کد خبر: 985463
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
دلالان از تأخیر دولت در اعلام نرخ مصوب خرید شب عید سوءاستفاده کردند
درحالی که قرار بود امسال به دلیل فراوانی سیب و مرکبات ذخیره‌سازی برای میوه شب عید نداشته باشیم، اما به دستور ستاد تنظیم بازار شرکت بازرگانی دولتی مسئول ذخیره‌سازی میوه شد و از آنجایی که بدون برنامه قبلی این تصمیم گرفته شده، قیمت مصوب آن همچنان بلاتکلیف است و این موضوع موجب سوء‌استفاده دلالان و اقدام آن‌ها به خرید دسترنج باغداران با قیمت پایین شده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سیب و پرتقال میوه‌های هستند که هر ساله به‌عنوان ذخایر میوه شب عید از باغداران خریداری می‌شود. خرید میوه ذخایر شب عید بر‌اساس نرخ مصوبی انجام می‌شود که هر ساله دولت در ابتدای دی ماه تعیین و ابلاغ می‌کند، سال گذشته نرخ مصوب در نیمه دی اعلام شد. امسال به دلیل فراوانی تولید سیب و مرکبات دولت اعلام کرد که برنامه‌ای برای ذخیره‌سازی میوه شب عید ندارد و میوه به وفور وجود دارد، اما از اواخر آذر ماه به یکباره ستاد تنظیم بازار، شرکت بازرگانی دولتی را مسئول خرید و ذخیره‌سازی میوه شب عید کرد. این تصمیمات در حالی است که اتحادیه و تشکل‌های کشاورزی با آن مخالفند و معتقدند که تولید مرکبات و سیب درختی نسبت به سال قبل بیش از دو برابر رشد داشته است که با این وجود نیازی به حضور دولت در بازار میوه نیست.

در این خصوص رئیس اتحادیه بار‌فروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار می‌گوید: «با وجود فراوانی تولید و عدم نیاز به ذخیره‌سازی، تولیدکنندگان متعددی طی مراجعه به اتحادیه، اظهاراتی را مبنی بر تناژ بالای محصول داشته‌اند که به همین خاطر مکاتباتی با وزارت صمت در خصوص ذخیره‌سازی داشته‌ایم. اتحادیه به وزارت صمت پیشنهاد داده است که ذخیره‌سازی از طریق اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی انجام شود.»

ضرورت صادرات سیب و پرتقال به منظور حمایت از تولید داخل
مصطفی دارایی‌نژاد از کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت مرکبات و سیب درختی نسبت به سال قبل خبر می‌دهد و می‌افزاید: «به‌رغم افزایش هزینه‌های تولید، قیمت مرکبات و سیب درختی نسبت به سال قبل افت محسوسی داشته است. به همین خاطر برای جلوگیری از زیان باغداران خواستار صادرات و ذخیره‌سازی محصول شده‌ایم؛ چراکه در شرایط فعلی صادرات چشمگیر نیست، در‌حالی‌که انتظار می‌رود مسئولان ذیربط با به کارگیری برخی تدابیر و برنامه‌ریزی‌های دقیق صادرات قابل‌توجهی را در خصوص سیب و پرتقال به منظور حمایت از تولید داخل به بازار‌های هدف داشته باشند.» وی می‌گوید: «با وجود آنکه اتحادیه بار‌فروشان تنها توزیع‌کننده کالاست، اما حاضریم به دلیل حمایت از باغداران و تولید داخل، در زمینه صادرات هم حمایت‌هایی داشته باشیم.»

رئیس اتحادیه بار‌فروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار در پایان متوسط قیمت هر کیلو پرتقال در میدان مرکزی را ۳ تا ۵ هزار تومان و سیب درختی را ۳ تا ۷ هزار تومان اعلام و تصریح می‌کند: «با توجه به رشد چند برابری تولید برای بازار شب عید در خصوص این دو قلم مشکلی از لحاظ قیمت و عرضه نخواهیم داشت.»

دلالان به جان باغ‌ها افتادند
با انتشار خبر ذخیره‌سازی میوه شب عید در سال جاری، دلالان پیش از دستگاه‌های دولتی فعال شدند و با تعیین نرخ ارزان، میوه باغداران را با نرخ ناچیز خریداری می‌کنند. به گفته فعالان بازار شاید یکی از دلایل حضور دلالان و اقدام به خرید به قیمتی که باغداران آن را غیرمنصفانه می‌دانند تأخیر در اعلام نرخ مصوب خرید حمایتی ذخایر شب عید است که موجب سوء‌استفاده از شرایط نامساعد اقتصادی باغداران در سال جاری شده است. به گفته باغداران شمال در حال حاضر هر کیلوگرم از محصول‌شان برای ذخایر شب عید در باغ توسط دلالان با قیمت هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌شود که با توجه به قیمت تمام شده تولید منصفانه نیست. به ادعای باغداران بیشتر دلالانی که به باغات مراجعه کرده و اقدام به خرید میوه با قیمت پایین می‌کنند خود را نمایندگان اتحادیه باغداران معرفی می‌کنند.
اما محمدرضا شعبانی، مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، پیش‌تر در گفتگو با ایلنا ادعای باغداران را رد و حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم پرتقال از باغداران را هزار و ۷۰۰ و قیمت پرتقال درجه یک را ۲ هزار و ۲۰۰ عنوان کرده و گفته بود: «البته این قیمت خرید میوه در باغ است و ما هر کیلوگرم پرتقال را سورت شده، در سبد و تحویل در انبار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان از باغداران خریداری می‌کنیم.»

تعیین قیمت شنبه آینده
همچنین اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران، در گفتگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت تعیین قیمت خرید میوه ذخایر ایام نوروز می‌گوید: «قرار بر این بود که چهارشنبه هفته گذشته در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان سازمان حمایت، سازمان تعاون روستایی، وزارت جهاد‌کشاورزی، اتحادیه باغداران و سازمان میادین تشکیل می‌شود قیمت‌ها تعیین و اعلام شود، اما جلسه مذکور تشکیل نشده و به یک‌شنبه هفته‌جاری موکل گردید. در جلسه یک‌شنبه هفته جاری نیز قیمت‌ها نهایی و مصوب نشد.»

به گفته کارگر، در این جلسه تقریباً در قیمت پرتقال به جمع‌بندی رسیده‌اند، اما قیمت سیب همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه در شرایطی که قیمت مصوب تعیین نشده اتحادیه باغداران اقدام به خرید پرتقال کرده است، اظهار می‌دارد: «اتحادیه باغداران بر‌اساس برآوردی که خود از قیمت پرتقال داشته است، اقدام به خرید کرده و قیمت اعلامی از سوی آن‌ها قیمت مصوب نیست. به زودی قیمت مصوب تعیین و ابلاغ خواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار