کد خبر: 1306882
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
نفوذ با «گیم» اسرائیلی ۵۲۵ بازی از ۵۸۵ بازی شرکت‌های اسرائیلی در سکو‌های عمومی در دسترس کاربر ایرانی قرار دارد که جدا از تبعات فرهنگی و اجتماعی  می‌تواند ابزاری برای نفوذ و جاسوسی باشد
زهرا چیذری 

جوان آنلاین: دنیای بازی‌های دیجیتال دیگر فقط حکایت سرگرمی و بازی نیست. این فضا به قدری جدی شده که برخی کشور‌ها برای توسعه سلطه خود از این ظرفیت بالقوه بهره می‌گیرند. همچنان‌که طبق گزارش یورو‌نیوز ارزیابی‌های مشترک سازمان غیرانتفاعی GameIS مستقر در تل‌آویو و شرکت چندملیتی بریتانیایی Deloitte درباره توسعه صنعت بازی‌های دیجیتالی در اسرائیل طی پنج سال گذشته نشان می‌دهد که این کشور در حال تبدیل‌شدن به یک مدعی جدی در موضوع توسعه بازی‌های ویدئویی در سطح جهان است. اینکه صهیونیست‌ها طی سال‌ها تلاش کرده‌اند یکی از مدعیان جدی این عرصه باشند، فقط دلایل اقتصادی ندارد. جالب است بدانید برخی از مهم‌ترین سربازان خط مقدم جنگ سایبری رژیم عبری بازی‌ساز‌ها هستند. تعدادی از توسعه‌دهندگان بازی‌های آنلاین به دلیل تخصص در امنیت شبکه‌های چندنفره، با واحد‌های سایبری اسرائیل همکاری می‌کنند. این همکاری‌ها بیشتر در قالب تست نفوذ یا توسعه ابزار‌های شبیه‌سازی حملات سایبری است به گونه‌ای که واحد ۸۲۰۰ ارتش رژیم که مسئول جنگ الکترونیک و هوش مصنوعی است، گاهی با شرکت‌های فناوری و بازی‌سازی همکاری دارد. همچنین صنایع هوافضای اسرائیل در پروژه‌های شبیه‌ساز پرواز یا سیستم‌های ناوبری از فناوری‌های بازی‌سازی استفاده می‌کند. این همکاری‌ها معمولاً به‌صورت پروژه‌های محرمانه یا نیمه محرمانه پیش می‌روند و جزئیات مالی آنها علنی نمی‌شود. 

بازی‌های ویدئویی و موبایلی یکی از مهم‌ترین پدیده‌های عصر دیجیتال هستند. بازی‌هایی که دیگر محدود به گروه سنی خاصی نیستند و همه گروه‌های سنی را با خود درگیر کرده‌اند. بازی‌هایی که گذشته از آنکه ابزار هویت‌ساز هستند می‌توانند بدون جلب‌توجه اغلب کاربران، از جهات امنیتی به عنوان بدافزار روی دستگاه تلفن همراه کاربران عمل کنند. این بازی‌ها از بعد اقتصادی هم از طریق انتشار روی سکو‌های رسمی جهانی، درآمدزایی قابل‌توجهی دارند و از منظر فرهنگی نیز این ظرفیت را دارند که ارزش‌ها، باور‌ها و هنجار‌های یک جامعه را تغییر دهند. 

رشد ۷۶۰ درصدی بازی‌های دیجیتال در اسرائیل 

به همین‌خاطر هم رژیم غاصب صهیونیستی در ادامه سیاست‌های اقتصادی و سیاسی و توسعه‌ای خود در این حوزه به شکلی جدی ورود یافته‌است. به گونه‌ای که در حال حاضر، اسرائیل یکی از پیشروترین‌ها در حوزه فناوری سایبری و امنیت دیجیتال است و فضای سایبری در اسرائیل به عنوان یک زیرساخت راهبردی برای پیشرفت در حوزه اقتصاد و فناوری عمل می‌کند. استقرار بسیاری از شرکت‌های فناوری پیشرفته و استارتاپ‌های بازی‌سازی از کشور‌های مختلف در اسرائیل، منجر شده اسرائیل یکی از پیشروترین‌ها در زمینه فناوری و امنیت دیجیتال باشد. بر این اساس به گزارش یورونیوز طبق گزارش ارزیابی‌های مشترک سازمان غیرانتفاعی GameIS مستقر در تل‌آویو و شرکت چندملیتی بریتانیایی Deloitte درباره توسعه صنعت بازی‌های دیجیتالی در اسرائیل، درآمد اسرائیل از صنعت بازی‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۶/ ۸ میلیارد دلار رسیده که با درآمد یک میلیاردی سال ۲۰۱۶ فاصله زیادی دارد؛ تغییری که نشان‌دهنده رشد متوسط سالانه ۵۴ درصدی این صنعت و رشد ۷۶۰ درصدی طی پنج سال است. 

دگرگونی صنعت بازی‌های دیجتال در اسرائیل 

حوزه صنعت بازی‌سازی موبایلی، بی‌گمان به یکی از عرصه‌های پرسود و تأثیرگذار در دنیای امروز تبدیل شده‌است. یکی از بستر‌های توسعه‌دهنده صنعت بازی‌سازی، حوزه فناوری سایبری و امنیت دیجیتال است که اسرائیل یکی از پیشگامان در این زمینه محسوب می‌شود. موقعیت ژئوپولیتیک اسرائیل و تهدیدات امنیتی آن، به جایگاه اهمیت این حوزه ضریب بخشیده است؛ به همین دلیل است که یگانی همچون یگان ۸۲۰۰ در ارتش اسرائیل جلب توجه می‌کند. 
این در حالی است که شکل‌گیری بازی‌سازی در اسرائیل در دهه ۹۰ میلادی در مراحل نخستین خود قرار داشت، اما در دهه۲۰۱۰ میلادی شاهد تحول قابل‌ملاحظه این صنعت در اسرائیل بوده‌ایم. پیوستن شرکت‌ها به صنعت بازی‌سازی اسرائیل، موجب موفقیت و دگرگونی بنیادی این صنعت در این کشور شد. 
در دهه ۹۰ دو شرکت بزرگ اسرائیلی کامپدیا و مخشوت موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده‌بودند. شرکت کامپدیا به خاطر بازی‌های آموزشی خود که در بیش از ۴۰ کشور منتشر شد و ده‌ها جایزه دریافت کرد و شرکت مخشوت که بزرگ‌ترین واردکننده و مترجم بازی‌های محلی بود و بازی‌های مخصوص به خود را توسعه می‌داد، اما سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در شرکت‌های اسرائیلی و حضور فعال در بازار‌های بین‌المللی باعث شد که اسرائیل به یک مرکز توسعه و نشر بازی‌های موبایل تبدیل شود و در صدر بازار جهانی قرار گیرد، به گونه‌ای که ارزیابی‌های مشترک سازمان غیرانتفاعی GameIS مستقر در تل‌آویو و شرکت چندملیتی بریتانیایی Deloitte درباره توسعه صنعت بازی‌های دیجیتالی در اسرائیل طی پنج سال گذشته نشان می‌دهد، این کشور در حال تبدیل شدن به یک مدعی جدی در موضوع توسعه بازی‌های ویدئویی در سطح جهان است. 

طی سال‌های اخیر، اما ورود استارتاپ‌های بازی‌سازی در اسرائیل، موجب نوآوری، خلاقیت و تقویت اقتصاد آن شده‌است؛ همچنین توانسته با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، بازار‌های جدیدی را در سطح جهانی فتح کند و در میدان‌های امنیت سایبری، نظامی و آموزشی تأثیرگذار باشد. 

۵۲۵ بازی اسرائیلی در دسترس کاربران ایرانی!

ارزیابی و بررسی شرکت‌های توسعه‌دهنده بازی به منظور آنکه صحت و سقم اسرائیلی بودن آنها ثابت شود، منوط به بررسی محل تأسیس و دفتر مرکزی این شرکت‌ها، مالکیت شرکت‌ها و سهامداران، اسرائیلی‌بودن بنیانگذاران و چندین مؤلفه دیگر است. غفلت از شناسایی شرکت‌های اسرائیلی و شرکت‌های توابع آنها، عامل ورود تعداد بازی‌های قابل‌توجهی از شرکت‌های اسرائیلی به سکو‌های داخلی در ایران شده‌است؛ به گونه‌ای که هم اکنون از مجموع ۵۸۰ بازی از شرکت‌های اسرائیلی، ۵۲۵ بازی در پلتفرم‌های عمومی در دسترس کاربر ایرانی قرار دارد و عدم بررسی این شرکت‌ها منجر به ورود تعداد زیادی از بازی‌های اسرائیلی به سکو‌های داخلی شده‌است. 

این در حالی است که طبق ماده ۲ قانون واحده اسلامی در مورد تحریم اسرائیل، ورود و مبادله و تجارت هرگونه کالا و محصولات و نیز اسکناس و سایر دارایی‌های قابل‌انتقال اسرائیل در جمهوری اسلامی ایران ممنوع است. 

طبق این قانون، بازی‌های اسرائیلی به مثابه کالای نامحسوس، مصداق بارز کالای اسرائیلی محسوب‌شده و نیز به موجب مخاطرات امنیتی احتمالی موجود در این بازی‌ها که منجر به آسیب‌های امنیتی می‌شود، لازم است از ورود آنها به فضای در دسترس کاربر ایرانی جلوگیری به عمل آید و در این مسیر، آگاه‌سازی‌های مؤثری در سطح گسترده و وسیع صورت پذیرد.

تأثیرگذاری فرهنگی و دسترسی‌هایی برای نفوذ.

اما چرا شناسایی و عدم‌استفاده از بازی‌های موبایلی و دیجیتال اسرائیلی اهمیت دارد؟ هر چند هم اکنون و پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه صهیونیست‌ها علیه کشورمان پاسخ به این سؤال چندان سخت نیست، اما باید بدانیم بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی حتی فراتر از فیلم و انیمیشن عمل و کاربر را با خود همراه می‌کنند، به گونه‌ای که کاربر هم بخشی از سناریوی بازی می‌شود و در میانه هیجان بازی در ناخودآگاه خود بی‌توجه به نماد‌ها ممکن است در نقش یک قهرمان به کشور خود حمله کند و هموطنان خودش را به رگبار ببندد تا «گیم اور» نشود! از سوی دیگر بازی‌های موبایلی، زیست‌بومی را ایجاد می‌کنند که از نظر ذاتی روی رفتار، نگرش مذهبی، اجتماع و دیگر ابعاد فردی و جامعه‌شناختی تأثیرگذار هستند؛ توجه به این زیست‌بوم به ویژه در شرایط فعلی که بخش قابل‌توجهی از این بازی‌ها، توسط دشمن متخاصمی همچون رژیم صهیونیستی تولید می‌شوند دارای اهمیت است. از همه مهم‌تر اینکه ورود این بازی‌ها به سکو‌های داخلی، علاوه بر تأثیرگذاری‌های فرهنگی، از جهت فنی و دسترسی‌های گوناگونی که این بازی‌ها روی دستگاه تلفن همراه کاربران قرار می‌گیرند، بسیار حساس و پرمخاطره است و نیازمند بررسی جدی و فوری و همه‌جانبه است. در این‌باره باید به سرعت تصمیم گرفت. 

بهای سنگین!

یکی از مصادیق اهمیت و کاربرد بازی‌های دیجیتال را می‌توان در گزارش رویترز مشاهده کرد. رویترز در گزارشی نوشت: ماریا در خانه تراس‌دار خود در شمال لندن برای صرف غذا نشسته بود که پسر شش ساله‌اش با صورت رنگ پریده به اتاق غذاخوری دوید. بازی پازل روی تلفن اندرویدی او با ویدئویی که شبه‌نظامیان حماس، خانواده‌های اسرائیلی وحشت‌زده و تصاویر گرافیکی تار را نشان می‌داد، قطع شد. روی یک صفحه سیاه، پیامی از وزارت امور خارجه اسرائیل به دانش‌آموز کلاس اولی می‌گوید: ما مطمئن خواهیم شد که کسانی که به ما آسیب می‌زنند، بهای سنگینی بپردازند. 

رویترز نتوانسته چگونگی ورود این تبلیغ به بازی ویدئویی پسر ماریا را مشخص کند، اما خانواده او تنها نیستند. این خبرگزاری چند مورد دیگر را در سراسر اروپا مستند کرده که در آن همان ویدئوی طرفدار اسرائیل، که حاوی تصاویری از حملات موشکی، انفجار آتشین و افراد مسلح نقابدار بود، در میانه بازی کامپیوتری چند کودک دیگر ظاهر شده‌است. 

حداقل در یک مورد، تبلیغات در بازی محبوب «Angry Birds» به چشم خورده که سازنده این بازی‌ها با تأیید این موضوع می‌گوید این تبلیغات با محتوای ناراحت‌کننده به اشتباه به بازی ما راه یافته‌اند و اکنون به صورت دستی مسدود می‌شوند. سخنگوی این شرکت در مورد اینکه کدام شرکت تبلیغاتی طرف قرار داد آن این تبلیغ را ارائه کرده اطلاعاتی نداده‌است. 

دیوید سارانگا، رئیس بخش دیجیتال وزارت امور خارجه اسرائیل تأیید کرد که این ویدئو یک تبلیغ دولتی است، اما او «نمی‌داند» چگونه در بازی‌های مختلف مخصوص کودکان ظاهر شده‌است. به گفته این مقام اسرائیلی این فیلم بخشی از یک برنامه حمایتی بزرگ‌تر توسط وزارت خارجه اسرائیل است که از روز ۷ اکتبر تاکنون، ۵/۱ میلیون دلار برای تبلیغات اینترنتی هزینه کرده‌است. او گفت که مقامات به طور خاص به تبلیغ‌کنندگان دستور داده‌اند دسترسی به آن را برای افراد زیر ۱۸ سال مسدود کنند. 

سارانگا از ماهیت گرافیکی کمپین تبلیغاتی دفاع می‌کند و می‌گوید: «ما می‌خواهیم جهان آنچه را که اینجا در اسرائیل اتفاق افتاد، درک کند، این یک قتل‌عام است.»

رویترز با ۴۳ شرکت تبلیغاتی که شرکت سازنده و پشتیبان Angry Birds در وب‌سایت خود به عنوان شخص ثالث مشارکت داده شده فهرست کرده‌بود، تماس گرفت تا مشخص کند چه کسی تبلیغ را در بازی‌ها قرار داده‌است. از این شرکا، ۱۲ نفر از جمله آمازون AMZN. O، Index Exchange و Pinterest، PINS. N پاسخ دادند و گفتند که مسئولیتی در قبال نمایش آگهی اسرائیلی در میانه این بازی ندارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار