کد خبر: 966456
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰
یکی از مشکلاتی که مردم سیستان و بلوچستان در چند دهه اخیر از آن رنج می‌برند نبود امکانات درمانی و پزشک است موضوعی که موجب شده تا این استان در این زمینه‌ها از محروم‌ترین استان‌ها به شمار رود...
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: یکی از کمبود‌هایی که مردم سیستان و بلوچستان از آن رنج می‌برند ضعیف بودن خدمات درمانی و حضور نداشتن پزشکان متخصص در این استان است. در سال‌های اخیر تأکیدات مقام معظم رهبری بر فقر‌زدایی در مناطق محروم خصوصاً سیستان و بلوچستان موجب شده تا اقدامات خوبی در زمینه رفع مشکلات درمانی این منطقه انجام بگیرد. حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که ایجاد زیرساخت‌های درمانی در برخی از شهر‌های این استان مانند ایرانشهر سبب شده تا شاخص دسترسی مردم به پزشک از ۳۰ هزار نفر به یک پزشک، به ۵ هزار نفر به یک پزشک برسد. موضوعی که می‌تواند نوید بخش آینده‌ای خوب در زمینه خدمات پزشکی در این استان باشد.

یکی از مشکلاتی که مردم سیستان و بلوچستان در چند دهه اخیر از آن رنج می‌برند نبود امکانات درمانی و پزشک است موضوعی که موجب شده تا این استان در این زمینه‌ها از محروم‌ترین استان‌ها به شمار رود، با این حال در سال‌های اخیر ارتش، سپاه و بسیج با گسیل داشتن امکانات پزشکی که در بیشتر مواقع با ایجاد بیمارستان صحرایی و تمامی امکانات پزشکی و با ایجاد مراکز درمانی جدید و حضور پزشکان عمومی و بعضاً متخصص تا حد بسیاری کمک به حل مشکلات درمانی مردم منطقه کنند، که در این راستا می‌توان به عملیات اجرایی احداث دو بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در چابهار و ایرانشهر و ساخت بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی زاهدان، افتتاح بخش اورژانس جدید بیمارستان امام‌خمینی (ره) و بیش از ۶۰ طرح بهداشتی و درمانی در این استان اشاره کرد.

ارتقای امکانات درمانی در جنوب سیستان و بلوچستان

در چند سال اخیر به منظور ارتقای سطح سلامت مردم سیستان وبلوچستان کار‌های خوبی در زمینه ایجاد مراکز درمانی و استخدام پزشکان عمومی و متخصص انجام گرفته است، با این حال در برخی از مناطق که با محرومیت بیشتری مواجه بودند، امکانات ویژه درمانی ایجاد شده است که می‌توان به قسمت‌های جنوبی استان اشاره کرد. رئیس ارتقای شاخص دسترسی مردم به پزشک در جنوب سیستان و بلوچستان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با تأیید این امکانات در این رابطه می‌گوید: «شاخص دسترسی مردم به پزشک را از ۳۰ هزار نفر به یک پزشک به ۵ هزار نفر به یک پزشک رسانده‌ایم.»

محمدمهران امینی‌فرد با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۳واحد تسهیلات زایمانی در دانشگاه مستقر هستند که زایمان‌های ایمن را انجام می‌دهند می‌افزاید: «همچنین در حال حاضر ۱۶۰ پزشک متخصص در شهرستان‌های جنوب استان در حال فعالیت هستند و نیازمند افزایش تخت‌های بیمارستانی در شهرستان‌های جنوب استان هستیم.»
در کنار ایجاد مراکز درمانی و استخدام پزشکان یکی از مواردی که همواره در پزشکی مهم و مطرح بوده است تقویت نظام شبکه و خانه‌های بهداشت و مراکز جامعه سلامت است موضوعی که موجب شده تا از ۱۵۰ مرکز جامعه سلامت نزدیک به ۱۱۵ مرکز در جنوب سیستان وبلوچستان فعال بوده و در آینده نزدیک نیز مابقی هم فعال شوند. این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر موفق شده در کنترل بیماری‌های واگیردار گام‌های مهمی را بردارد و هم اکنون موارد داخلی بیماری‌ها صفر است و علاوه بر آن اقدامات خوبی در زمینه کنترل بیماری‌های واگیردار انجام شود به گونه‌ای که حتی در بیماریی همچون ایدز این دانشگاه توانسته با شناسایی بیماران اقدامات لازم را در کنترل بیماری آن‌ها انجام دهد. از آنجا که همواره ایجاد مراکز درمانی تخصصی مورد نیاز مردم سیستان وبلوچستان بوده لذا در این زمینه نیز اقدامات مؤثری انجام گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با تأیید این موضوع در این خصوص می‌گوید: «پروژه‌های خوبی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در حال اجراست از جمله احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی ایرانشهر و چابهار که در صورت تأمین منابع مالی طی چند ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.»
امینی‌فرد با اشاره به مراحل پایانی ساخت نخستین سایت اختصاصی با مجموعه آشیانه بالگرد هوایی در جنوب شرق کشور می‌افزاید: «این سایت به مساحت ۴ هکتار و اعتبار ۵/ ۱ میلیارد تومان تا یک ماه آینده در ایرانشهر راه‌اندازی می‌شود.» از آنجا که یکی از دستاورد‌های مهم دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، گرفتن مجوز علمی است که نشان از رشد و بالندگی آموزش‌های مناسب این حوزه است، لذا به همین منظور به زودی اولین مجله تخصصی این مرکز معتبر علمی به چاپ خواهد رسید. با توجه به اینکه یکی از راه‌های شناسایی بیماری‌ها و درمان آن‌ها داشتن مراکزتخصصی خون‌گیری است لذا این مهم به طور دقیق در استان خصوصاً مناطق جنوبی آن اجرایی شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در این رابطه بیان می‌کند: «از آنجا که سیاست وزارت بهداشت کنترل بار بیمارهاست لذا به همین منظور طرح ملی فشار خون را در ایرانشهر برگزار کردیم.» امینی‌فرد با اشاره به اینکه در طرح ملی بسیج کنترل فشار‌خون ۴۰ هزار بیمار خونی در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر شناسایی شدند می‌افزاید: «در این طرح ۹۸ درصد جمعیت غربالگری را شناسایی کردیم که در شناسایی بیماران فشارخونی که نیازمند مراقبت هستند بسیار مؤثر بوده است.»

وی با اشاره به اینکه هفت بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در ایرانشهر فعالیت دارند، تصریح می‌کند: «به دنبال افزایش تجهیزات در این بیمارستان‌ها هستیم، همچنین فاز یک بیمارستان ۶۴ تختخوابی مهرستان با عنوان اورژانس پیش بیمارستانی با ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار قرار دارد.» بررسی‌ها نشان می‌دهد، با وجود برخی از کاستی‌ها در سیستان و بلوچستان، اما با همتی که مدیران دانشگاه علوم پزشکی این استان داشتند، شهرستان ایرانشهر توانسته رتبه دوم حوزه درمان و شناسایی کشور را به خود اختصاص دهد، و علاوه بر آن در حوزه غربالگری فشار خون جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور شناخته شود. همچنین، ساخت مرکز بزرگ سوختگی، افزوده شدن ۱۵۰ دانشجو در پنج رشته پزشکی ایجاد ۱۴ رشته در مقطع کارشناسی و دکتری در حوزه علوم پزشکی از جمله موفقیت‌های پزشکی در ایرانشهر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار