کد خبر: 1008746
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
پرونده ویژه جوان
با عزم بزرگی که در بسیج وجود دارد، اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی یک فرصت مغتنم است تا استان‌ها نیز اراده‌ای برای استفاده از این همه فرصت نشان دهند. مثل هشت پروژه دهکده اقتصاد مقاومتی که با ۵۰۰ میلیارد تومان در کنار طرح‌هایی در حوزه کشاورزی و بازآفرینی حاشیه شهر‌ها در زنجان تصویب شد و حالا به مرحله اجرا درآمده است
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: حمایت‌های بسیج از تولیدکنندگان و کمک برای ساخت خانه محرومان و اجرای پروژه‌های متعدد در زمینه کشاورزی، صنعت، دامداری و موارد دیگر، فقط بخشی از اقدامات جهادگرانی است که خدمت به هموطنان و ارتقای کشور را در دستور کار خود دارند. راه‌اندازی بیش از ۴ هزار کارگاه تولیدی با حمایت و پشتیبانی بسیج سازندگی در همدان و اجرایی شدن هشت پروژه دهکده اقتصاد مقاومتی در زنجان نشان می‌دهد، برنامه‌های این نهاد مردمی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که رئیس سازمان بسیج سازندگی از احداث ۱۱۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان خبر داده که قرار است در بازه زمانی سه ساله آماده و تحویل خانواده‌های نیازمند شود.

حمایت‌هایی که بسیج از تولیدی‌ها در دستور کار قرار داده است، حرف امروز و دیروز نیست. این نهاد همیشه سعی کرده به نسبت توان و مسئولیت‌هایش در کنار تولیدکنندگان قرار گرفته و تا جایی که می‌تواند یاری‌رسانشان باشد.

در همین راستا می‌توان به اقدامات انجام شده در همدان استناد کرد. جایی که مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ره) این استان می‌گوید: «۴ هزار و ۴۸۲ کارگاه تولیدی در هفت سال گذشته با حمایت و پشتیبانی بسیج سازندگی این استان راه‌اندازی شده است.»

سرهنگ پاسدار علی قراباغی با بیان اینکه برای راه‌اندازی این تعداد کارگاه ۶۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که منجر به ایجاد ۹ هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی در عرصه‌های مورد حمایت بسیج سازندگی شامل پرورش آبزیان، زنبور عسل، ماکیان، دام سبک و سنگین، پرورش طیور، تولید قارچ و کشت گیاهان دارویی شده است، ادامه می‌دهد: «بهمن‌ماه سال ۹۷ به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب بهره‌برداری از ۴۰ هزار طرح در دستور کار قرار گرفت که سهم سپاه همدان یک هزار و ۴۰ طرح عمرانی و محرومیت‌زدایی بود، اما هزار و ۶۰ طرح را در کمتر از زمان تعیین شده و تا هفته بسیج سال ۹۸ بهره‌برداری کرد.»

به گفته این مسئول، مرمت و بازسازی۱۷ مسجد، پنج مرکز بهداشت و درمان، ۱۳ باب خانه نیازمند، بازسازی و ساخت ۲۲ خانه عالم، ساخت ۲۵ مکان ورزشی، بهسازی ۴۵ مدرسه، ساخت دو مدرسه، انتقال آب به چهار روستا، ساخت ۱۰ باب غسالخانه، توسعه سه کارگاه اشتغال شامل یک کارگاه خیاطی، دو کارگاه چرم‌دوزی، طرح آبرسانی شرب و کشاورزی به ۲۰ روستا از جمله این طرح‌هاست.

قراباغی ادامه می‌دهد: «۱۲ مورد لایروبی قنوات، ساخت و تکمیل ۴۸ مجتمع فرهنگی، ساخت ۹ استخر ذخیره آب کشاورزی و آب بند، شش دیوار ساحلی برای پیشگیری از ورود آب به منازل موقع بارندگی و بروز سیلاب، ساخت ۲۲۰ مخزن آب آشامیدنی، احداث دو مدرسه دو کلاسه، احداث دو مدرسه قرآنی، ایجاد ۲۰ هزار متر مربع فضای سبز، بهسازی معابر روستایی نیز توسط بسیج سازندگی صورت گرفت.»

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین استان همدان با اشاره به اینکه اجرای شبکه برق، لایروبی مسیر سیلاب، ساماندهی ۲۱۴ گلزار شهدا و احداث دو اردوگاه برای صیانت و درمان معتادان در نهاوند و کبودراهنگ نهایی شده است، می‌گوید: «با توجه به تأثیر بروز سیل فروردین سال ۹۸ در لغزش مکان روستای برفیان تویسرکان و ضرورت انتقال ۴۴ واحد مسکونی موجود در این روستا به مکان جدید، کار اجرایی نظیر بُتن‌ریزی در حال اجرا است و تا پایان سال جاری انتقال روستا به طور کامل اجرایی می‌شود.»

وی تصریح می‌کند: «به دنبال سیلاب سال ۹۸ بازسازی، تعمیر و ساخت ۵۰۰ واحد آسیب‌دیده به سپاه همدان محول شد که کار ۹۲ درصد واحد‌ها تکمیل شده و ۸ درصد مابقی بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.»

این مسئول با تأکید بر اینکه در برخی مدارس سرویس بهداشتی دخترانه و پسرانه مشترک بود که سپاه همدان اقدام به ساخت ۱۶۴ چشمه بهداشتی در این قبیل مدارس کرد، شروع عملیات اجرایی دو باب مدرسه در تویسرکان، تکمیل ساختمان پزشکی قانونی اسدآباد و تویسرکان تا هفته بسیج امسال، بهسازی ۲۵ باب از منازل مددجویان بهزیستی متناسب با معلولیت ساکنان این واحد‌ها را نیز از دیگر اقدام‌های بسیج سازندگی عنوان می‌کند.
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین استان همدان می‌گوید: «این مجموعه در طرح‌های غیر عمرانی نیز فعال بوده که سال گذشته ۵۰۰ سری جهیزیه بین زوجین توزیع شد و امسال نیز به همین تعداد جهیزیه در همدان بین زوجین توزیع می‌شود.»

سرهنگ قراباغی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی در حوزه پیشگیری از بروز ویروس کرونا نیز اقدام‌هایی انجام داده که شامل گندزدایی و ضدعفونی معابر، رفع آلودگی، غسل، دفن کفن متوفیان کرونایی، تولید ماسک و گان و دیگر فعالیت‌ها است، اضافه می‌کند: «بسته‌های غذایی و معیشتی در قالب رزمایش مواسات و مؤمنانه در سه مرحله با حمایت مردم جمع آوری و در میان خانواده‌های نیازمند و کم برخوردار توزیع شد که ارزش بسته‌های توزیع شده به بیش از ۳۰ میلیارد تومان می‌رسد.»

ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان

اقدامات بسیج، بخصوص در بخش سازندگی بسیار مشهود است. تشکیل گروه‌های جهادی و اعزام آن‌ها به مناطق محروم و کم برخوردار با هدف شناسایی و رفع نیاز‌های ساکنان این مناطق، سالهاست که در دستور کار قرار دارد و هم اکنون تأمین سرپناه برای خانواده‌های بی‌بضاعت یکی از همین کارهاست. موضوعی که رئیس سازمان بسیج سازندگی نیز آن را مد نظر قرار داده و از احداث ۱۱۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان در بازه زمانی سه ساله خبر داده است.

محمد زهرایی که در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان شرکت کرده بود با اشاره به اینکه تعریف دقیقی برای محرومیت در کشور وجود ندارد، گفت: «با این حال شاخص‌های زیادی برای محرومیت وجود دارد.»

وی با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف توسط بسیج سازندگی و با بیان اینکه برای هشت سال اخیر ۴۰ هزار پروژه تدوین شد که تاکنون ۳۰ هزار و ۱۸۲ پروژه آن اجرا شده است، ادامه داد: «۱۱ هزار و ۷۲۰ پروژه در سیل و زلزله اجرا شد و یک هزار و ۱۲۸ پروژه نیز در طرح کرامت و برای حاشیه شهر‌ها اماده شده است.»

زهرایی با بیان اینکه ۳ هزار و ۸۸۶ پروژه در طرح شهید همدانی اجرایی شده است، بیان کرد: «این بسیج ۱۲۴ هزار و ۷۰۰ پروژه نیز در استان‌ها اجرایی کرده است. ضمن اینکه با اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی به ۱۰ هزار و ۲۸۳ روستا و ۶۵۵ دهستان کمک می‌شود و این کمک در قالب ۱۵۲ هزار و ۴۰۰ پروژه انجام می‌شود.»

وی با بیان اینکه ۱۱۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان در بازه زمانی سه ساله احداث می‌شود، گفت: «مهاجرت معکوس ۸۰ هزار خانوار به روستا‌های هدف اتفاق می‌افتد.»

رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه بسیج با داشتن ۱۵۴ هزار پایگاه در روستا‌ها و محلات، مزیت رقابتی بالایی دارد، عنوان کرد: «داشتن منابع مالی دلیل کافی بر اجرای پروژه‌ها نیست.»

استان‌ها از ظرفیت بسیج استفاده کنند

اقدامات بسیج از زمان دفاع مقدس تا کنون موجب شده تا جمهوری اسلامی از حیث نظامی و امنیتی به مرحله بازدارندگی برسد و امروز ابرقدرت‌ترین دولت‌ها نیز در برابر ایران زانو بزنند.

در همین باره معاون اداری و برنامه‌ریزی سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب پیرامون کمک بسیج به دولت، گفت: «در این کمک‌رسانی، بسیج در کنار دستگاه‌های دولتی است و جایگزین هیچ دستگاه اجرایی نخواهد بود.»

سردار عبدالحسین بریمانی با بیان اینکه دشمن جنگ اقتصادی را بر کشور تحمیل کرده است، اضافه کرد: «تلاش داریم شرایط امید در دل مردم زنده بماند تا مردم با این امید و برطرف شدن مشکلات، احساس آسایش کنند. جهش تولید اساس همه کار‌ها است. برنامه مجموعه بسیج این است با یک برنامه سه ساله‌ای که تدوین شده، در سال‌های آینده تحرک فعالی را در عرصه اقتصادی کشور فراهم کند.»

وی با اشاره به روستا‌های زنجان و با بیان اینکه برخی روستا‌های این استان مشکلاتی در زمینه آب شرب، مسائل زیرساختی و اشتغال دارند، ادامه داد: «تلاش می‌شود با حل مشکلات، مهاجرت معکوس به روستا‌ها محقق شود. زیرا بسیج، خدمات‌رسانی به مناطق محروم و روستایی و نیز مناطق حاشیه‌نشین در شهر‌ها را به عنوان مأموریت خود تعریف کرده است. تسهیل در روند‌های اداری برای همکاری بین دستگاهی برای خدمت رسانی ضروری است.»

با عزم بزرگی که در بسیج وجود دارد، اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی یک فرصت مغتنم است تا استان‌ها نیز اراده‌ای برای استفاده از این همه فرصت نشان دهند. مثل هشت پروژه دهکده اقتصاد مقاومتی که با ۵۰۰ میلیارد تومان در کنار طرح‌هایی در حوزه کشاورزی و بازآفرینی حاشیه شهر‌ها در زنجان تصویب شد و حالا به مرحله اجرا درآمده است.

اجرای طرح‌های زودبازده برای محرومیت‌زدایی از روستا‌های زنجان

در کنار اقدامات بسیج که بسیاری از روستا‌های استان‌های مختلف کشور را تحت‌پوشش خدمات خود قرار داده است، حالا بسیج سازندگی به همراه قرارگاه خاتم‌الانبیا برای کمک به محرومیت‌زدایی روستا‌های زنجان وارد میدان شده‌اند و قرار است با کمک استانداری، طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی را به نتیجه برسانند.

روستا‌های زنجان هر کدام ظرفیتی دارند که با شناخت و برنامه‌ریزی برای آن‌ها می‌توان در کمترین زمان ممکن مشکلاتشان را رفع کرد. بر همین اساس استاندار زنجان از برنامه‌ریزی ۳۰ میلیارد تومانی برای محرومیت‌زدایی از روستا‌های این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: «تمام تلاش‌ها بر اجرای طرح‌های زود‌بازده وکوچک مقیاس قرار دارد.»
فتح‌الله حقیقی با اشاره به جلسه قرارگاه خاتم‌الانبیا ادامه می‌دهد: «امسال در قالب برنامه‌ریزی اقتصادی بسیج سازندگی ۱۰۰ طرح محرومیت‌زدایی و ایجاد دهکده اقتصاد مقاومتی با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان در استان اجرایی می‌شود.» وی بر اولویت اجرای طرح‌ها با پیشرفت ۷۰ درصدی در استان تأکید می‌کند و می‌افزاید: «تمام تلاش‌ها بر اجرای طرح‌های زود‌بازده وکوچک مقیاس قرار خواهد داشت و بر همین اساس اجرای طرح‌ها با رعایت توزیع برابر و عدالت اجرایی در بین هشت شهرستان ضروری است، زیرا بر‌اساس استعداد هر شهرستان باید طرحی تعریف شود و مورد افتتاح قرار گیرد.» در همین رابطه سردار کرمی، فرمانده سپاه انصارالمهدی عج استان زنجان هم معتقد است: «امسال از محل ردیف بودجه بسیج سازندگی ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای محرومیت‌زدایی در کشور اختصاص یافته است.» وی تأکید می‌کند: «اجرای طرح‌های نیمه تمام ورزشی، گردشگری و کشاورزی، مقاوم‌سازی منازل روستایی، آب‌رسانی و اشتغالزایی از مهم‌ترین اهداف برنامه‌ریزی شده در طرح امسال بسیج سازندگی استان عنوان شده است.»


مشارکت ۳۰ میلیارد تومانی کرمانشاهی‌ها در رزمایش مواسات

رزمایش همدلی و مواسات که از اوایل ماه مبارک رمضان آغاز شد، همچنان ادامه دارد و در استان‌های مختلف کشور، به همت نیرو‌های بسیج و سپاه، مردم و خیران کمک‌های خود را به دست خانواده‌های کم‌برخوردار و نیازمند می‌رسانند. این رزمایش همچنان در کرمانشاه پابرجاست و براساس آمار‌ها چیزی حدود ۳۰ میلیارد تومان از کمک‌های مردمی به دست افراد بی‌بضاعت و آسیب‌دیدگان از کرونا رسیده است.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون شاهد مشارکت ۳۰ میلیارد تومانی مردم کرمانشاه در رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه برای کمک‌رسانی به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا بوده‌ایم، می‌گوید: «اوج رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه را در ماه مبارک رمضان شاهد بودیم. با این حال تاکنون در چندین مرحله بسته‌های معیشتی در استان در اختیار نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا قرار گرفته و در تدارک اجرای مرحله بعدی این رزمایش هستیم که امیدواریم با مشارکت خوب خیران شاهد اجرای مرحله دیگری از این رزمایش تا حدود یک ماه آینده باشیم.» مجتبی بیاتی ادامه می‌دهد: «از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار بسته معیشتی با مشارکت خیران استان تهیه و در اختیار نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا قرار گرفته که این بسته‌های معیشتی با هزینه ۳۰ میلیارد تومان تهیه شده است.» این مسئول با اشاره به فعال بودن پایگاه‌های بسیج برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم برای اجرای رزمایش کمک مؤمنانه، از خیران می‌خواهد تا کمک‌های خود را از طریق این پایگاه‌ها به دست نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا برسانند.»

تشکیل کارگروه «جهش تولید» در بسیج اصناف و بازاریان

چند وقت پیش وقتی کارگروه «جهش تولید» در بسیج اصناف و بازاریان کشور با هدف کمک به بهبود وضعیت کالا‌های ساخت داخل، تشکیل شد، می‌شد فهمید که اقدامات خوبی در راه است.

بسیج اصناف و بازاریان با تشکیل کارگروه «جهش تولید» در نظر دارد وضعیت صنایع داخلی را بهبود بخشیده و با ایجاد رونق در این عرصه، کشور را در مسیر تولید بسیاری از محصولات به خودکفایی برساند.

موضوعی که رئیس این سازمان درباره آن می‌گوید: «این کارگروه با هدف کمک و یاری‌رساندن به بهبود وضعیت تولید داخلی ایجاد شده و چند روز پیش هم جلسه‌ای با موضوع بررسی راهکار‌های خودکفایی در پارچه را برگزار کردیم.»

غلامرضا حسن‌پور با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد چادر مشکی در کشور ما وارداتی است، ادامه می‌دهد: «این کار بسیار ناپسندی است که زنان و دختران از پارچه‌هایی که از بلاد کفر می‌آیند، استفاده کنند؛ چراکه می‌توانیم چنین کالا‌هایی را در داخل کشور خودمان تولید کنیم. از سوی دیگر قیمت پارچه و چادرمشکی بسیار گران شده و خانواده‌ها توان خرید ندارند. اساساً یکی از دلایل عدم استفاده برخی از زنان و دختران در کشور ما را همین گرانی چادر می‌دانند، لذا باید برای آن چاره‌اندیشی شود.» وی ادامه می‌دهد: «این جلسه به صورت مفصل با حضور نمایندگان وزارت صنعت، نمایندگان بخش خصوصی و برخی از تولیدکنندگان برگزار شد تا تولید چادر مشکی در کشور عملیات شود. کارگروه جهش تولید، مسائل دیگری نظیر افزایش تولید در بخش صنایع دستی، کفش، لوازم‌خانگی و تولیدات دیگر را نیز در دستور کار دارد.»

اصناف نیازمند حمایت دولت

با اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی اعلام کرده است: «واحد‌های تحت‌نظارت این سازمان برای تأمین ماسک موردنیاز بخش‌های مختلف آمادگی کامل دارند.»

حسن‌پور در خصوص تولید کافی و توزیع دقیق ماسک‌ها با هدف قرار گرفتن مکفی آن در دسترس عامه مردم می‌گوید: «در حال حاضر تنها در تهران ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ هزارماسک سه لایه پزشکی استاندارد در واحد‌های تحت پوشش بسیج اصناف وجود دارد. البته همزمان با شیوع ویروس کرونا و با توجه به تولید محدود ماسک که در کشور وجود داشت، اولویت اصلی این سازمان تولید ماسک بود تا نیاز و جوابگوی مصرف کشور باشد. به همین جهت ستادی در بسیج اصناف کشور ایجاد شد و توانستیم با همکاری تولیدکنندگان بخشی از کمبود کشور در خصوص ماسک را تأمین و توزیع نماییم.» وی با تأکید بر اینکه ماسک‌های تولید شده با هماهنگی بسیج اصناف کشور و دستگاه‌های ذیربط در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز بهداشتی و درمانی و داروخانه‌های قرار گرفته است، ادامه می‌دهد: «بخشی از این ماسک‌ها نیز به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت.»

به گفته حسن‌پور، اصناف همواره در شرایط بحرانی کشور همراه و همیار مردم بوده‌اند، لذا انتظار داریم در شرایط فعلی دولت با تمام توان از کسبه و بازاریان حمایت کند.

مهندسان بسیجی اردبیل، پیشرو در کمک‌های مؤمنانه

حرکت‌های مؤمنانه فقط به قشر خاصی ختم نمی‌شود و برای آگاهی از فعالیت تمام اقشار و حضور بسیجیان در این اقدام خداپسندانه کافیست به اردبیل برویم. جایی که بسیجیان مهندس عمران و معماری این استان با همکاری سازمان‌های همراستا و خیران کمک‌های خوبی به نیازمندان و خانواده‌های کم‌برخوردار رساندند.

در همین رابطه مسئول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری استان اردبیل از اجرای طرح مقابله با بیماری کرونا در مناطق محروم در قالب رزمایش مؤمنانه خبر می‌دهد و می‌گوید: «به همت مجمع مهندسین خیر سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری استان اردبیل تعدادی زیاد از مواد ضد‌عفونی‌کننده تهیه و در مناطق حاشیه‌ای شهر توزیع و همچنین معابر و منازل مسکونی بخشی از مناطق محروم شهرستان اردبیل توسط مهندسین بسیجی سازمان، ضدعفونی و گندزدایی شد.»

مهندس اقراری به اجرای طرح رزمایش مؤمنانه نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «درخصوص اقدامات کمک‌های مؤمنانه با توجه به فرمایشات مقام‌معظم رهبری در‌این‌باره بعد از جلساتی که در مجمع مهندسین بین مرکز نیکوکاری جامعه مهندسین و نماینده کمیته امداد خمینی (ره) برگزار شد، تصمیم بر آن شد که فرمانده پایگاه شهید نژاد صفری لیست افراد واجد شرایط برای دریافت بسته معیشتی را به طور کامل شناسایی و تهیه کند و در طی آن قراردادی بین مهندسین خیر و کمیته امداد خمینی (ره) بسته شد و در این میان با مبلغی که کمیته امام (ره) و مهندسین خیر با هم جمع‌آوری کرده بودند، اقدام به تهیه و بسته‌بندی و توزیع بسته‌های معیشتی شامل برنج، روغن، مرغ، گوشت، خرما، رب گوجه‌فرنگی و همچنین پکیج فرهنگی شده و به دست نیازمندان رسید.»

وی می‌افزاید: «همچنین در راستای رزمایش کمک مؤمنانه جهت تهیه بسته‌های معیشتی و توزیع آن در میان نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا، بین سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری و سازمان نظام مهندسی ساختمان رایزنی‌های لازم صورت گرفت و مبالغ جمع‌آوری شده به حساب اعلامی سپاه استان اردبیل واریز شد و برای خانواده‌های کم‌برخوردار اقلام مورد نیاز تهیه شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار