کد خبر: 968112
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
بررسي مشکلات زنبورداري در کردستان
یکی از زنبورداران کردستانی گفت: اگرچه عسل کردستان در زمینه کیفیت حرف برای گفتن دارد اما متاسفانه خلاء برند و صنایع بسته‌بندی در این صنعت در استان مشهود است.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، کردستان یکی از کانون‌های اصلی تولید عسل طبیعی و مرغوب در کشور است، وجود طبیعت بهاری و کوهستان‌ها و دشت‌های سرسبز با انواع گل و گیاه معطر، حضور افراد علاقمند و پرتلاش در این عرصه و سودآور بودن پرورش زنبور عسل از پتانسیل‌هایی است که باعث استقبال مردم از پرورش زنبور برای تولید عسل شده است.

سیروان نعمتی یکی از زنبورداران نمونه استان کردستان با داشتن مدرک کارشناسی ارشد زنبورعسل حدود 22 سال سابقه پرورش زنبور عسل دارد.

وی هرچند کارمند جهاد کشاورزی استان کردستان است اما یکی از مدرسین ملی دوره‌های تخصصی تولید ژل رویال، تولید و پرورش ملکه و زنبورداری صنعتی در کشور است.

سیروان نعمتی پژوهشگر و محقق کردستانی زنبورعسل در گفت‌وگو با خبرنگار جوان در سنندج اظهار داشت: از سال 76 با 66 کلونی شروع به پرورش زنبورعسل کردم و در طول این مدت در برخی سال‌ها تا 800 کلونی زنبورعسل هم داشتم اما امروز تعداد کلونی‌های خود را کم کرده‌ام و بصورت تخصصی روی آنها کار تحقیقاتی انجام می‌دهم.

پرورش تخصصی زنبور عسل

وی افزود: درحال حاضر 100 کلونی اختصاصی تولید عسل طبیعی، 50 کلونی اختصاصی تولید ژل رویال و 40 کلونی تولید پرورش ملکه دارم.

تولید 11 فرآورده از زنبور عسل

این زنبوردار کردستانی ادامه داد: برخلاف تصور عموم که عسل را تنها محصول زنبورعسل می‌دانند 11 فرآورده از زنبور عسل به دست می‌آید که از جمله آن می‌توان به  زهر زنبورعسل، ژل رویال، موم، برموم، تولید زنبور پاکتی، تولید ملکه‌های به‌گزینی و اصلاح نژاد شده، گرده‌گل، عصاره‌گیری برموم، زنبورسازی و تولید بچه، عسل و عسلک اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در زنبورداری مدرن این تعداد فرآورده‌ای که از زنیور عسل به دست می‌آید هم از بار اقتصادی و هم از بار تکنیکی و دانشی به زنبوردار کمک می‌کند.

کردستان مقام نخست تولید ژل رویال را در کشور دارد

نعمتی با بیان اینکه استان کردستان مقام نخست تولید ژل رویال را در کشور دارد، گفت: سال 97 در استان کردستان 224 کیلوگرم ژل رویال تولید شد که قطعا در سال جاری این مقدار به بیش از 500 کیلوگرم می‌رسد.

وی یادآور شد: با توجه به ارزشی که زهر زنبورعسل از لحاظ پزشکی در درمان برخی از بیماری‌ها دارد این صنعت هم در کردستان آغاز شده است اما متاسفانه چون وحدت رویه‌ای در بازار خرید آن وجود ندارد این محصول در کنار سایر فرآورده‌ها می‌تواندبرای زنبوردار صرفه اقتصادی داشته باشد.

این محقق کردستانی یادآور شد: استان کردستان در سطح کشور هم از لحاظ کیفیت عسل در جایگاه‌های نخست قرار دارد و هم از لحاظ آموزش و تکنیک جزو استان‌های پیشرو کشور است.

وی افزود: جغرافیا، فلور گیاهی و مراتع غنی استان در تولید باکیفیت عسل کردستان  نقش داشته و همین باعث رشد این صنعت در استان شده است که البته آموزش به زنبورداران در جریان این پروسه بی‌تاثیر نبوده است.

هنوز راه و مسیر برای توسعه زنبورداری در کردستان هموار است

نعمتی ادامه داد: هرچند استان کردستان با دارا بودن مراتع غنی پتانسیل عظیمی در حوزه پرورش زنبور عسل دارد اما متاسفانه تا امروز نتوانسته‌ایم از کل این ظرفیت استفاده کنیم و هنوز راه و مسیر برای توسعه هموار است.

خلاء برند و بسته‌بندی در حوزه عسل کردستان

وی به صنایع فرآوری عسل در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به تولیدات کیفی بالا در حوزه زنبورعسل متاسفانه خلاء برند و صنایع بسته‌بندی در این صنعت در استان کردستان مشهود است یعنی هرچند از لحاظ کیفیت حرف برای گفتن داریم اما از لحاظ بسته‌بندی مشکل داریم لذا توسعه حرفه زنبورداری در کردستان نیازمند ایجاد یک برند خاص در راستای تولید بیشتر و توزیع آن در بازار است.

نعمتی با بیان اینکه استان کردستان بهترین، مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین عسل کشور را تولید می‌کند گفت: در راستای تولید عسل استان ظرفیت‌های خوبی به لحاظ کمی و کیفی ایجاد شده است که زمینه‌ساز انجام پروژه‌های بزرگ در ایجاد صنایع تکمیلی و فرآوری این محصول است.

این زنبوردار کردستانی گفت: البته در راستای توسعه صنایع بسته‌بندی و فرآوری، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت برای افرادی که تمایل داشته باشند برندسازی کنند و یا صنایع بسته‌بندی در استان راه‌اندازی کنند آسان‌کاری انجام می‌دهند هم در ارائه تسهیلات کم‌بهره و هم در صدور مجوز.

آینده روشن زنبورداری در کردستان

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته زنبورداری استان کردستان نام و نشانی از لحاظ فنی نداشت ولی در چند سال اخیر به همت وجود چندین متخصص در این حوزه و آموزش‌های مکرر و تکرار آموزش توسط مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهاد کشاورزی استان از لحاظ تکنیکی و فنی زنبورداران ما مجهز به دانش روز شدند که همین آینده روشنی را برای صنعت زنبورداری در کردستان رقم می‌زند.

انتهای پیام/2330/83

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر