی حاکمیت در این عرصه خبر دادهاند. آنها به صراحت اعلام کردهاند: «در تماس اولیه با مدعوین به کمیته، از طرف خانه سینما عنوان شدهبود که مسئولیت انتخاب اعضا کاملاً با خانه سینماست و امسال به دلیل محدودیت زمانی صرفاً درگاه ارتباطی با اسکار در فارابی خواهد ماند تا برای سال آینده و در طول سال این درگاه به طور کامل به خانه واگذار شود.»
به ایران حمله کنید!
ذکر دو نکته بسیار ضروری است یکی اینکه نهادهای ناظر بایستی به تقویت جایگاه قانونی سینمای کشورمان تلاش بیشتری کنند و اجازه ندهند این جایگاه به خاطر قول و قرارهای پنهانی و در گعدههای رفاقتی مخدوش شود. نکته دوم این است که مسئولان سازمان سینمایی باید از همین الان برای نقش بر آب کردن توهمات چند فیلمساز فراری و خائن به وطن و به چالش کشیدن جایگاه قانونی سینمای رسمی کشورمان به فکر چاره باشند و مانند گذشته منتظر وقوع و اقدام بعد از واقعه نباشند. جای تأسف است که صدها نفر از چهرههای شناختهشده سینمای جهان در حال تلاش برای بایکوت همکاری با کمپانیهای فیلمسازی طرفدار رژیم صهیونیستی به خاطر نسلکشی مردم مظلوم فلسطین هستند برخی از سینماگران وطنفروش کشورمان از جمله حمید فرخنژاد در گفتوگو با تلویزیون ضد ایرانی اینترنشنال به صراحت میگوید: «ما از اسرائیل میخواهیم که به ایران حمله کند!» البته از افرادی که به ملت و ماممیهن خیانت کردهاند، انتظاری غیر از این هم نمیرود، اما انفعال و ریتم مرده مدیران فرهنگی و سینمایی کشورمان در دفاع از جایگاه بینالمللی سینمای کشورمان موضوعی آزاردهنده و غیرقابلتوجیه است.