خلیل رنجبر امروز در گفتوگو با خبرنگار جوان در سنندج، هدف از اجرای برنامه سنجش را بررسی شنوایی، بینایی سنجی، ارزیابی مسایل بهداشتی، بهداشت دهان و دندان، قد و وزن، تشخیص و شناسایی به موقع نارسایی جسمی و ذهنی کودکان، بررسی میزان شیوع اختلالات جسمی و روحی کودکان دارای مشکل و تشخیص نوآموزان طیف اُتیسم عنوان کرد.
وی سنجش را به عنوان فرصتی برای برنامهریزی آموزشی متناسب با استعداد، تشخیص و جایگزینی آموزش، کمک به بهبود کیفیت آموزشی و کنترل عوامل مؤثر بر افت تحصیلی عنوان کرد.
وی عنوان داشت: والدین نوآموزان با مراجعه به مدرسه محل ثبت نام فرزندشان و با ارائه مدارک شناسنامهای توسط مدیر مدرسه در سامانه سنجش به آدرس http://h2.iehs.ir/tashkhis/home?_tk=2 نوبت گیری میشوند.
روزانه 20 نوآموز در هر پایگاه سنجش میشود
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: نوبت گیری در سامانه در شرایط کنونی بیماری کرونا با فاصله نیم ساعت انجام گرفته و هرپایگاه سنجش روزانه تعداد 20 نفر نوآموز را ارزیابی کرده و ساعت کاری از ساعت 8 صبح تا 13 بعد ازظهر با رعایت کلیه موارد بهداشتی است.
رنجبر افزود: 27 هزارو 434 نفر نوآموز بدو ورورد به دبستان در برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان استان در سال تحصیلی 99-98 شرکت کردند.
دبیر اجرایی ستاد هماهنگی سنجش استان گفت: از این تعداد نوآموز بدو ورود به دبستان چهار هزار و 362 نفر به مرحله تخصصی هوش، یکهزار و 290 نفر مشکوک به مشکل بینایی، 690 نفر مشکوک به مشکل شنوایی، 57 نفر دارای مشکل جسمی – حرکتی و 28 نفر ارجاع اُتیسم تشخیص داده شده و به مرحله تخصصی ارجاع داده شدند .
14 پایگاه سنجش سلامت و یک پایگاه تخصصی در کردستان راهاندازی شد
وی افزود: در راستای اجرای برنامه ملی سنجش سال گذشته 14 پایگاه سنجش اولیه و یک پایگاه تخصصی در سطح استان و در شهرستانهای سنندج، سقز، مریوان، بانه، دیواندره، بیجار، دهگلان، قروه، کامیاران، سروآباد و زیویه تشکیل شد.
رنجبر اظهار داشت: از مجموع 14پایگاه در سطح استان پنج پایگاه نوع الف با 10 نفرارزیاب، 8 پایگاه نوع ب با 7 نفر ارزیاب و 1 پایگاه نوع ج با 6 نفر ارزیاب نوآموزان را مورد ارزیابی قرار دادند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: دانشآموزان به عنوان عناصر اصلی سیستم آموزشی سرمایههای اجتماعی و آیندهسازان یک جامعه محسوب میشوند به همین دلیل شناسایی، پیشگیری، مداخله بهنگام، هدایت و کمک به بهبود کیفی آموزش آنان و ارائه توصیههای مناسب به خانوادهها ازاهمیت بالایی برخورداراست.
انتهای پیام/82/2330