کد خبر: 978268
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
اخیراً در خراسان‌جنوبی کاری صورت گرفته که می‌تواند الگویی برای تمام استان‌ها باشد و آن هم اینکه قرار است در اجرای پروژه‌های استانی تا جایی که امکان دارد از تولیدات و محصولات بومی استفاده کنند که این امر علاوه بر بالا بردن میزان اشتغال، می‌تواند میزان فروش را نیز افزایش داده
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: سال‌هاست که در مورد راه‌اندازی کارگاه‌ها و تولیدی‌ها در استان‌های مختلف صحبت می‌شود. اقداماتی که در نهایت باید به اشتغالزایی و شکوفایی اقتصاد این مناطق منتهی شود. با اینکه در این راستا، طرح‌ها و برنامه‌های خوبی هم ارائه و عملیاتی شده است، اما اخیراً در خراسان‌جنوبی کاری صورت گرفته که می‌تواند الگویی برای تمام استان‌ها باشد و آن هم اینکه قرار است در اجرای پروژه‌های استانی تا جایی که امکان دارد از تولیدات و محصولات بومی استفاده کنند که این امر علاوه بر بالا بردن میزان اشتغال، می‌تواند میزان فروش را نیز افزایش داده و به‌تبع آن کیفیت محصولات را هم ارتقا ببخشد.

با اینکه خراسان‌جنوبی در منطقه‌ای گرم و خشک قرار دارد، اما چه از نظر کشاورزی و چه صنایع مختلف دیگر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و حالا با تصمیمی که در این استان گرفته شده است می‌توان شهد شکوفایی و رونق بیش از پیش کارگاه‌ها و کارخانجات آن شود.
وقتی اعلام شد قرار است پیمانکاران و دستگاه‌های اجرایی در پیش برد پروژه‌های عمرانی خود از مصالح بومی استفاده کنند بسیاری از تولیدکنندگان این محصولات این اقدام را به فال نیک گرفته و به شدت از آن استقبال کردند. خبر توجه به تولیدات بومی را رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی اعلام کرد. وقتی مجید پورعیسی با بیان اینکه یکی از وظایف شورای فنی استان این است که به تمام پیمانکاران و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کند که در ساخت پروژه‌های عمرانی از مصالح بومی استاندارد مرغوبی که در استان وجود دارد استفاده کنند، به ایسنا گفت: «اگر مصالح بومی استاندارد در استان وجود نداشته باشد نیز باید انگیزه‌ای برای بخش خصوصی ایجاد کنیم که مصالح را تولید یا تبدیل به استاندارد کنند.»

شکوفایی استان‌ها با شکوفایی صنایع بومی خودشان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی گفت: «اعتقاد داریم اگر گردش مالی همه مراحل ساخت وساز یک پروژه عمرانی در داخل استان باشد، موجب ایجاد اشتغال و تقویت تولید خواهد شد و علاوه بر این کیفیت مصالح تولیدی بهتر و استان‌ها خودکفا می‌شوند. بنابراین باید ببینیم در کدام قسمت کار ایراداتی وجود دارد، به طور مثال از ۲۰۰ قلم کالایی که در پروژه تولید می‌کنیم، چند قلم را می‌توانیم خود تولید کنیم.» وی ادامه داد: «هرچقدر تلاش کنیم این مصالح در استان خریداری شود تولیدکنندگانی که استاندارد لازم را ندارند دنبال استانداردسازی محصولات می‌روند یا کیفیت تولید خود را بیشتر کنند.» پورعیسی با تأکید بر فرهنگ‌سازی این امر، افزود: «اگر پول را در استان خرج کنیم ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد، اما اگر این پول را در استان‌های دیگر خرج کنیم برای آنان این ارزش افزوده ایجاد خواهد شد.» بی‌شک این بهترین تصمیمی است که هر استانی می‌تواند در جهت شکوفایی و پویایی صنایع خود بگیرد. زیرا همان‌طور که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی معتقد است، زمانی که در استان خرید می‌کنیم لازم نیست هزینه حمل و نقل و انبارداری بپردازیم. به گفته این مسئول، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اهرم نظارتی در این مورد دارد و اکنون دنبال شناسایی و تذکر به دستگاه‌های اجرایی هستیم که مقید به خرید مصالح در استان باشند که امیدواریم بتوانیم این امر را فرهنگ‌سازی کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار