کد خبر: 985154
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸
سخنگوی وزارت بهداشت: برخی از فارغ‌التحصیلان جذب رشته پزشکی شده‌اند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با آشکارشدن پرونده صندلی فروشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و کشیده‌شدن ماجرا به رسانه‌ای کردن خبر اخراج برخی از آقازاده‌هایی که بنا به تأکید وزیر بهداشت با پول و جایگاه والدین خود در پی «خانم دکتر» یا «آقای دکتر» شدن بودند، آنچنان ماجرا لوث شد که با از آسیاب افتادن آب‌ها معاون آموزشی وزارت بهداشت ترجیح داد، از این سمت استعفا دهد؛ اما در همین اثنا بود که طرح تازه‌ای از پذیرش دانشجوی پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی رونمایی شد. طرح پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس که گویا ۱۰ سالی می‌شود از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران اجرایی شده و هر سال ۱۰ تا ۱۵ دانشجوی پزشکی از لیسانس از این طریق وارد دانشگاه می‌شوند. حالا بناست تا این طرح آزمایشی به شکل گسترده‌تری اجرایی شود؛ این طرح تازه هم انتقاداتی را درباره خود برانگیخته است. منتقدان معتقدند سبک تازه وزارت بهداشت برای پذیرش دانشجوی پزشکی مدل تازه‌ای از صندلی فروشی است.

اگرچه بهانه استعفای باقر لاریجانی بیماری همسرش بود، اما بعد از ماجرای رسوایی فروش صندلی‌های رشته پزشکی شاید این اقدام حداقل اقدامی بود که از معاونت آموزش وزارت بهداشت انتظار می‌رفت. ماجرا با آشکار شدن خبر حضور دختر غیردانشجو در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی به ازای پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان پول به‌حساب دانشکده آغاز شد؛ حکایتی که تکذیب شد، اما بعدتر‌ها ماجرا عمق بیشتری پیدا کرد و پای نمایندگان مجلس هم به موضوع صندلی فروشی باز شد، به گونه‌ای که محمود صادقی نماینده تهران از کشف حداقل ۲۰۰ مورد صندلی فروشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و در نهایت هم این خود وزیر بهداشت بود که با خبری افشاگرانه از اخراج ۱۳۴ دانشجوی «آقازاده» از دانشگاه خبر داد.

سعید نمکی با بیان اینکه حدود ۱۳۴ دانشجوی آقازاده و خانم‌زاده را که از طریق پول و جایگاه والدین خود وارد دانشگاه شده بودند، از دانشگاه بیرون کرده است، شرط نشستن پولدار‌ها بر صندلی دانشگاه را دانایی و نخبگی دانسته و تصریح کرده بود: «من پدرم راننده کامیون و مادرم قالیباف بود و اگر اینجا به عنوان وزیر ایستاده‌ام به خاطر این بود که من فقیرزاده هم توانستم درس بخوانم.»

بنا به تأکید وی باید فضایی ایجاد شود تا همه بتوانند تحصیل کنند نه فقط آقازاده‌ها. حالا انگار خروجی این ماجرا‌ها طرح تازه وزارت بهداشت برای پذیرش دانشجوی رشته پزشکی است.

پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس
پذیرش دانشجوی پزشکی از میان کارشناسان رشته‌های مرتبط موضوع تازه‌ای نیست و در بسیاری از کشور‌ها اجرایی می‌شود.

مهر امسال هم محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ارائه پیشنهاد تغییر در نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی در مقطع دکتری حرفه‌ای خبر داد و گفت: در بسیاری از کشور‌ها دانشجوی پزشکی پس از دوره لیسانس پذیرفته می‌شود.

به گفته وی در بسیاری از دانشگاه‌ها، ابتدا دانشجو لیسانس می‌گیرد و دانشجویان لیسانس برای ورود به دکتری حرفه‌ای آزمون می‌دهند که لیسانس‌های فیزیک، شیمی، پیراپزشکی می‌توانند برای ورود به دوره بالاتر آزمون دهند.
زاهدی با بیان اینکه، این کار هم اکنون به صورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال انجام است، از توافق مجلس با وزارت بهداشت برای اجرایی شدن این طرح خبر داده است.

حالا برخی کانال‌های پزشکی این شیوه تازه پذیرش دانشجوی پزشکی را به مدل تازه‌ای از صندلی فروشی تعبیر کرده‌اند و نوشته‌اند: «ترفند جدید آقازاده‌ها برای دور زدن کنکور؛ دانشگاه‌های علوم پزشکی با آزمون داخلی دانشجوی پزشکی پذیرش می‌کنند!»

آزمونی برای جذب ۱۰ تا ۱۵ نفر!
سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به خبر «پذیرش دانشجوی پزشکی با برگزاری آزمون داخلی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی» از تغییر نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی در مقطع دکتری حرفه‌ای در آینده نزدیک خبر می‌دهد.

کیانوش جهانپور با تأکید بر اینکه چیزی به نام آزمون داخلی وجود نخواهد داشت، می‌گوید: «وزارت بهداشت طرحی را به صورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده است. در این طرح پایلوت دانشجویان مقطع لیسانس از طریق آزمون مرکز سنجش آموزش پزشکی در مقطع دکتری حرفه‌ای پذیرش می‌شوند.»

با اجرای این طرح که از طریق آزمون مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برگزار می‌شود، پذیرش دانشجوی پزشکی مستقیم و بعد از مقطع دیپلم صورت نمی‌گیرد بلکه دانشجوی پزشکی پس از اتمام دوره لیسانس در برخی رشته‌های مرتبط با پایه و گروه‌های پیراپزشکی وارد مقطع دکتری حرفه‌ای می‌شود.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در دوره آزمایشی طرح در اشل محدود ۱۰ تا ۱۵ نفر فارغ‌التحصیل واجد شرایط از طریق برگزاری آزمون مرکز سنجش آموزش پزشکی جذب رشته پزشکی شده‌اند که در صورت تصویب این طرح، همه ظرفیت رشته‌های پزشکی از مقطع دیپلم به لیسانس منتقل می‌شوند. این آزمون را هم مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت که مرجع برگزاری امتحانات وزارت بهداشت است، برگزار می‌کند؛ بنابراین امکان هیچ‌گونه تخلفی در آن وجود ندارد.

جهانپور در رابطه با شروط ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی در رشته‌های پزشکی می‌گوید: «دانشگاه علوم پزشکی تهران در طرح آزمایشی تعدادی از دانشجویان مقطع کارشناسی واجد شرایط را بر طبق معدل، سن و کسب نمره در آزمون برای ادامه تحصیل در دکتری حرفه‌ای پزشک عمومی پذیرش کرده است.»

تجربه‌ای موفق
امیرعلی سهراب‌پور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم درباره این طرح این‌گونه توضیح می‌دهد: «همکارانم در دانشگاه علوم پزشکی تهران که ۱۰ سال پیش پروژه پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس را آغاز کردند، به این موضوع فکر کردند که راهی باز کنند تا افرادی که خیلی خوب بودند و تنها به دلیل چند تست ممکن است، پزشکی قبول نشده باشند در یک فرصت دوباره، وارد رشته پزشکی شوند.»

سهراب‌پور با اشاره به روند ارزیابی این برنامه آموزشی از سوی وزارت بهداشت خاطرنشان می‌کند: «این برنامه آموزشی از ابتدا قرار بود به صورت محدود و تنها در یک دانشگاه اجرا شود که پس از ۱۰ سال آیین‌نامه پذیرش دانشجو به این شیوه در وزارت بهداشت ارزیابی شد. وزارت بهداشت تجربه دانشگاه علوم پزشکی تهران را مثبت ارزیابی کرد و در نهایت خرداد ۹۶ و در شصت و ششمین دوره شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی که مهم‌ترین مرجع تصویب برنامه‌های آموزشی وزارت بهداشت است، آیین‌نامه دانشگاه علوم پزشکی تهران مصوب شد.» به گفته وی اکنون دانشگاه برای پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس براساس مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت عمل می‌کند.

بنا به تأکید سخنگوی وزارت بهداشت هنوز دستورالعملی مبنی بر شیوه پذیرش دانشجوی پزشکی طراحی نشده و چنانچه این طرح نیازمند آیین‌نامه و مقررات خاصی باشد قاعدتاً در حوزه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری خواهد شد و قوانین مربوطه نیز در مجلس شورای اسلامی وضع می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
0
جالبه
زهرا محمدزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
سلام.لطفا شرط سن رو تغییر بدید به زیر 30 سال
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار