کد خبر: 989855
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
این گذرها انسان‌ها را به هم نزدیک می‌کند
با تغییر فرایندها و وارد شدن واژگان جدید به بستر شهر، شهر انسان‌محور به یکی از مهمترین چالش های این حوزه تبدیل شده است. شهری که می‌تواند بستری مناسب برای رخدادهای جدیدی همچون «گذر فرهنگ و هنر» را فراهم کند.

ایجاد گذرهای فرهنگی و هنری یکی از طرح های ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف تجمیع ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و هنری شهرهای مختلف کشور در نقاط مشخصی از هر شهر است.

طی ماه های اخیر ساز و کارهای اجرایی شدن این طرح در تبریز نیز آغاز شده است.

*بین دستگاه های دخیل در ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر، چقدر هماهنگی وجود دارد؟

محمدپور: چندماه پیش تفاهم نامه ای بین اداره کل میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و شورای شهر تبریز امضا شد و تمامی اتفاقاتی که در این حوزه رخ می دهد پیگیری همان تفاهم نامه است. این نشان می دهد بین نهادهای مذکور هماهنگی های جدی وجود دارد.

پهنه فرهنگی نوبر، اولین قدم در رابطه با ایجاد گذرهای فرهنگ  و هنر در تبریز است. در ایجاد پهنه های فرهنگی تغییری ایجاد نمی شود بلکه بحث تقویب مطرح است؛ برای مثال از لحاظ فیزیکی جداره سازی و کف سازی و... اتفاق می افتد و کسب و کارهای موجود در محل خود تقویت می شوند.

در پهنه فرهنگی نوبر کارهای مقدماتی انجام شده است برای مثال میراث فرهنگی خانه های تاریخی را مرمت کرده و شهرداری جداره سازی را صورت داده است و انگیزه های لازم برای حضور صنوف فرهنگی و هنری وجود دارد.

منظور از صنوف فرهنگی، فقط تئاتر و موسیقی نیست. بلکه صنوف مرتبط با نقره و فرش هم صنوف فرهنگی به شمار می آیند. در این صنوف، تغییری اتفاق نمی افتد؛ ما شاهد بهینه سازی و تقویت خواهیم بود.

از دیگر مواردی که برای کسبه گذرهای فرهنگ و هنر در نظر گرفته شده، می تواند به ارائه تسهیلات کم بهره به میزان حدود ۳۰۰میلیون تومان اشاره کرد.

گذرهای فرهنگ و هنر باعث تقویب گردشگری می شوند و می توانند به عنوان مقصدی جدید برای گردشگران تلقی شوند. پهنه فرهنگی هر شهر می تواند مقصد اول گردشگران کشورهای خارجی باشد و از آن می توان به عنوان ویترینی از تمام جاذبه های فرهنگی و هنری آن شهر یاد کرد.

*برخی اوقات گفته می شود در پیاده راه های انسان محور که با هدف گسترش فرهنگ های اصیل و خانواده محوری ایجاد می شوند، برخی آسیب ها از جمله هنجارشکنی اتفاق می افتد. چقدر با این موضوع موافق هستید؟

حمیدی: من معتقدم جایی که فعالیت های فرهنگی و هنری در آن اجرا شود، آسیب اجتماعی وجود نخواهد داشت و حتی می توان از این عناصر به عنوان عوامل آسیب زدا یاد کرد.

البته که ما در کنار کارهای مقدماتی، پیوست فرهنگی پهنه ها و گذرهای فرهنگی را هم پیگیر هستیم تا بتوانیم در مناسبت های مختلف و روزهای عادی برنامه های خوبی برای گذران اوقات فراغت خانواده ها تدارک ببینیم.

آبدار: هنجار و آسیب چیزی نیست که هرکس بتواند تعریف شخصی از آن ارائه کند و در جامعه ما ارزش ها و هنجارها مشخص هستند و در واقع جایی که کارهای فرهنگی و هنری در آن اجرا شود و خانواده ها حضور داشته باشند، آسیبی پیش نمی آید.

*برای ایجاد حیات شبانه در گذرها و پهنه های فرهنگ و هنر هم برنامه ای دارید؟

حمیدی: از جمله برنامه های اساسی شهرداری تبریز برای سال ۹۹، ایجاد حیات شبانه در نقاط مختلف شهر است. انتقادی که معمولا درمورد شهر تبریز مطرح است، بی روح بودن شب های این شهر است درحالی که حیات شبانه می تواند برای گردشگران و شهروندان جذابیت های زیادی داشته باشد. 

آبدار: در نظرسنجی که سال ۹۶ و در آستانه رویداد تبر یز۲۰۱۸ از گردشگران انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که نبود حیات شبانه در تبریز مهم ترین انتقاد مسافران است و در همین راستا میراث فرهنگی شب های فرهیختگان را برگزار می کند. در این راستا هر هفته یا هرماه ویژه برنامه ای با حضور یکی از مفاخر در یکی از نقاط شهر برپا خواهد شد.

*در حال حاضر چه مقدار از برنامه ریزی های ایجاد پهنه فرهنگ و هنر در تبریز عملیاتی شده است؟

مدبر: بسترسازی از نظر کالبدی در طول سال های گذشته اتفاق افتاده است و بیش تر منتظر فرا رسیدن فصل گردشگرپذیری تبریز هستیم؛ یعنی از اردیبهشت تا آبان ماه.

طبق هماهنگی های انجام شده در نظر داریم برنامه های مرتبط با پهنه های فرهنگی را از نوروز امسال آغاز کنیم.

*اما جمع بندی های این بحث؟

حمیدی: لازمه اجرای هرچه بهتر گذرها و پهنه های فرهنگ و هنر، توضیح و معرفی آن برای شهروندان و اصناف و کسبه مسیرهای مربوط است. باید مردم بدانند که اجرای این طرح برای شهرمان نشاط اجتماعی به ارمغان آورده و علاوه بر آن منفعت مادی هم خواهد داشت.

اما در کنار این ما معتقدیم که باید بتوانیم محتوای مناسب برای عرضه در گذرهای فرهنگ و هنر آماده کنیم. چرا که همین می تواند موجب شکوفایی صنعت گردشگری شود.

یکی دیگر از دستاوردهای مهم ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر، ارتباط بی واسطه هنرمندان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و هنری با شهروندان است که می توانند محصولات خود را بدون واسطه با قیمتی مناسب تر عرضه کنند.

محمدپور: در صدسال گذشته سیاست های شهری به سمت واگرایی حرکت کرده اند و همین باعث دوری مردم از همدیگر شده است.

زندگی شهری و اجتماعی هر دو یک مقوله بودند اما در اثر اتخاذ همین سیاست های غلط واگرایی اتفاق افتاده است و همین آغازگر بسیاری از آسیب های اجتماعی بوده است.

گذرها و پهنه های فرهنگ و هنر نوعی هم گرایی با محوریت انسان ها ایجاد می کند که می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی نقش ویژه ای داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر