کد خبر: 984769
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵
کلینیک حیات وحش پارک پردیسان تنها مرکز بازپروری تخصصی حیوانات در کشور است. این مرکز زیرمجموعه سازمان محیط‌زیست از مهرماه که زمزمه تعطیلی‌اش شروع شد تا امروز گونه‌های مهم حیوانی‌اش را به دیگر مناطق نامطمئن انتقال می‌دهد و به دلیل اختلافاتی در رأس سازمان محیط‌زیست حاشیه‌ساز شده است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: کلینیک بازپروری پردیسان گونه‌های مختلفی از جمله یوزپلنگ، پلنگ، گوزن زرد ایرانی، عقاب، دلیجه و دیگر گونه‌های حیوانی نادر کشور را میزبانی می‌کند.

ماجرای روز اول مهر
ماهانه به طور میانگین ۱۰۰تا ۱۳۰گونه جانوری آسیب‌دیده وارد کلینیک پردیسان می‌شوند تا مورد مداوا و رسیدگی قرار گیرند. در این فرآیند تعدادی بعد از مداوا به طبیعت برمی‌گردند، اما برخی بعد از مداوا دیگر توان بازگشت به طبیعت را ندارند و باید همانجا تحت مراقبت قرار گیرند.

در نخستین روز مهرماه تعدادی از کارگران کلینیک حیات‌وحش پردیسان در اعتراض به آنچه آن‌ها تعطیلی قریب‌الوقوع کلینیک اعلام می‌کردند، مقابل سازمان محیط‌زیست تجمع کردند. کارگران متوجه شده بودند که قرار است حیوانات کلینیک پردیسان را به قزوین منتقل کنند، کلینیک هم رفته‌رفته تعطیل شود و بدون اینکه زحمات و تجربه آن‌ها در نظر گرفته شود، قرار است به بخش‌های دیگر منتقل شوند.

حالا هم این مرکز تخصصی در حال خالی شدن است و حیواناتش به باغ‌وحش‌ها و سایت‌های نگهداری منتقل می‌شوند. این مرکز بازپروری سه وظیفه تیمار، درمان و رهاسازی حیات وحش را برعهده دارد. کلینیک حیات‌وحش پردیسان اکنون بیش از ۴۰۰ نمونه از ۶۰ گونه حیات‌وحش را نگهداری می‌کند.

گونه‌های مهمی که آواره می‌شوند
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش تعطیلی این مرکز مهم را تکذیب کرده و می‌گوید: «بنابر هماهنگی‌های انجام گرفته با مسئولان مرکز بازپروری باراجین قرار است تنها چهار قلاده خرس از مرکز پردیسان به این مرکز منتقل شوند.»

شهاب‌الدین منتظمی با بیان اینکه ما در حال ایجاد تخصصی‌ترین کلینیک حیات‌وحش در پردیسان هستیم، گفت: «این کلینیک در حال تبدیل شدن به یک پلی‌کلینیک حیات‌وحش است، تا با ارتقای این کلینیک به پلی‌کلینیک، درصد گونه‌های قابل درمان را از ۱۰ تا ۱۵ درصد به ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دهیم.»

حال آنکه در روز‌های اخیر نه تنها بسیاری از پرندگان موجود در پارک در حال انتقال به باغ پرندگان هستند بلکه گوزن‌های زرد پارک پردیسان هم که به مرحله زادآوری رسیده‌اند، قرار است به باغ‌وحش دزفول منتقل شوند و خرس‌ها هم به قزوین بروند.

یک کار غلط با اراده رئیس!
در حالی که پردیسان در سال‌های اخیر تبدیل به سایت تکثیر گوزن زرد ایرانی شده بود، حالا قرار است این گوزن‌ها به سایتی منتقل شوند که وضعیت نگهداری قابل قبولی ندارند. در واقع امکانات مراکز جدید متناسب با وضعیت گونه‌هایی که پردیسان نگهداری می‌کند، نیست.

مدیر مرکز بازپروری حیات‌وحش پارک پردیسان هم حرف‌های جالبی زده و با بیان اینکه اساساً براساس پروتکل‌های علمی انتقال برخی گونه‌ها توجیه ندارد، گفت: «برای نمونه نگهداری گوزن زرد ایرانی و گوزن زرد اروپایی در کنار هم ضد پروتکل‌های بازپروری است، اما الان می‌خواهند این کار غلط را با اراده رئیس سازمان انجام دهند. در قزوین ما یک باغ وحش داریم و نه مرکزی برای بازپروری.»

علی عمارلویی، با انتقاد تصمیمات غیرکارشناسی و شتابزده برای انتقال گونه‌های ارزشمند به باغ وحش قزوین تصریح کرد: «مدیرانی که چنین تصمیماتی می‌گیرند باید تفاوت باغ وحش و مرکز بازپروری را بدانند و شتابزده عمل نکنند.»

پروژه تکثیر در شرایط نیمه اسارت
چندی پیش عطیه تک تهرانی، مدیر بخش پژوهش انجمن یوز ایرانی از ایده تکثیر در شرایط نیمه اسارت خبر داده بود که متفاوت از تکثیر در شرایط اسارت است و این طرح بر تولید مثل «ایران» یوز ماده که در پارک پردیسان نگهداری می‌شود، تمرکز شود.

ایمان معماریان دامپزشک حیات وحش در گفتگو با فارس، تمام اتفاقات چند ماه اخیر در کلینیک پارک پردیسان را مبتنی بر این ایده جدید دانست و گفت: دلبر، کوشکی و ایران مهم‌ترین یوز‌هایی هستند که در پارک پردیسان نگهداری می‌شوند و ماجرای تعطیلی این مرکز هم از اینجا نشئت گرفته که برخی می‌خواهند اجرای پروژه تکثیر در شرایط نیمه اسارت را کلید بزنند.

وی با اشاره به اینکه چنین رویکردی به تکثیر حیات‌وحش به لحاظ علمی قابل پذیرش نیست و نمی‌تواند موفق باشد، اظهار داشت: «متعاقب این تصمیم شاهد انتقال گونه‌های دیگر از جمله گوزن زرد ایرانی، پلنگ و پرندگان به دیگر مراکز نگهداری حیوانات هستیم.»

سکوت صندوق ملی محیط‌زیست
یک منبع آگاه در سازمان حفاظت محیط‌زیست اوایل امسال با اشاره به اختلاف‌نظر میان سیاست عیسی کلانتری و حمید ظهرابی معاون سابق معاونت طبیعی سازمان خبر داده بود که کلانتری اصرار دارد گونه‌های موجود در پارک پردیسان تهران به مرکز «باراجین قزوین» منتقل شوند و کاربری و مأموریت مرکز تهران به طور کامل تغییر کند. تا همین چند وقت قبل هم با توجه به اینکه پژوهشکده محیط‌زیست توان اداره این مرکز را نداشت، برای واگذاری این مرکز مناقصه‌ای برگزار شد، اما در نهایت سازمان محیط‌زیست تصمیم به واگذاری آن به صندوق ملی محیط‌زیست گرفته است.

با وجود این انتقال مأموریت، سرنوشت حدود ۴۰۰ حیوان کم‌نظیر در هاله‌ای از ابهام است و بسیاری از این گونه‌ها به سرعت در حال واگذاری هستند. صندوق ملی محیط‌زیست هم تاکنون درباره تعطیلی قریب‌الوقوع مهم‌ترین و تنها مرکز بازپروری حیات‌وحش کشور توضیحی نداده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار