کد خبر: 1009336
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش، تحت رهبری امریکا برای اینکه نشان دهد به دستور کار مذاکرات با دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق پایبند است، دست به کاهش نیرو زده، ولی همزمان، با آزمایش سامانه دفاع موشکی در بزرگ‌ترین سفارت خود در جهان در شهر بغداد، نشان داد برای حفظ حضور نظامی در عراق، حتی از تبدیل مراکز دیپلماتیک به پادگان نظامی، ابایی ندارد.
سرویس بین الملل جوان انلاین: از همان سال ۲۰۰۸ که امریکا سفارت ۱۰ کیلومتر مربعی خود را به عنوان بزرگ‌ترین سفارت جهان راه انداخت، می‌شد حدس زد که در آینده‌ای نه چندان دور، این سفارت کاربرد‌هایی غیردیپلماتیک خواهد یافت. این سفارت پنج برابر سفارت امریکا در ایروان است که تا سال ۲۰۰۸ بزرگ‌ترین سفارت امریکا در جهان بود و با هزینه ساخت ۷۵۰ میلیون دلار، گران‌ترین سفارت امریکا محسوب می‌شود که ۱۶ هزار کارمند را در خود جای داده است. حالا به فاصله ۱۲ سال از زمان راه‌اندازی، شاهدان عینی شنبه عصر از شنیده شدن صدای انفجار‌های مکرر در منطقه سبز بغداد خبر دادند که باعث وحشت ساکنان بغداد شد. ساعاتی بعد هم یک منبع امنیتی فاش کرد که نیرو‌های امریکایی با اجرای آزمایش و تمرینات نظامی در سفارت امریکا در منطقه سبز باعث ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان و نیرو‌های امنیتی در این منطقه می‌شوند. این خبر مثل توپ در بغداد پیچید و ساعاتی بعد هم فاش شد که امریکایی‌ها یک سامانه دفاع هوایی را در سفارت‌شان در بغداد آزمایش کرده‌اند. آزمایش پاتریوت در داخل سفارت هرچند نشان‌دهنده وحشت فزاینده دولت واشنگتن از حضور در عراق و تهدید‌های امنیتی در منطقه سبز است، ولی نشان می‌دهد چندان دور از ذهن نیست که دیپلمات‌های کروات‌پوش سفارت، یک روز به همین بهانه لباس رزم بر تن کنند. همین دیروز منابع خبری عراقی گزارش دادند که سفارت امریکا در منطقه امنیتی سبز بغداد هدف حمله راکتی قرار گرفته است. این در حالی است که برخی رسانه‌های حامی امریکا در منطقه مدعی شدند که سامانه دفاع موشکی در دفع این گلوله راکت موفق عمل کرده، ولی شبکه تلویزیونی «دجله» عراق گزارش داد، این سامانه موشکی نیز در دفع کامل این راکت به درستی عمل نکرده و این گلوله در نزدیکی منطقه سبز بغداد فرود آمده است.

سفارت نیست پایگاه نظامی است

هنوز معلوم نیست که آزمایش موشکی امریکا در سفارت با هماهنگی دولت مصطفی الکاظمی انجام شده که در حال مذاکره با امریکا است یا نه، اما عراقی‌ها از این رویداد به شدت برآشفته‌اند. طیف‌ها و گروه‌های عراقی هشتگ «#قاعده_مو_سفاره» (سفارت نیست پایگاه نظامی است) راه انداختند و ائتلاف الفتح عراق هم آزمایش سامانه دفاع موشکی در منطقه سبز بغداد را نقض عرف دیپلماتیک خوانده و گفته که اقدام سفارت امریکا در بغداد امری عجیب و غیرمسئولانه و نیز نقض عرف دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی است. در این بیانیه آمده که این اقدام امریکا بیانگر آن است که نقض حاکمیت ملی و حریم دولت عراق همچنان ادامه خواهد داشت، در غیر این صورت چگونه ممکن است سفارت و دفتر نمایندگی هیئت دیپلماتیک به یک اردوگاه نظامی در قلب بغداد تبدیل شود و بدتر از آن چگونه ممکن است تصمیم‌گیران عراقی با این تجاوزات آشکار موافق باشند و به آن واکنشی نشان ندهند. بر اساس گزارش وبگاه السومریه نیوز، ائتلاف الفتح همچنین از نبود موضع روشن و آشکار دولت و نیز سکوت تمامی طرف‌های عراقی که برای ابهت کشور گریه می‌کنند، اما دست به هیچ اقدامی نمی‌زنند، ابراز تعجب کرد. در این بیانیه آمده است که «آنچه دیروز بدون اطلاع قبلی در روز روشن در بغداد رخ داد و باعث رعب و وحشت مردم شد زنگ خطری است که ادامه‌دار بودن تجاوزات و نقض حریم و حاکمیت عراق را نشان می‌دهد.» «علی الغانمی» عضو کمیسیون امنیت پارلمان عراق گفت که سفارت امریکا در منطقه سبز یک نهاد دیپلماتیک نیست بلکه به یک اردوگاه نظامی تبدیل شده است. الغانمی‌گفت: سفارتخانه‌ها نهاد‌هایی دیپلماتیک با مأموریت‌ها و وظایف مشخص اعم از کوچک و بزرگ هستند و به موجب توافقنامه وین، مربوط به فعالیت‌های دیپلماتیک، به سفارتخانه‌ها اجازه در اختیار داشتن سلاح داده نمی‌شود، مگر اینکه سلاح دارای مجوز باشد یا اینکه کشوری که در آن سفارت واقع شده از لحاظ تأمین امنیت نیرو‌های حمایتی اجازه حمل سلاح را بدهد. همچنین امر الفائز، عضو کمیته روابط خارجی در پارلمان عراق گفته که انجام تمرین‌های نظامی از سوی سفارت امریکا در بغداد بدون موافقت دولت، تهدیدی علیه حاکمیت کشور است. «سلام الشمری» نماینده پارلمان عراق گفته که امریکا به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی عراق دارای حاکمیت مستقل نیست. این نماینده پارلمان عراق اعلام کرد: در حال حاضر لازم است اقدامات قاطعی برای جلوگیری از تکرار این دست اقدامات امریکایی‌ها صورت پذیرد. ضعف در اتخاذ این تصمیمات موجب شده واشنگتن به اقداماتش ادامه دهد.

کاهش نیرو‌های امریکایی در آستانه سفر الکاظمی

امریکا به فاصله ۳ هفته بعد از شروع اولین دور مذاکرات با دولت مصطفی الکاظمی اعلام کرد که تعداد نیروهایش را در عراق کاهش داده و مأموریت آن‌ها را به مشاوران تیم‌های مشاوره کشور‌های عضو ائتلاف محول کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، براساس این اصلاحات مشاوران نظامی با افسران ارتباطات در فرماندهی عملیات عراق در قالب مرکزی واحد در بغداد تحت مدیریت ژنرال رایان رداوت از نیروی دریایی امریکا همکاری خواهند کرد. ابتدای ۲۰۲۰ پارلمان عراق قانون پایان حضور نیرو‌های خارجی در خاک این کشور را تصویب و دولت را ملزم کرد، درخواست کمک از ائتلاف ضد داعش را ملغی کند، ولی دولت امریکا از اجرای مصوبه پارلمان استنکاف کرده است. در شرایطی که مصطفی الکاظمی قرار است به زودی به واشنگتن سفر کند، به نظر می‌رسد اعلام کاهش نیرو‌های امریکایی از یک طرف در آستانه این سفر برای تقویت جایگاه الکاظمی و از طرف دیگر تقویت موضع او در مقابل منتقدان مذاکره انجام شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
0
باید از دولتمردان عراقی پرسید چرا به آمریکا اجازه می دهند که بعنوان یک کشور بیگانه در عراق پایگاه نظامی داشته باشد و به امریکایی ها هیچ اعتراضی نمی‌کنند در حالیکه وقتی ایران برای انتقام از خون سردار سلیمانی به آمریکا پاسخ موشکی داد عراقی ها به ایران اعتراض کردند که چرا ایران وارد حریم عراق شده است اتخاذ چنین مواضعی واقعا مضحک نیست
said
|
Switzerland
|
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
0
سلام. امریکایی ها تا کشته های زیاد و یکجا ندهند مانند لبنان ، دست از سر عراقی ها بر نخواهند داشت . باید ضرباتی کاری به امریکاییها زد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار