کد خبر: 970386
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۶
سرویس ایران جوان آنلاین: چندسالی می‌شود که استفاده از برق خورشیدی در ردیف برنامه‌های مسئولان قرار گرفته است. برنامه‌ای که امسال قرار است به ساخت شهرک یک هزار هکتاری در شهرستان بویین زهرا در استان قزوین منتهی شود. در حال حاضر نیز زمین مورد نیاز برای احداث چنین پروژه مهم و بزرگی از سوی مدیریت اراضی و منابع طبیعی استان تخصیص داده شده و همه پیش‌زمینه‌ها آماده است تا مسئولان کلنگ احداث را برای داشتن آسمانی آبی بر زمین بزنند.

فراهم شدن زمین هزار هکتاری برای ساخت شهرک نیروگاه خورشیدی در استان قزوین خبر مسرت بخشی است که چندی پیش رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین آن را اعلام کرد. ابوالفضل یاری در این‌باره به مهر گفت: «با وجود تقاضای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بسترسازی مناسب انجام شده آماده احداث شهرک هزار هکتاری نیروگاه خورشیدی در استان قزوین هستیم.» وی اضافه کرد: «پهنه‌بندی انرژی پاک در استان صورت گرفته و با حضور بخش خصوصی آمادگی داریم این شهرک را در استان احداث کنیم.»

زمین احداث پروژه فراهم شده است

گفتنی است برای فراهم کردن پیش زمینه‌های احداث چنین شهرکی در شهرستان بویین زهرا مسئولان در تلاش هستند که نتیجه آن تاکنون اختصاص هزار هکتار از اراضی طبیعی استان از سوی مدیریت اراضی و منابع طبیعی قزوین بوده است. اتفاقی که تحولی بزرگ در انجام این طرح ایجاد کرده است. طرحی که با اجرای آن شرایط را برای فعالیت‌های صنعتی استان تسهیل خواهد کرد. البته در این بین به گفته مسئولان یکسری مشکلات و موانع هم وجود دارد که یاری درباره آن اظهار کرد: «یکی از مشکلات ما در راه‌اندازی شهرک انرژی احداث پست برق است که در برآورد اولیه حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و به نظر می‌رسد دستاورد‌های احداث نیروگاه خورشیدی از جمله اشتغال و درآمد‌های اقتصادی تأمین این زیرساخت از سوی دولت را توجیه‌پذیر می‌کند.» وی ادامه داد: «ساخت کارخانه تولید موتور‌های سه سیلندر با تکنولوژی روز اروپا و ظرفیت ۵۰۰ هزار دستگاه در سال و اجرای شهرک انرژی می‌تواند چهره استان قزوین را متحول کند و باید همه مدیران دستگاه‌های اجرایی در عملیاتی شدن این پروژه‌ها همت کنند و دغدغه داشته باشند.» این مقام مسئول با اشاره به اینکه منابع مالی دولتی محدود است و برای اجرای چنین طرحی نیاز به ورود سرمایه‌گذاران است اضافه کرد: «نحوه برخورد ما با سرمایه‌گذار خارجی بسیار مهم است و باید با تأمین زیرساخت و امنیت لازم بتوانیم اعتماد متقاضیان ورود به استان را جلب کرده و شرایط را برای آن‌ها تسهیل و هموار کنیم.»

ضرورت تسهیل فعالیت سرمایه‌گذاران

گفتنی است برنامه‌ریزی مسئولان در استان قزوین بر‌اساس توسعه طرح‌های انرژی پاک در نظر گرفته می‌شود که در این راستا حالا شاهد اختصاص یک‌هزار هکتار زمین هستیم. بنابر این انتظار می‌رود حالا که چنین فرصتی ایجاد شده است با کمک متولیان چندین سرمایه‌گذار بزرگ و توانا برای پیشبرد چنین طرحی جذب شوند و دولتمردان نیز با اجرای سیاست‌های تشویقی و تسهیل در روند فعالیت سرمایه‌گذاران، شرایط را برای توسعه انرژی‌های پاک و توسعه زیرساختی و اقتصادی استان قزوین فراهم کنند. اتفاقی که به طور حتم اشتغال آفرینی و رونق اقتصادی را با خود برای استان به همراه دارد. یاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین با اشاره به اینکه تاکنون اقداماتی برای جذب سرمایه‌گذار در استان انجام گرفته است، گفت: «خوشبختانه در حال حاضر دو سرمایه‌گذاری که برای ساخت پنل‌های خورشیدی و نیروگاه پاک و موتور خودرو وارد قزوین شده‌اند. این سرمایه‌گذاران نیز توانمند و کار بلد هستند که می‌توانند با این طرح‌ها به تولید محصولات برند در استان کمک کرده و نقش مهمی در تأمین اشتغال استان هم داشته باشند لذا انتظار داریم مدیران دستگاه‌های مرتبط با آن‌ها همکاری خوبی داشته باشند.» گفتنی است که بسیاری از طرح‌های اقتصادی به دلیل موانع اداری و عدم هماهنگی بین سازمان‌های مختلف دولتی روی زمین می‌مانند و هیچ پیشرفتی ندارند. از همین‌رو برای اجرای چنین طرح‌های اقتصادی نیاز به یک همبستگی بزرگ در بین سازمان‌ها و بخش‌هایی است که سرمایه‌گذاران باید از طریق آن پروژه‌های ملی را در دست بگیرند.

قزوین در آستانه تحولی بزرگ

همان طور که قبل‌تر هم اشاره شد در راستای اجرای این طرح سال گذشته زمینی به مساحت یک‌هزار هکتار در حوالی شهرستان بویین زهرا از سوی مدیریت امور اراضی و منابع طبیعی استان اختصاص داده شده است. بنابراین با واگذاری این زمین به شرکت شهرک‌های صنعتی استان، قرار است تمامی زیرساخت‌ها و راه‌های دسترسی توسط این شرکت فراهم شود. معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین با بیان مطالب فوق به ایرنا گفت: «تا پیش از این مجوز تمامی موافقت نامه‌های مربوط به انرژی‌های نو در کشور از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در سطح استان‌ها صادر می‌شد و متقاضیان با مراجعه به دستگاه‌های متولی برای اجرای طرح اقدام می‌کردند.» محسن اسماعیلی ادامه داد: «به دنبال تغییر آیین نامه‌های مربوط به این بخش، مقرر شد برای ساماندهی و بهره‌مندی هرچه بهتر از منابع انرژی خورشیدی در استان، کارگروه‌ها و کمیته‌های راهبری با حضور معاون اقتصادی استانداری، سازمان برنامه و بودجه، منابع طبیعی، امور اراضی، شرکت شهرک‌های صنعتی، راه و شهرسازی و آبخیزداری تشکیل شده و جهت تعیین سایت‌های مناسب تصمیم‌گیری کنند.» گفتنی است براساس اطلاعات موجود تاکنون ۳۳ درخواست احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۳۰ مگاوات در استان به ثبت رسیده است. همچنین اکنون حجم استفاده از منابع انرژی بادی و خورشیدی در استان قزوین ۱۳۴ مگاوات می‌رسد که با احداث چنین شهرکی باید شاهد تحولی بزرگ در استان باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار