کد خبر: 985830
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
مراکز تحقیقاتی غربی از استمرار شکست‌های منطقه‌ای امریکا می‌گویند
پیامد‌های ترور سردار سلیمانی برای ایالات متحده امریکا به قدری گسترده است که همچنان باید منتظر عواقب سیاسی، امنیتی و بین‌المللی چنین رفتار غیرانسانی از طرف امریکایی‌ها باشیم، کمااینکه بسیاری از مراکز آینده‌پژوهی و تحقیقاتی غربی در طول یک هفته اخیر بار‌ها نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و دولتمردان امریکایی را نسبت به چنین تصمیمی سرزنش کرده‌اند.
سرويس سياسی جوان آنلاين: تقویت روحیه همبستگی ملی در جامعه ایرانی بعد از ناکارآمدی‌های مشکوک در طول ماه‌های گذشته و حوادث تلخ دی ۹۶ و آبان ماه امسال، به‌روز‌رسانی روحیه استکبارستیزی و ضدامریکایی در اقشار مختلف جامعه ایرانی بعد از تلاش‌های هدفمند و فشرده یک جریان برای تطهیر امریکا و تضعیف روحیه استکبارستیزی از جمله دستاورد‌های بدیهی چنین رخداد غیرانسانی است.

امریکایی‌ها در طول ماه‌های گذشته یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود را بر ایجاد دوقطبی‌سازی میان مردم با حاکمیت متمرکز کرده بودند و با ایجاد شبهات و القائات و تردیدافکنی نسبت به مسئولان اصلی نظام، تلاش کردند تا بستر و زمینه‌های اغتشاشات خیابانی و شورش‌های اجتماعی ایجاد شود تا هدف اصلی که همان تغییر حاکمیت سیاسی کشور است فراهم شود که شهادت سردار سلیمانی چنین اهدافی را در کمتر از چند روز با شکست قطعی مواجه کرد، اما نکاتی که برخی از مراکز تحقیقاتی غربی با ذکر دلایل به پیامد‌های چنین تصمیمی ذکر می‌کنند، فراتر از چنین مؤلفه‌های داخلی است به طوری که بسیاری از آن‌ها شکست قطعی سیاست‌های امریکا را تحلیل کرده و مورد ارزیابی قرار داده‌اند، آن هم در دورانی که اهداف اولیه و ثانویه امریکا حداقل در دوران پساتشکیل داعش توسط خود امریکا با شکست قطعی مواجه شده‌اند.

اقرار اندیشکده صهیونیستی به پیامد‌های تصمیم امریکا
آموس یادلین ژنرال بازنشسته و رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی و رئیس فعلی مؤسسه مطالعات امنیت ملی وابسته به دانشگاه تل‌آویو در واکنش به حمله امریکا به مقر نیرو‌های مردمی و حافظ امنیت عراق نوشته است: «حملات امریکا به عراق و سوریه نشان از رویارویی مستقیم امریکا با ایران دارد که هر دو طرف برای حفظ قدرت بازدارندگی خود در تلاش هستند. این حملات سه سناریو را پیش‌روی امریکایی‌ها خواهد داشت:

۱- از دولت عراق درخواست خواهد شد تا نیرو‌های امریکایی خاک این کشور را ترک کنند.
۲- پاسخی تلافی‌جویانه توسط نیرو‌های مقاومت داده می‌شود که به تلافی شهادت نیرو‌های مردمی حافظ امنیت عراق خواهد بود.
۳- جمهوری اسلامی ایران مستقیماً در برابر امریکا یا نیرو‌های امریکایی اقدام خواهد کرد.»
یادلین ژنرال بازنشسته در ادامه تحلیل خود درباره این حملات بیان داشته است که رژیم صهیونیستی باید سیاست‌های زیر را اتخاذ نماید:
۱- این توهم که امریکایی‌ها از حد عبور کرده و علیه ایران رویکرد نظامی را اتخاذ کرده‌اند، نباید پذیرفت.
۲- باید آماده ترک عراق پس از خروج از سوریه توسط امریکایی‌ها باشیم.
۳- باید از درگیری دوری کنیم و مراقب فعالیت‌های هماهنگ‌نشده امریکایی‌ها در قبال ایران باشیم.

پایداری انقلاب اسلامی قائم به شخص نیست
همچنین سوزان مالونی کارشناس شناخته شده میز ایران در اندیشکده امریکایی بروکینگز در واکنش به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی تصریح می‌کند: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس دارای کرسی کاملی از فرماندهانی است که می‌توانند بعد از [سردار شهید]سلیمانی مسئولیت ایشان را بر عهده بگیرند. بر همین اساس انتصاب سریع [سردار]اسماعیل قاآنی جانشین [سردار شهید]سلیمانی نیز به معنای تقویت و ادامه مأموریت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.»

مالونی ادامه می‌دهد که ثبات و پایداری انقلاب اسلامی ایران سه دهه پس از رحلت بنیانگذار انقلاب، حضرت آیت‌الله خمینی (ره)، شاهدی است بر این امر که استمرار و ادامه مسیر انقلاب اسلامی متکی بر فرد نیست.
سوزان مالونی در پایان اینگونه بیان می‌دارد که اقدام [تروریستی]امریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و یار عراقی‌اش ابو مهدی المهندس موجودیت و موقعیت کنونی این کشور را در عراق با تهدید و مانع مواجه کرده است، به طوری که باید پرسید که آیا امریکا برنامه‌ای فراتر از خروج از این کشور دارد؟

همچنین راز زیمت از کارشناسان برجسته صهیونیست‌ها در حوزه ایران و از پژوهشگران اندیشکده صهیونیستی مطالعات امنیت‌ملی رژیم سفاک صهیونیستی نوشته است که باید میزان محبوبیت و نفوذ علمدار مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی در بین ایرانیان مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. همچنین وی پیشنهاد داده است که باید برای بررسی میزان محبوبیت و نفوذ علمدار مقاومت در بین آحاد ایرانیان از ابزار‌های نظرسنجی و اشراف روی شبکه‌های مجازی فارسی‌زبان بهره گرفت. این کارشناس صهیونیستی در پایان می‌نویسد: «هدف قرار دادن و حذف افرادی که به عنوان «نمادملی» مطرح هستند اثر بسیار بالایی در تجمیع تمام گرایشات فکری تحت یک پرچم مشترک را دارد، حتی ایرانی‌هایی که تمایلی به حاکمیت ندارند.»

فرمول‌سازی ایران برای غلبه بر دشمن در همه سناریو‌ها
اورشلیم نیز یکی دیگر از مراکز صهیونیستی مطالعات راهبردی و امنیتی در بررسی مؤلفه‌های ثبات‌ساز و قدرت سخت جمهوری اسلامی ایران تشریح می‌کند که بر اساس دکترین عملیاتی که تهران تدوین کرده هدف نهایی ایران این است که قدرت بازدارنده خود را در منطقه به واسطه بازو‌های عملیاتی خود در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تثبیت کند.
این دکترین متشکل از سازمان‌های شیعه و سنی است که در راستای ایجاد برتری در منطقه غرب‌آسیا و تقویت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان عمل می‌کنند تا در هر سناریوی جنگی، امریکا و شرکای آن را به خطر بیندازند.

امریکا؛ بازنده همیشگی در منطقه غرب آسیا
اندیشکده امریکایی مطالعات راهبردی و بین‌المللی در یادداشتی به قلم آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه این اندیشکده اقدام به بررسی روند مبارزاتی امریکا در جهان کرده است. این اندیشکده بیان می‌دارد که امریکا ۲۰ سال است که در منطقه غرب‌آسیا در حال جنگ است و هیچ وقت پیروز نشده، اما این در حالی است که چین بدون جنگ ۲۰ سال است که پیروز بوده است. این اندیشکده امریکایی در ادامه این بررسی آورده است که روند صعودی سطح تنش بین جمهوری اسلامی ایران و امریکا، ایالات‌متحده را از متحدان و شرکای خود جدا کرده است، در حالی که نه این امر باعث فروپاشی حاکمیت ایران و نه تغییر در رفتار آن شده است، در عوض به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران نفوذ خود را در منطقه افزایش داده است، به همین جهت همپیمانان عرب امریکا از ترس قرار گرفتن در تیررس خشم ایران در حال حاضر به دنبال نوعی سازش با جمهوری اسلامی هستند که امریکا را منزوی می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار