کد خبر: 981343
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
چند روز پیش بود که وزیر ارتباطات در همایش شهر هوشمند خبر رونمایی از یک سوپرایز یا همان شگفتانه را برای مردم رسانه‌ای کرد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: از همان لحظه که محمدجواد آذری‌جهرمی پشت تریبون درباره این سوپرایز حرف زد، گمانه‌زنی‌های مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره سوپرایز وزیر جوان کابینه آغاز شد؛ سوپرایزی که قرار است امروز اعلام شود، اما می‌شود حدس زد از جنس اینترنت و شبکه ملی اطلاعات است. این گمانه‌زنی‌ها وقتی به واقعیت نزدیک‌تر شد که پای شبکه ملی اطلاعات به جلسه هیئت دولت هم باز شد و روزگذشته رئیس‌جمهور در این جلسه با تأکید بر تقویت شبکه ملی اطلاعات به مردم اطمینان خاطر داد: «تقویت شبکه ملی اطلاعات به‌معنای قطع اینترنت جهانی نیست.»

قطع ایننرنت جهانی در آشوب‌های اخیر آزمونی جدی برای شبکه ملی اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی داخلی بود؛ آزمونی که نقاط قوت و ضعف شبکه ملی اطلاعات در کشورمان را نشان داد و ضرورت تقویت این شبکه ملی برای ارائه خدمات در بستر اینترنتی امن، سریع و ارزان را گوشزد کرد. به بیان دیگر اگر شبکه ملی اطلاعات به درستی کار می‌کرد، قطع اینترنت جهانی به شکل پدیده‌ای نامحسوس در می‌آمد، اما وابستگی بسیاری از زیرساخت‌ها و کسب و کار‌ها به اینترنت جهانی موجب شد تا قطع چند روزه آن میلیارد‌ها تومان خسارت به بار بیاورد. هر چند ارتباط کاربران با خدمات آنلاین بومی به واسطه شبکه ملی اطلاعات برقرار بود، اما به هر تقدیر این آزمون چند روزه مسئولان کشور را هم به این باور رساند که شبکه ملی اطلاعات باید تقویت و نقاط ضعف آن برطرف شود و همین ماجرا هم موجب شد تا این بار حتی رئیس‌جمهور در مقام تقویت شبکه ملی اطلاعات بربیاید و در عین حال تأکید کند: «قصد داریم در کنار اینترنت خارجی، شبکه ملی اطلاعات قوی و توانمند داشته باشیم تا مردم بتوانند از هر دو استفاده کنند.»

تقویت شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع اینترنت نیست
تقویت شبکه ملی اطلاعات اتفاقی است که اگر رخ بدهد خود به خود مردمی که خدماتشان را از طریق شبکه ملی اطلاعات با سرعت بیشتر، ارزان‌تر و ایمن‌تر دریافت می‌کنند، رفته‌رفته خودشان از اینترنت جهانی به جز در مواقع ضرورت استفاده نخواهند کرد، اما بدیهی است با ادامه اشکالات این شبکه و نقاط ضعف مهمی که در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جست‌وجوگر وجود داشت نه فقط اقبال عمومی نسبت به آن‌ها وجود نداشت بلکه مردم از قطعی و اختلال در اینترنت جهانی نگران خواهند شد. اما انگار تقویت این شبکه جدی‌تر از گذشته در دستور کار دولت است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی روزگذشته در جلسه هیئت‌دولت بعد از سخنانی درباره تلاش دولت در جهت اشتغال و فقرزدایی و ارتباط دادن این صحبت‌ها با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و صرفه جویی ۲۰ میلیون لیتری در مصرف آن گریزی هم به شبکه ملی اطلاعات داشت و برای عوض کردن مسیر صحبت از مباحث اقتصادی به مبحث شیرین اینترنت، بحث شایعه‌سازی را دنبال کرد. وی با تأکید بر اینکه مردم به شایعات نباید توجه داشته باشند، گفت: «اگر اعلام کنیم که به دنبال تقویت شبکه ملی اطلاعات هستیم، دشمنان چنین تبلیغ می‌کنند که دولت قصد دارد اینترنت خارجی را قطع کنند، در حالی که اصلاً چنین نیست بلکه قصد داریم در کنار اینترنت خارجی، شبکه ملی اطلاعات قوی و توانمند داشته باشیم تا مردم بتوانند از هر دو استفاده کنند.»

دستاورد دولت یازدهم و دوازدهم
روحانی توسعه شبکه ملی اطلاعات را یکی از دستاورد‌های دولت یازدهم و دوازدهم بود، عنوان کرد و افزود: «در این دولت پهنای باند افزایش پیدا کرده و توسعه اینترنت، نسل‌های جدید و گوشی‌های هوشمند با گذشته قابل مقایسه نیست. امروز بسیاری از مشاغل و خدمات رفاهی مردم از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.»

به گفته رئیس‌جمهور همچنین دولت به وعده‌هایی که به مردم در زمینه‌های مختلف از جمله آزادی مردم، فضای مجازی، علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، خودکفایی در زمینه کشاورزی و انرژی، توسعه رفاه مردم و افزایش خطوط ریلی داده و در حد توان هم عمل کرده است و چنانچه تحریم نبود و شرایط سال‌های ۹۵ و ۹۶ وجود داشت، بی‌تردید سرعت اقدامات دولت نیز بیشتر بود.

وی با تأکید بر اینکه نباید هیچ چیزی از مردم مخفی بماند و باید هر کاری که انجام می‌شود برای مردم توضیح داده شود، اظهار داشت: «اگر مشکل تحریم داریم باید خیلی صریح ابعاد آن برای مردم شرح داده شود و دروغ نگوییم که همه چیز گل و بلبل است و واقعیت‌ها را هر آنچه است و هر چه درست است، به مردم بگوییم.»

سال آینده ۵ واکسن انسانی ساخته می‌شود
رئیس‌جمهوری در سخنان روزگذشته خود خبر‌هایی از جنس سلامت و توسعه فناوری‌های نوین هم داشت. به گفته وی تا پایان سال آینده پنج واکسن انسانی ساخته خواهد شد و از واردات در این زمینه بی‌نیاز خواهیم شد. وی از رسانه ملی، روزنامه‌ها و فضای مجازی خواست واقعیت‌ها و پیشرفت‌های علمی را برای جهانیان و مردم کشورمان بیان کنند؛ چراکه مردم نیاز به نشاط دارند و یکی از راه‌های ایجاد نشاط برای مردم، مشاهده پیشرفت جوانان و دانشگاهیان است. روحانی افزود: «وقتی در زمینه تجهیزات پزشکی و دارویی از رده ۱۸به رده ۱۶رسیدیم و از لحاظ علمی در رده قابل ملاحظه‌ای قرار داریم و در برخی از علوم جزو ۱۰ رده اول هستیم، این به معنای آن است که کشور در مسیر پیشرفت و علم و فناوری قرار گرفته و در سال‌های اخیر تحولات بسیار بزرگی در این زمینه ایجاد شده است.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اشتغال به سمت فناوری‌های نو و های‌تک سوق پیدا کرده است، گفت: «در سال‌های اخیر ۳۰۰ هزار اشتغال در فناوری‌های نو ایجاد شده و معتقدم اشتغال در این حوزه باید جایگزین اشتغال سنتی شود چراکه جهان امروز نیازمند پیشرفت در علوم جدید به ویژه فناوری نو، آی‌تی، زیست فناوری و فضایی است.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
0
0
به امید روز دادگاهی شدنت
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
0
0
از سو مدیریت کشور متنفرم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار