کد خبر: 982845
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۵
یکی از ویژگی‌ها و اقدامات خوب بسیج سازندگی خراسان جنوبی راه‌اندازی گروه‌های جهادی خدمت‌رسان محله‌محور است که قرار است تا پایان سال جاری این گروه‌ها تشکیل شوند. برنامه‌ها هم به این صورت است که در هر پایگاه بسیج، گروه پنج یا شش نفره خدمت‌رسان وجود دارد و به حل مشکلات آن محله می‌پردازند
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: فعالیت گروه‌های جهادی در استان خراسان جنوبی را باید جزو شاخص‌ترین خدمت‌رسانی‌ها ثبت کرد. استانی خشک و محروم که حالا به همت جهادگران بی‌ادعا پروژه‌های زیادی را به خود دیده است و ساکنان این منطقه و به‌خصوص مناطق کم برخوردار و محرومش از خدمات آن‌ها بهره می‌برند. در میزان اقدامات بسیج و سپاه در خراسان جنوبی همین بس که طی ۱۰ سال گذشته ۳ هزار و ۷۰۰ پروژه محرومیت‌زدایی در استان به اجرا در آمده است. در طول این مدت پروژه‌های جهادی در همه عرصه‌ها و جهادگران به تمام اقشار نیازمند و محروم خدمات متنوعی ارائه کرده‌اند و حالا و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه فعالیت گروه‌های جهادی تعداد گروه‌های جهادی شناسنامه‌دار استان از ۲۵۳ گروه به ۳۲۵ گروه افزایش یافته است.

فعالیت گروه‌های جهادی در خراسان جنوبی و خدمت آن‌ها به نیازمند زمان و مکان ندارد و همین چند روز پیش بود که مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی از بهره‌مندی هزار و۵۲۰ نفر از محرومان استان از خدمات گروه‌های جهادی طی شش ماه گذشته خبر داد. رضا سلم‌آبادی‌ظهر با بیان اینکه کمیته امداد تلاش دارد در حوزه محرومیت‌زدایی در کنار جهادگران بتواند قسمتی از مشکلات استان را حل کند، تأکید کرد: «اگر به دنبال شکفتن گل انقلاب هستیم باید هم کار انقلابی و جهادی انجام دهیم و هم عمل کنیم. البته کار‌هایی که در حوزه دانشجویی، دانش‌آموزی و طلاب در قالب گروه‌های جهادی انجام می‌شود آثار و برکات زیادی دارد و این کار‌ها علاوه بر برکات معنوی برای خود جهادگران برکاتی هم برای مردم و مدیران دارد.»

این مسئول با اشاره به بهره‌مندی ۵۴هزار خانوار از خدمات کمیته امداد استان بیان داشت: «این افراد در قالب ۱۲۱هزار نفر از خدمات کمیته امداد بهره‌مند می‌شوند که قسمتی از کمک‌ها توسط گروه‌های جهادی انجام می‌شود و بیشتر این خدمات در حوزه تعمیر و ساخت خانه‌های محرومان و کمک‌های درمانی و بهداشتی بوده است.» مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با بیان اینکه این افراد بیشتر در مناطق مرزی و محروم سربیشه، نهبندان، زیرکوه و درمیان و خوسف از خدمات این گروه‌ها بهره‌مند شده‌اند، ادامه داد: «همچنین در این مدت ۶۴میلیون تومان در قالب گروه‌های جهادی به محرومان کمک شده است. در زمینه گفتمان‌سازی کار‌های خیر و مسائل و مشکلات مرتبط با محرومان نیز گروه‌های جهادی خیلی کمک کرده‌اند.» وی با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی در دستگاه‌های خدمت‌رسان و گروه‌های جهادی وجود دارد، گفت: «به دنبال شناسایی این ظرفیت‌ها و تعیین زمین‌های مشترک خدمت‌رسانی هستیم که در نهایت در قالب تفاهمنامه‌های منعقد شده این هم‌افزایی محقق شده است.» مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی اضافه کرد: «آمادگی داریم در سطح خراسان جنوبی در هر زمینه و خدمتی که گروه‌های جهادی می‌خواهند وارد شوند با انعقاد تفاهمنامه‌های مشترک همکاری کنیم تا بتوانیم شش نیاز اساسی محرومان را حل و فصل کنیم.»

مرمت مساجد به همت جهادگران گچ‌کار
در میان گروه‌های جهادی خراسان جنوبی، گروه‌هایی هستند که بسیار خاص و منحصر به‌فرد به ارائه خدمت می‌پردازند. مثلاً گروه جهادی گچ‌کاران شهید برونسی از سال ۱۳۹۰ آغاز به فعالیت کرده و کارش فقط گچ‌کاری است به نحوی که تاکنون گچ‌کاری ۳۲۰ مسجد را انجام داده‌اند. گچ‌کاری این مساجد به متراژ ۱۶هزار متر مربع و ارزش یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال انجام شده است.

جالب اینکه این گروه جهادی در چهارمین جشنواره سراسری مالک اشتر، عنوان موفق‌ترین رده سازمان بسیج مستضعفین را کسب کرده است. در باره گروه جهادی شهید برونسی باید گفت با پنج نفر فعالیتش را آغاز کرد و با توجه به روحیه جهادی و انسان دوستی جوانان هلال احمر، تعداد افراد این گروه امروز به ۴۵نفر رسیده است. اعضای این گروه هر هفته پنج‌شنبه‌ها برای گچ‌کاری یک مسجد به مناطق محروم اعزام می‌شوند. انجام برنامه‌های فرهنگی و قرآنی از دیگر فعالیت‌های این گروه در راستای فعالیت‌های عمرانی است. دقیقاً یک ماه پیش و همزمان با هفته بسیج بود که ۱۳۰ گروه جهادی جدید در خراسان جنوبی فعالیت خود را آغاز کردند. در همین رابطه مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه هزار و ۳۲۰ جهادگر در قالب این ۱۳۰ گروه به مردم استان خدمت‌رسانی می‌کنند، گفت: «ارائه خدمات فرهنگی، عمرانی، پزشکی و کمک در برداشت محصولات کشاورزی فصل از جمله این فعالیت‌ها خواهد بود.»

مهدی هنری با اشاره به اینکه این فعالیت‌ها در تمامی شهرستان‌ها انجام می‌شود، شعار بسیج را ۴۰سال خدمت، جهاد و شهادت اعلام کرد. در این هفته و همزمان با ۴۰ سالگی بسیج و به همت بسیج سازندگی خراسان جنوبی ۴۰ سری جهیزیه هم بین زوج‌های جوان کم برخوردار بسیجی استان توزیع شد.
وی با بیان اینکه بر این اساس ۳۰ سری جهیزیه کامل به ۳۰ زوج اهدا خواهد شد، افزود: «همچنین ۱۰ سری جهیزیه برای تکمیل جهیزیه افرادی که چند قلم کالا کم داشته‌اند، بین ۱۶ زوج توزیع می‌شود.»
این مسئول، ارزش ریالی جهیزیه‌ها را بالغ بر ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: «۵۰ درصد این مبلغ توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی و مابقی توسط سازمان بسیج سازندگی استان و مجمع خیرین جهادی و محرومیت‌زدایی استان تأمین شده است.»

رفع مشکل محلات با جهادگران محله محور
یکی از ویژگی‌ها و اقدامات خوب بسیج سازندگی خراسان جنوبی راه‌اندازی گروه‌های جهادی خدمت‌رسان محله‌محور است که قرار است تا پایان سال جاری این گروه‌ها تشکیل شوند. برنامه‌ها هم به این صورت است که در هر پایگاه بسیج، گروه پنج یا شش نفره خدمت‌رسان وجود دارد و به حل مشکلات آن محله می‌پردازند. لازم به ذکر است تاکنون ۹۲۲ گروه جهادی محله محور در این استان ساماندهی شده است که این گروه‌ها در محله‌های خود فعالیت‌های جهادی و محرومیت‌زدایی انجام می‌دهند. کار دیگری که به همت بسیج در خراسان جنوبی پیگیری می‌شود راه‌اندازی مجمع خیرین جهادی است که این مجمع در حال حاضر فعالیت غیررسمی خود را آغاز کرده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به نقش خیرین در پرو‌ژه‌ها تأکید کرد: «برای اجرای ۶۱ پروژه عمرانی با اعتبار ۳ میلیارد تومان با بسیج سازندگی کشور قرارداد بسته شده است که از این رقم یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توسط بسیج سازندگی تأمین و مابقی باید با مشارکت خیرین و مردم پرداخت شود.» هنری با بیان اینکه از سال گذشته اجرای ۴ هزار پروژه توسط بسیج سازندگی آغاز شده است، افزود: «از این پروژه‌ها نیز ۷۵۰ مورد سهم خراسان جنوبی است که تاکنون ۶۰۰ پروژه به اتمام رسیده و مابقی نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.»

در همین راستا مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سهمیه استان برای خدمت رسانی به مناطق محروم ۲۲۰ گروه جهادی بود و در این راستا ستاد پشتیبانی گروه‌های جهادی در شهرستان‌ها به ریاست فرماندار تشکیل شد، از انعقاد تفاهمنامه با کمیته امداد برای تکمیل مسکن نیازمندان استان خبر داد و گفت: «جوانان در عرصه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، اشتغال، پزشکی، سلامت و آموزشی حضور چشمگیری داشتند. بحث میز خدمت با حضور مسئولان استانی برای حل و پیگیری مشکلات مردم برگزار شد و بسیج اصناف نیز طرح «یک کاسب، یک دانش‌آموز» را انجام داد و در این جهت مایحتاج بیش از هزار نفر از دانش‌آموزان مناطق محروم تأمین شد.»

در ماه آخر تابستان سال جاری هم ۳ هزار و ۵۵۳ نفر در قالب ۳۳۰ گروه جهادی به مناطق محروم استان اعزام شدند که در مجموع ۱۳ هزار و ۵۰۰ روز فعالیت داشتند. بر اساس گزارش‌ها تا اولین روز مهر ماه برای حمایت از گروه‌های جهادی بیش از ۳۸۰ میلیون تومان هزینه شد که از این مبلغ ۲۸۵ میلیون تومان توسط خیرین، ۲۲ میلیون تومان توسط سپاه پاسداران و ۷۴ میلیون تومان از محل کمک‌های دستگاه‌های اجرایی تأمین شده است. البته مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی درباره فعالیت‌های گروه‌های جهادی در شش ماهه نخست سال هم با بیان اینکه ۱۲۷ گروه جهادی در عرصه عمرانی فعالیت داشته‌اند، گفت: «۵۱ گروه جهادی در عرصه پزشکی و سلامت فعالیت داشتند.»

به گفته هنری در تابستان امسال ۷ هزار و ۲۲۸ نفر در قالب ۵۹۱ گروه جهادی به مناطق محروم استان اعزام شده‌اند که این گروه‌ها ۳۵ هزار نفر روز در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته‌اند. وی با اشاره به حضور گروه جهادی مهمان در استان خاطرنشان کرد: «در تابستان امسال ۲۰۸ گروه جهادی مهمان در استان فعالیت کردند که از این تعداد ۱۴۸ نفر برادران و ۶۰ نفر خواهران بودند. همچنین تاکنون ۷۰۰میلیون تومان تسهیلات اشتغال به سازمان بسیج سازندگی معرفی شده‌است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار