کد خبر: 1019143
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵
در حالی که از اواسط هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که نهاده دامی به صورت گسترده توزیع می‌شود، خبر‌های رسیده از بازار حاکی از آن است که فقط جو به قیمت دولتی و عمده توزیع شده و بازار همچنان با کمبود سویا و ذرت مواجه است. در این خصوص رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: توزیع ارز نهاده‌ها به صورت رانتی و سلیقه‌ای برای نهاد‌های دولتی و وابسته‌های دولت انجام شده‌است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اواسط هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مشکل تأمین نهاد‌ه‌های دامی و طیور رفع شده و نهاده‌ها به طور گسترده توزیع می‌شود، اما به گفته فعالان بازار، فقط جو با نرخ مصوب توزیع می‌شود و سویا و ذرت به شدت در بازار کمیاب است و همین امر باعث نگرانی مرغداران برای تأمین نهاده‌ها طیور شده‌است که جز سویا هیچ جایگزین دیگری ندارد.

در این خصوص مجید موافق قدیری در گفتگو با مهر درباره چرا به‌رغم اینکه هفته گذشته شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد نهاده وارد کشور شده و در حال توزیع در استان‌ها است، تغییری در وضعیت بازار نهاده‌ها ایجاد نشده و قیمت‌ها همچنان روند صعودی دارد، اظهار داشت: محموله حدود ۲۰۰ هزار تنی کنجاله سویای شرکت پشتیبانی که در انبار‌های بندر حضرت امام (ره) موجود است، مربوط به واردات ماه‌های گذشته بوده که ارز آن به تازگی توسط بانک مرکزی تأمین شده‌است.

وی افزود: بنابراین به نظر می‌رسد اخیراً نهاده‌ای وارد نشده و چهار کشتی کنجاله سویای هند مربوط به حواله‌ای است که خریدار، کالا را ارسال نکرده و به تازگی روپیه هند دریافت کرده‌اند که از هند کنجاله سویا خریداری کنند که دو کشتی در راه و دو کشتی نیز در حال بارگیری است، بنابراین شرکت پشتیبانی صرفاً مبادرت به فروش ذخیره استراتژیک کرده و این اقدام اثر بخشی چندانی نیز نداشته‌است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: به اعتقاد بنده اگر می‌خواهیم عطش بازار در زمینه کنجاله سویا فروکش کند باید حداقل ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا در این ماه به بازار عرضه شود و متأسفانه این میزان موجودی نداریم. اگر عرضه در این ماه به اندازه کافی صورت نگیرد، این میزان در ماه بعد به ۶۵۰هزار تن افزایش می‌یابد.

توزیع ارز رانتی برای نهاد‌های دولتی و وابسته‌های دولت

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: نکته قابل‌توجه در این میان توزیع رانتی ارز است و اینکه ارز به صورت سلیقه‌ای به نهاد‌های دولتی و وابسته‌های دولت تخصیص داده شده‌است، ضمن اینکه تجربه نشان داده دولت بازرگان خوبی نیست و همین اقدامات مشکل را هم دو چندان کرده‌است. ما معتقدیم اگر دولت می‌خواهد این مشکل حل شود باید به بخش خصوصی واقعی اهمیت دهد و از تجربیات آن‌ها استفاده کند.

قدیری اضافه کرد: با توجه به اینکه الگوی خرید نهاده‌ها در بازار جهانی بر اساس فصول سال است، تزریق قطره‌چکانی ارز در حال حاضر، نظام متعارف خرید خارجی و تجارت بین‌المللی کشور در خصوص نهاده‌های دامی تولید خوراک دام را به هم زده و بهای تمام‌شده کالای خریداری‌شده نسبت به شیوه‌های تخصصی بسیار بالاتر رفته و در نتیجه جذابیت بازار برای فعالیت‌های تجاری سالم و رسمی کاهش پیدا کرده و همین موضوع کافی است تا شرایط فضای سالم تجارت را تحت‌تأثیر قرار دهد.

وی درباره میزان توزیع نهاده‌ها در کشور نیز افزود: متأسفانه با توجه به اینکه کالا از بنادر توزیع نمی‌شود، آمار دقیق نیاز و توزیع را نداریم ولی با توجه به افت شدید قیمت جوجه و قیمت بالای نهاده‌های دامی در بازار غیررسمی، می‌توان این تحلیل را داشت که بازار به شدت کوچک‌شده به طوری که جوجه یکروزه قابل‌جذب نیست، ضمن اینکه برای همین بازار کوچک هم نهاده دامی به اندازه کافی موجود نیست که قیمت‌ها به شدت بالا رفته‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار