کد خبر: 968680
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۲
طلای سرخ زعفران هر سال وسعت بیشتری از مزارع سراسر کشور را به خود اختصاص می‌دهد، محصولی استراتژیک و ارز آور که تنها در سال گذشته با صادرات ۱۰۵ تن از آن ۱۴۵ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.
سرویس ایران جوان آنلاین: طلای سرخ زعفران هر سال وسعت بیشتری از مزارع سراسر کشور را به خود اختصاص می‌دهد، محصولی استراتژیک و ارز آور که تنها در سال گذشته با صادرات ۱۰۵ تن از آن ۱۴۵ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است. همین موضوع در کنار بحث مهم اقلیم مناسب، آفتاب همیشه تابان، ارتفاع مناسب از سطح دریا باعث شده کشاورزان شهرکردی نیز نسبت به افزایش سطح زیر کشت این محصول مصرتر باشند. موضوعی که در سال‌جاری به افزایش ۵۰ هکتاری سطح زیر کشت این محصول در استان چهارمحال و بختیاری انجامید. افزایشی که هنوز حداقل ظرفیت استان را هم پوشش نمی‌دهد و با رونق آن می‌توان بام ایران را به عنوان شهر خلاق گیاهان دارویی معرفی کرد.

چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط آب و هوایی خاص اعم از اقلیم مناسب، آفتاب همیشه تابان و ارتفاع مناسب از سطح دریا به عنوان رویشگاه حدود ۳۰۰ گونه گیاه دارویی شناخته می‌شود. گیاهانی که برخی از آن‌ها نایاب‌تر از آن هستند که در مناطق دیگر کشور یافت شوند و نمونه واضح آن گیاه پرطرفدار کرفس کوهی است که طعم و عطر آن فقط برای چهارمحال و بختیاری‌ها شناخته شده است و به دلیل محبوبیت بالای آن حتی امکان صادراتش به خارج از استان هم وجود ندارد. حالا در چنین منطقه‌ای که برداشت گیاهان دارویی رونق خاصی دارد، کشاورزان در راستای اصلاح الگوی کشت و افزایش درآمد خود دست به تولید زعفران زده‌اند. محصولی که شاید تا چندین سال گذشته فقط در انحصار نقطه‌ای خاص از کشور بود و حالا شهرکردی‌ها با افزایش زیر سطح کشت آن این انحصار را شکسته‌اند و فرصت درآمدزایی و اشتغالزایی خوبی را برای خود ایجاد کرده‌اند. محصولی که امسال قرار است با افزایش ۵۰ هکتاری سطح زیر کشت، در ۲۰۰ هکتار کشت شود و یک تن زعفران از این وسعت برداشت شود. افزایش سطح زیر کشتی که ظرفیتی بالاتر از ۵۰ هکتار دارد و طی سال‌های آینده می‌توان امیدوار بود با افزایش سود کشاورزان این محصول با حداکثر ظرفیت در استان تولید شود. ظرفیتی که امکان تبدیل شهرکرد به شهر خلاق گیاهان دارویی در سطح جهانی را ایجاد کرده است.

ارزآوری خوب کشت زعفران
گفتنی است سال گذشته ۱۰۵ تن زعفران به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است. ظرفیتی که آورده خوبی برای کشور دارد و رونق و توسعه کشت این محصول را توجیه‌پذیر می‌کند. در این خصوص معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار ۵۰ هکتار از مزارع این استان زیر کشت مکانیزه پیاز زعفران رفته است، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «در صورت تأمین تسهیلات این میزان تا ۱۵۰ هکتار قابل افزایش است.» حمیدرضا دانش با اشاره به اینکه اکنون سطح زیر کشت زعفران در استان ۲۰۰ هکتار می‌باشد و پیش‌بینی تولید یک تن محصول را از این سطح داریم، ادامه داد: «عملکرد زعفران در هر هکتار ۵ کیلو است که با استفاده از روش‌های مکانیزه کاشت پیاز زعفران، عملکرد این محصول تا ۱۰ کیلو افزایش می‌یابد.»
لازم به ذکر است با توجه به تغییرات اقلیمی و کمبود منابع آبی چند سالی است که تغییر الگوی کشت، استفاده از کشت محصولات با مصرف کم آب به عنوان یکی از سیاست‌های مهم اداره کل جهادکشاورزی است. موضوعی که با توجه به شرایط مورد نیاز زعفران برای تولید، این محصول را به عنوان یکی از گزینه‌های مهم در جهت ایجاد درآمد و اشتغال معرفی می‌کند.

ظرفیت بالای اشتغالزایی
کشت محصول زعفران علاوه بر ارزآوری خوبی که برای استان به ارمغان خواهد آورد، در زمینه اشتغالزایی هم فرصت خوبی برای چهارمحال و بختیاری‌ها ایجاد می‌کند به طوری که سال گذشته ۳ هزار نفر در مزارع زعفران استان مشغول به کار بودند. بنابر این هر قدر سطح زیر کشت این محصول افزایش یابد بر شمار اشتغالزایی آن نیز افزوده می‌شود. البته لازم به ذکر است کشت زعفران در مزارع استان فقط فصلی است، اما با این حال باز هم ظرفیت ایجاد شده به لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از اهمیت بالایی برخوردار است و همین موضوع توسعه کشت این محصول را مقرون به صرفه می‌کند. از همین رو ضروری است مسئولان استانی ضمن برنامه‌ریزی برای تشویق کشاورزان به تولید زعفران، بازار فروش این محصول را هم به خوبی ایجاد کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار