کد خبر: 1001289
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: شایع‌ترین بیماری دهان و دندان در استان، پوسیدگی دندان است که مصرف بی‌رویه مواد قندی، کمبود فلوراید آب آشامیدنی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و سطح پایین درآمد و ناتوانی در پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی عمده‌ترین دلیل شیوع این بیماری است.

آرزو فلاحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار جوان در سنندج، با اشاره به وضعیت سلامت دهان و دندان در استان کردستان، اظهار کرد: شاخص ( DMFT دندان‌های کشیده، پوسیده، پرشده) کشوری در رنج سنی ۶ تا ۱۴ سال ۱.۸۴ است در حالی که این شاخص در استان کردستان ۳.۳۹ است که این نشان‌دهنده ضرورت توجه بیشتر به حوزه سلامت دهان و دندان به خصوص بیماری پوسیدگی دندان است.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین بیماری دهان و دندان در استان، پوسیدگی دندان است، افزود: مصرف بی‌رویه مواد قندی، کمبود فلوراید آب آشامیدنی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سطح پایین درآمد و ناتوانی در پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی عمده‌ترین دلیل شیوع این بیماری است. 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با ذکر اینکه یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که برای دندان پیش می‌آید پوسیدگی دندان است، تصریح کرد: پوسیدگی دندان می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌ها و مشکلات دیگر در دهان و دندان‌ها باشد بنابراین در صورت پوسیدگی دندان‌ها هر چه سریع‌تر به دندانپزشکی مراجعه نمود.

فلاحی به علائم پوسیدگی دندان‌ها اشاره کرد و گفت: دندان درد، التهاب لثه، شکستگی دندان، بوی بد دهان و حساسیت دندان از جمله این علائم است.

وی اضافه کرد: در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یعنی مسواک نزدن منظم و استفاده نکردن از نخ دندان، غذاها و موارد خوراکی مصرف شده در میان دندان‌ها باقی می‌ماند که موجب پوسیدگی و مشکلات جدی برای دندان‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه التهاب لثه و پوسیدگی دندان از شایع‌ترین تاثیرات پلاک‌های دندانی هستند، ادامه داد: بعد از گذشت مدتی مواد غذایی با تکثیر و انتشار باکتری باعث به وجود آمدن پلاک می‌شوند، پلاک‌های دندانی حاوی تعداد زیادی باکتری هستند که با نفوذ به لثه و داخل مینای دندان می‌توانند باعث آسیب رسیدن به آنها شوند. 

فلاحی تصریح کرد: افرادی که در طول روز فقط یک‌بار مسواک می‌زنند و از نخ دندان استفاده نمی‌کنند و به طور کلی افرادی که به بهداشت دهان و دندان توجهی ندارند، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: اشخاصی که دخانیاتی نظیر سیگار مصرف می‌کنند دود ناشی از سیگار دندان‌ها را حساس کرده و به سرعت آنها را در معرض پوسیدگی قرار می‌دهد.

دکتر فلاحی کمبود کلسیم را یکی دیگر از علت‌های پوسیدگی دندان برشمرد و افزود: افرادی که از کمبود کلسیم رنج می‌برند در معرض پوسیدگی دندان هستند.

وی با اشاره به اینکه گاهی پوسیدگی دندان بسیار شدید و عمیق خواهد شد که درمان ریشه یا عصب‌کشی قابل انجام نیست و باید دندان کشیده شود، توصیه نمود: هر ۶ ماه یک‌بار با مراجعه به دندانپزشکی، وضعیت دندان‌ها بررسی و در صورت پوسیدگی به سرعت درمان شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علم پزشکی کردستان اظهار داشت: کم‌رنگ بودن فرهنگ‌سازی در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان به دلیل آموزش ناکافی به گروه‌های هدف از دیگر علت‌های پوسیدگی دندان است.

 فلاحی در پایان، تعداد دندانپزشکان واحدهای بهداشتی درمانی استان را ۶۵ مورد بیان کرد و گفت: از این تعداد ۲۹ دندانپزشک در مراکز شهری و ۳۶ دندانپزشک در مراکز روستایی مشغول ارائه خدمت هستند.

انتهای پیام/82/2330

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر