کد خبر: 973367
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۰
شاهکار گروه‌های جهادی وقتی بود که بدون چشمداشت و ادعایی پیش می‌رفتند و به ارائه کار‌های معمولی و تخصصی می‌پرداختند. در این میان اگر خارج کردن گل و لای از خانه مردم یا توزیع غذا را در لیست خدمات معمولی بگذاریم حتماً خدمات پزشکی و دامپزشکی تخصصی به شمار می‌آیند
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: ۱۰ مرداد سال جاری بود. یعنی زمانی که گروه‌های جهادی با مقام معظم رهبری دیدار داشتند، رئیس سازمان بسیج سازندگی گزارشی ارائه کرد که در آن اعلام شده بود «۱۲ هزار گروه جهادی متشکل از ۵۰۰ هزار جهادگر در کشور شکل گرفته است.» مقام معظم رهبری فرمودند: «این‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جوانان هستند، چرا بقیه جوانان را نتوانسته‌اید جذب گروه‌های جهادی کنید و چرا بقیه از خدمت‌رسانی به مردم محروم شده‌اند؟ هرچه می‌توانید گروه‌های جهادی را زیاد کنید و افزودن کمیت عاملان جهاد مدنظر باشد.» بعد از چند روز مقام معظم رهبری پیام ۹ بندی خطاب به جوانان و گروه‌های جهادی ارائه کردند و بسیج سازندگی هم یک اجتماع ۹ هزار نفری از جهادگران در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار کرد و پیام معظم‌له در آنجا قرائت شد. حالا محمد زهرایی در جایگاه رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور از برنامه‌های این سازمان در رابطه و مطابق با خواسته‌ها و دغدغه‌های مقام معظم رهبری و همچنین اقدامات گروه‌های جهادی برای اربعین می‌گوید.

اربعین نقطه اتصال و اتحاد تک‌تک آحاد جامعه با هم است. مراسمی که از ماه‌ها قبل آغاز شده و حالا به اوج خود رسیده است. وقتی همه مسئولان و سازمان‌ها و نهاد‌ها خدمات‌رسانی به زائران را وظیفه خود می‌دانند، نمی‌توان از گروه‌های جهادی که در سخت‌ترین لحظات هم در خدمت نیازمندان و همنوعان هستند، چشم‌پوشی کرد. از قبل از شروع رسمی راهپیمایی اربعین اعلام شده بود ۱۶۵ گروه جهادگر مرکب از ۵ هزار نفر در ۱۵ شهر ایران و چند شهرعراق شامل نجف، کربلا، سامرا، کوفه و کاظمین موکب‌های خود را برپا کرده و به ارائه خدمات رفاهی، پذیرایی، درمانی و... به زائران می‌پردازند. رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور هم با تأیید این آمار و ارقام تأکید می‌کند از کل ۱۶۵ گروه جهادی که به جهادگران حسینی معروف شده‌اند، ۴۵ گروه دانشجویی شامل ۲۰ گروه پزشکی و درمانی هستند که جهاد خدمت کرده‌اند و بقیه گروه‌ها، از محلات و گروه‌های عمومی جهادی هستند. زهرایی ادامه می‌دهد: «در کنار این اقدامات، جهادگران پویشی راه‌اندازی کردند با نیت زیارت نیابتی توسط افرادی که توان مالی برای رفتن به کربلا را ندارند. بر همین اساس و با کمک‌های مردم ۷۲ نفر شناسایی شده و هزینه زیارت این افراد را پرداخت کردند تا زیارت نیابتی انجام شود.»

سند نوسازی سند هم‌عهدی سازمان‌ها برای سازندگی
سازمان بسیج سازندگی در حال تدوین سندی برای نوسازی است. سندی که ماه‌هاست روی آن کار می‌شود و تا آخر سال باید رونمایی شود.
زهرایی در رابطه با نحوه تدوین و زمان رونمایی از آن می‌گوید: «برای تدوین سند نوسازی از فرمایشات و نظرات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم و نیز در استادیوم آزادی و در جمع فرماندهان سپاه استفاده می‌کنیم. همچنین مبنای دیگر برای این سند این است که سراغ ۵۰ دستگاه و نهاد اجرایی رفتیم و به آن‌ها نامه نوشتیم که ما داعیه‌دار حرکت‌های جهادی نیستیم، می‌خواهیم با هم هم‌فکری کنیم و جریان کار‌های جهادی مثل حرکت پیاده‌روی اربعین را جهانی کنیم و این برای اولین بار است که همه گروه‌ها دعوت می‌شوند و بسیج جهاد سازندگی می‌خواهد همه با هم هم‌عهد شویم تا منویات مقام معظم رهبری پیاده شود.» به گفته وی، سند هم‌عهدی حرکت‌های جهادی دو جنبه محتوایی و ساختاری دارد که در جنبه محتوایی گفتمان‌سازی و فلسفه وجودی جهادی و در جنبه ساختاری جنبه سخت‌افزاری و نوع حمایت‌ها قرار می‌گیرد و تاکنون سند هم‌عهدی در کارگروه‌های مختلف مطرح شده و شش ماه روی آن کار صورت گرفته و بعد از اینکه سند نهایی شد توسط یک مسئول عالی‌رتبه رونمایی خواهد شد. البته سند هم‌عهدی بعد از اینکه تهیه شد از سازمان بسیج سازندگی به سپاه ارائه می‌کنیم و، چون سایر نهاد‌ها در آن دخیل هستند، در نهایت می‌خواهیم این سند به تأیید دفتر مقام معظم رهبری برسد و سپس رونمایی شود.

جهادگران بی‌ادعا و همیشه آماده
شش ماه از سال می‌گذرد و جهادگران به خاطر اتفاقاتی که در صدر آن‌ها باید سیل اوایل سال را در نظر داشت، روز‌های سخت و پرکاری را پشت سر گذاشته‌اند؛ موضوعی که رئیس سازمان بسیج سازندگی نیز در رابطه با این مدت و خدماتی که گروه‌های جهادی به مردم نیازمند و خسارت‌دیده ارائه کرده‌اند، توضیح می‌دهد: «با توجه به وقوع سیل در اول سال جاری ۵۳۸۰ گروه جهادی در مرحله اول سیل اعزام شدند. سیل ابتدا از مازندران شروع شد، سپس به گلستان، بعد به لرستان، خوزستان، کرمانشاه، همدان، استان مرکزی، سیستان و بلوچستان و سپس ایلام خسارت زد. در مرحله اول این گروه‌ها برای تغذیه و کار‌های امدادی به سیل‌زدگان اعزام شدند. در مرحله دوم جهادگران در قالب ۱۲۹۰ گروه به مناطق سیل‌زده اعزام شدند و جهاد همبستگی ملی برای ساخت خانه‌های مردم شکل گرفت که سرجمع ۶۶۷۰ گروه جهادی در قالب ۱۰۷ هزار نفر جهادگر به مناطق سیل‌زده رفتند.»

زهرایی ادامه می‌دهد: «سیل ماجرا و اتفاق خاصی بود که گروه‌های جهادی اولویت خودشان می‌دانستند، اما بعد از آن و در تابستان ۲۹۰۰ گروه جهادی به استعداد حدود ۷۰ هزار نفر به مناطق محروم رفتند و عمده کار آن‌ها غیر از کار فرهنگی، خدمات پزشکی، دامپزشکی، عمرانی و مرمت ۹۰۰ خانه روستایی و ۵۰ مدرسه بود که انجام شد. در برخی مدارس سرویس بهداشتی معیوب یا مشترک بود که مرمت و احداث شدند و در نزدیک سال تحصیلی گروه‌های جهادی در شبکه مجازی از آستان قدس و کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام کمک گرفتند و ۸۱ هزار بسته لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان نیازمند ارسال کردند.»

شاهکار گروه‌های جهادی وقتی بود که بدون چشمداشت و ادعایی پیش می‌رفتند و به ارائه کار‌های معمولی و تخصصی می‌پرداختند. در این میان اگر خارج کردن گل و لای از خانه مردم یا توزیع غذا را در لیست خدمات معمولی بگذاریم حتماً خدمات پزشکی و دامپزشکی تخصصی به شمار می‌آیند. وقتی ۵۰ چشم‌پزشک یا تیم ۲۰۰ نفره پزشکی به کرمانشاه و روستای هلشی‌سر فیروزآباد رفتند و با استقرار در دو مدرسه به مدت هشت روز خدمات پزشکی و ۵۰۰ میلیون تومان دارو و وسایل دندانپزشکی رایگان به مردم ارائه کردند و سردار سلیمانی رئیس بسیج مستضعفین در دیدار از این گروه جهادی گفت: «اگر خودم از نزدیک این گروه جهادی را نمی‌دیدم فکر می‌کردم در یک بیمارستان این فیلم گرفته شده، در حالی که در یک مدرسه دو طبقه پزشکان جهادی مستقر بودند و خدمات پزشکی به مردم محروم کرمانشاه ارائه می‌کردند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار