کد خبر: 982168
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
گزارش «جوان آنلاین» از گسترش فالگیری در فضای مجازی
با توجه به گسترش فضای مجازی، فالگیر‌های اینترنتی رشد سرطانی پیدا کرده اند؛ سطح تبلیغات این افراد در حدی است که برخی از کانال‌ها بیش از ۱۷ هزار مخاطب دارند.
سرویس جامعه جوان آنلاین - فاطمه ملکی: در سال‌های گذشته و پیش از ورود عموم مردم به فضای مجازی، فالگیر‌ها با لباس‌های مندرس و پوششی عجیب و غریب در محله‌ها و معابر ظاهر می‌شدند و به زور هم که شده کف دست افراد را گرفته و آینده افراد را پیشگویی می‌کردند؛ گاهی هم برخی از این فالگیر‌ها در محله‌ها و روستا‌ها حضور داشتند و عوام کم سواد برای پیدا کردن راه حل مشکلاتشان و یا گرفتن خبری ازآینده به سراغشان می‌رفتند.
اما امروزه با گسترش فضای مجازی، فالگیر‌های اینترنتی نیز رشد سرطانی پیدا کرده اند طوری که بعضی از آن‌ها ۲۰ روز تا یک ماه برای ملاقات و فالگیری حضوری از طریق منشی تلفنی وقت می‌دهند.

سطح تبلیغات این افراد در حدی است که در برخی از کانال‌ها بیش از ۱۷ هزار مخاطب دارند؛ ضمن اینکه نرخ‌های بالای یک میلیون تومان برای گرفتن هر فال و مراحل بعد از آن تعیین شده است.

برای نزدیک شدن به فضای کار این افراد با ادمین یکی از کانال‌ها ارتباط گرفتیم؛ وقتی از این خانم درخواست کردیم تا فال قهوه برایمان بگیرد، وی شرط گرفتن فال را به واریز پول به حساب خود مطرح کرد؛ پس از واریز مبلغ و ارسال فیش، این فالگیر طی ۵ دقیقه هم فال قهوه را گرفت و هم اینکه به صورت نوشته شده فال را برایمان ارسال کرد. ضمن اینکه شرط کرده بود قبل و بعد از گرفتن فال حق پرسیدن هیچ سوالی را نداریم.

آنچه که از این فال به دستمان آمد، «القای بدبینی به اطرافیان و امید به ثروت بادآورده در آینده بود»؛ ضمن اینکه وی در همین فال به خانم متأهل و دارای فرزند گفته بود که «تو هیچ وقت ازدواج نمیکنی یعنی ازدواجی در طالع تو وجود ندارد»! این مسئله جای تأمل دارد که اگر فالگیر‌ها می‌توانند آینده افراد را پیشگویی کنند، چطور از گذشته شان خبر ندارند؟!
 
۱۵۰ هزار تومان بده، فالت رو مجازی بگیرم!

یکی دیگر از مسائل روز در فضای مجازی، بازارگرمی فالگیر‌ها در مناسبت‌های مختلف است؛ با توجه به اینکه شب یلدا را در پیش رو داریم، فالگیر‌ها تبلیغات گسترده‌ای برای شب یلدا می‌کنند و مدعی هستند که «فال شب یلدا یکی از خوش یمن‌ترین فال‌هاست؛ فالی کامل و دقیق از چرخه زندگی افراد طی یک سال پیش رو با تفسیر جزئیات».
در این رابطه جای تأسف وجود دارد که بسیاری از این فالگیر‌ها وقت قبلی می‌دهند و از دو هفته قبل از شب یلدا، در شبکه‌های اجتماعی با نرخ ۱۵۰ هزار تومانی ثبت نام را آغاز کرده و برای بازارگرمی اعلام می‌کنند «توجه داشته باشید، چون هر روز فقط تعداد مشخصی فال را میتوانم رسیدگی کنم، پس ظرفیت بسیار محدود است؛ نوبت‌های خود را از هم اکنون رزرو نمایید»!
 
فالگیری در شب یلدا به جای حافظ‌خوانی؟

در حالی که یکی از سنت‌های دیرینه شب یلدا حافظ خوانی و شاهنامه خوانی بوده که از قدیم الایام در بین خانواده‌های ایرانی اهل دانش و ادب رواج داشته است. اما این نوع فالگیری‌ها به فضای ادب و هنر در جمع صمیمی خانواده‌ها خدشه وارد می‌کند.

اگر همین روش گسترش پیدا کند، در آینده‌ای نه چندان دور سبب می‌شود که خانواده‌ها به جای حافظ خوانی، گوشی تلفن همراه خود را در دست گرفته و منتظر خبر از آینده فالگیر‌ها باشند.

قابل توجه است که در همین مسئله فال شب یلدا که دو هفته قبل از موعد گرفته می‌شود، جای سوال وجود دارد که مگر این فال مختص شب یلدا نیست؟ پس چطور قبل از موعد مشخص این کار انجام می‌شود؟

بر اساس این گزارش، با توجه به گسترش فضای مسموم فال و فالگیری در شبکه‌های اجتماعی و سایتها، امید می‌رود که مسئولان فضای مجازی چاره‌ای برای این مسئله اندیشیده و با آگاهی مردم، گرایش به این خرافات و انحرافات فرهنگی را در جامعه کاهش دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار