کد خبر: 979040
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
تجارت پرسود شکار پرندگان مهاجر روزانه ۱۰ تا ۲۰میلیون تومان پول عاید سرشاخه‌های شکارچیان می‌کند. با وجود اینکه تعداد رستوران‌های عرضه‌کننده خوراک مخصوص این پرندگان هم اندک است، اما قیمت‌های سرسام‌آوری دارد و پررونق است و هیچ کس هم نیست این وضعیت را ساماندهی کند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: نسل‌کشی پرندگان مهاجر در شهر‌های شمالی بازار پررونقی هم برای اعضای ارشد باند‌های شکار و هم برای برخی رستوران‌های لوکس در تهران، استان‌های جنوبی و شهر‌های شمالی ایجاد کرده است. حتی اعتراض‌های فعالان محیط‌زیستی در سال‌های اخیر هم زنجیره لاکچری فروش این پرندگان خاص را با محدودیت مواجه نکرد.

خطر آنفلوآنزای فوق حاد
از نیمه آبان‌ماه هر سال پرندگان مهاجر به سمت رودخانه‌ها و تالاب‌های جنوب و شمال کشور می‌آیند، غافل از اینکه شکارچیان و رستوران‌داران بزرگی چشم انتظارشان هستند.

به طور میانگین ۳۰ گونه از پرندگان مهاجر شامل خانواده اردک‌ها، کشیم‌ها، خوتکاها، حواصیل و فلامینگو‌ها هر سال وارد کشور می‌شوند. سازمان محیط‌زیست در سال‌های اخیر حتی هشدار داده بود که ورود و شکار این پرندگان می‌تواند باعث ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور شود. فروردین امسال هم که سازمان دامپزشکی هشدار داد، ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور در حال چرخش است و از این طریق پرندگان آزاد پرواز و مهاجر به‌راحتی می‌تواند به طیور بومی و صنعتی منتقل شود.

لشکر ۱۰۰ هزار نفری شکارچیان غیرمجاز
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مسئولان محیط‌زیست استانی، تنها در استان مازندران حدود ۲۰هزار شکارچی با پروانه شکار و حدود ۱۰۰‌هزار شکارچی بدون مجوز فعالیت می‌کنند، اما بنابر اعلام مسئولان محیط‌زیست در شهرستان فریدونکنار و بابلسر تنها ۱۰ محیط‌بان کار نظارت بر محیط‌زیست را به‌عهده دارند که این تعداد نیز به صورت شیفتی فعالیت می‌کنند! جمعیت برخی از پرندگان مهاجر در حال انقراض است، اما توجهی به این موضوع نمی‌شود و هر سال نیز برای جلوگیری از این اقدام قانون و مجازاتی در نظر می‌گیرند، اما فایده‌ای نداشته است.

زندگی بی‌تو هرگز!
برخی از پرندگان مهاجر به دلیل اینکه تنها یک جفت دارند و پس از شکار و صید نیز سراغ دیگری نمی‌روند جمعیت‌شان کاهش می‌یابد، اما مسئولان می‌گویند مردم محلی حق شکار پرنده ماده را ندارند. این تنها یک ادعاست و هیچ تأثیری در بقای نسل این پرندگان ندارد و شکار پرنده نر نیز تعادل جمعیت آن‌ها را به هم می‌زند.

عباس عاشوری پرنده‌شناس با بیان اینکه گونه‌هایی مانند درنا، لک‌لک و قو تا آخر عمر با یک همسر زندگی خود را می‌گذرانند و فقط وقتی جفت آن‌ها می‌میرد ممکن است جفت دیگری اختیار کنند، گفت: «در برخی دیگر از گونه‌ها نیز پس از یک فصل زاد و ولد، احتمال تغییر جفت وجود دارد، اما این به آن معنی نیست که با کاهش جمعیت نرها، چند ماده زندگی خود را با یک نر می‌گذرانند بلکه با کاهش جمعیت نرها، زاد و ولد و تداوم نسل این دسته از پرندگان مختل می‌شود.»

به گفته جمشید محبت‌خانی، فرمانده جدید یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست، «تجارت پرسود شکار پرندگان مهاجر روزانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان پول عاید سرشاخه‌های شکارچیان می‌کند.» در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد گونه‌های پرندگان مهاجر توسط دام‌های هوایی در آسمان صید می‌شود. این در حالی است براساس سرشماری‌هایی که در سواحل دریا‌ها و تالاب‌ها صورت می‌گیرد، هر سال در زمستان بین ۵ تا ۶ میلیون پرنده مهاجر در مسیر مهاجرت از ایران قرار دارند. برآورد‌های اعلام‌شده درباره پرندگان مهاجر شکار شده در کشور براساس مطالعاتی که انجام شده نشان می‌دهد، بین ۶۲ تا ۶۷ درصد پرندگان مهاجری که وارد ایران می‌شوند، شکار و بیش از نیمی از این پرندگان نیز با اسلحه شکار می‌شوند.

دلتنگ از این صیاد
سال ۹۳ طرح پنج ساله مبنی بر ممنوعیت صید و عرضه غیر قانونی پرندگان مهاجر مقرر شد، دام‌های هوایی و کرس (دام دسته جمعی) که از روش‌های صید پرندگان است، جمع‌آوری و نسبت به ساماندهی تالاب و ممنوعیت صید و شکار اقدام می‌شود.

اکنون که سال پایانی تدوین این طرح است نه تنها روش‌های غیرقانونی صید پرندگان برچیده نشده بلکه به جرئت می‌توان گفت، طی این سال‌ها با هیچ یک از عاملان صید و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر چه در شمال و چه در جنوب کشور برخورد قانونی صورت نگرفته است. صید پرندگان به روش‌های غیرقانونی از جمله کرس، گذر و شب‌دام همچنان ادامه دارد و پرندگان مهاجر به خوراک‌های لاکچری مشتریان پولدار تبدیل می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار