کد خبر: 966264
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۱
چندین سال است که خراسان جنوبی از مشکلات زیادی در زمینه‌های گوناگون رنج می‌برد؛ از کم آبی و خشکسالی گرفته که محرومیت را به روستا‌ها رسانده تا بی‌توجهی به منابع معدنی، صنایع دستی، بومی و محصولات کشاورزی که دسترنج ساکنان این منطقه را به هدر داده و مشکلات را چند برابر کرده است.
سيداحمد هاشمى اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: چندین سال است که خراسان جنوبی از مشکلات زیادی در زمینه‌های گوناگون رنج می‌برد؛ از کم آبی و خشکسالی گرفته که محرومیت را به روستا‌ها رسانده تا بی‌توجهی به منابع معدنی، صنایع دستی، بومی و محصولات کشاورزی که دسترنج ساکنان این منطقه را به هدر داده و مشکلات را چند برابر کرده است. اما از اواسط سال گذشته بود که با راه‌اندازی گروه‌های جهادی خدمت‌رسان محله‌محور که یکی از برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی در این استان بود گروه‌های جهادگر زیادی تشکیل شد و خدمات‌رسانی به محرومان و مناطق کم‌برخوردار در دستور کار قرار گرفت. بعد از حدود شش ماه یعنی اوایل امسال بود که اعلام شد ۱۲۵ گروه جهادی با حضور در نقاط محروم استان خدمات مختلفی را در بخش‌های عمرانی، فرهنگی و سلامت ارائه کردند و به گفته رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی ۳۲۶پروژه محرومیت‌زدایی در استان خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

در حال حاضر ۲۲۷ گروه جهادی شناسنامه‌دار در خراسان جنوبی حضور دارند که در سال گذشته ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر در قالب یکهزار و ۸۴ گروه جهادی به مناطق مختلف استان اعزام شدند و به خدمات‌رسانی پرداختند.
رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی می‌گوید: «۳۲۶ پروژه با اعتبار مصوب ۲۹ میلیارد تومان سال گذشته در مجموع و سرفصل‌های مختلف استانی و مشارکتی در ردیف برنامه اجرایی قرار داده شد.»

مهدی هنری ادامه می‌دهد: «در جهت اجرای پروژه‌های عمرانی - مشارکتی با قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه سال گذشته ۵۰ پروژه با اعتبار ۲ میلیارد تومان تفاهمنامه امضا شد و به اتمام رسید و در سال جاری نیز تفاهمنامه‌ای با اعتبار ۳ میلیارد تومان امضا شد که در این راستا تاکنون ۲۴۷ میلیون تومان برای آغاز پروژه‌ها واریز شده است.»
وی با بیان اینکه براساس تفاهمنامه منعقد شده بین بسیج سازندگی و آستان قدس رضوی نیز ۸۲ پروژه با اعتبار ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اجرا شده است، می‌گوید: «از ۸۱ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی تاکنون ۶۱ پروژه با اعتبار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به پایان رسیده است.»

وی می‌افزاید: «در راستای طرح «کرامت محله» نیز تاکنون ۲۶ پروژه با اعتبار ۴ میلیارد تومان در محلات تعریف شده که تاکنون یک و نیم میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.» رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی خاطرنشان می‌کند: «سال گذشته در مجموع در سرفصل‌های مختلف استانی و مشارکتی ۳۲۶ پروژه با اعتبار مصوب ۲۹ میلیارد تومان در ردیف برنامه اجرایی قرار داده شد. همچنین ۴۰ هزار پروژه در سطح کشور آغاز شد که از این تعداد ۷۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی سهم خراسان جنوبی بوده و تاکنون ۱۸۴ پروژه به اتمام رسیده است.»
وی با اشاره به اینکه برای کمک به معیشت روستاییان ۱۰۸ هزار قطعه جوجه بومی توزیع شده که ۲۰ هزار قطعه به مرحله تخم‌گذاری رسیده است، می‌گوید: «در سال‌های اخیر ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پرداخت و ۳ هزار و ۲۰۰ کارگاه اقتصاد مقاومتی ایجاد شده است.»

آب و خاک خراسان جنوبی احیا می‌شود

در زمینه کشاورزی هم خراسان جنوبی شاهد اتفاقات خوبی است که در همین راستا می‌توان به اجرای ۳۵پروژه کشاورزی قرارگاه محرومیت‌زدایی در این استان اشاره کرد. رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۵پروژه مربوط به آب کشاورزی اعم از احیا و مرمت قنوات، استخر ذخیره آب، کانال انتقال آب و آبخیزداری با اعتبار یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی اجرایی می‌شود، می‌گوید: «استفاده از ظرفیت اعتباری تمامی نهاد‌ها و دستگاه‌های خدمت‌رسان برای کمک به اجرای پروژه‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی از جمله برنامه‌های اولویت‌دار بسیج سازندگی در مناطق محروم استان است.»
هنری با اشاره به ظرفیت قرارگاه محرومیت‌زدایی برای تأمین بخشی از اعتبار مورد نیاز پروژه‌ها بیان می‌کند: «در اواخر سال ۹۷ تفاهمنامه جدیدی با قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه منعقد و در راستای آن ۶۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان اجرا شد. ۵۰درصد این اعتبارات توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی تأمین و مابقی توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط، مشارکت مردمی و کمک خیران تأمین شده است.» وی تأکید می‌کند: «همچنین هفت پروژه به مبلغ ۵۶۰میلیون تومان در زمینه اشتغال و در راستای کمک به احداث کارگاه‌های تجمیعی اشتغال و فروشگاه عرضه مستقیم تولیدات روستایی تعریف شده است.»

جشنی به وسعت خوشحالی محرومان

در تعطیلات نوروزی امسال بود که ۱۲۵ گروه جهادی با حضور در نقاط محروم استان خدمات مختلفی را در بخش‌های عمرانی، فرهنگی و سلامت ارائه کردند.
این گروه‌ها که شامل یکهزار و ۹۵۰ نفر بودند در حوزه‌های دانشجویی، جامعه زنان، دانش‌آموزی، حلقه صالحین، محلات، عشایر و مهمان به ارائه خدمت پرداختند.
گروه‌هایی که در اجرای مراسم مذهبی، احکام، روان‌خوانی، حفظ، قرائت قرآن و برگزاری یادواره شهدا مشارکت داشتند. مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه اردو‌های جهادی به نوعی مدرسه انسان‌سازی هستند، می‌گوید: «حضور گروه‌های جهادی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۰ درصدی داشته است. امسال ۱۰ گروه جهادی مهمان در نقاط محروم و مرزی استان حضور یافتند که بیشتر در عرصه‌های عمرانی و بهداشتی فعالیت‌های قابل توجهی انجام دادند.»

نکته جالب در زمان تحویل سال این بود که ۵۰۰ جهادگر مهمان با حضور در مناطق محروم در کنار مردم به برگزاری جشن پرداختند. چندی پیش هم گروه‌های جهادی راهی شهرستان طبس شدند تا به ارائه خدمات پزشکی و سلامت بپردازند.
گروه‌هایی که شامل ۳۶ نفر از متخصصان بودند در حوزه سلامت و دندانپزشکی برای هزار و ۵۰۰ نفر آموزش بهداشت دهان و دندان ارائه کردند.
مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در این باره می‌گوید: «توسط این گروه ۵۱۳ مورد کشیدن و جراحی دندان، ۵۱۹ مورد ترمیم، ۷۴ مورد عصب‌کشی و ۲۳ مورد جرم‌گیری انجام گرفت که ارزش ریالی این خدمات ۳۳۴ میلیون تومان برآورد شده است.»

وی با اشاره به انجام ۱۱۳ مورد فعالیت عمرانی توسط گروه‌های جهادی نیز تأکید می‌کند: «این فعالیت‌ها شامل احداث و تکمیل سرویس بهداشتی و حمام، مساجد و حسینیه، احداث و مرمت قنات، احداث استخر ذخیره آب، مرمت و زیباسازی، احداث و تکمیل منازل محرومان و ایجاد واحد‌های الگویی دام و طیور بوده است.».
اما خبر خوب مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در باره راه‌اندازی گروه‌های جهادی محله‌محور است که می‌گوید: «راه‌اندازی گروه‌های جهادی خدمت‌رسان محله‌محور یکی از برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی در استان است که در سال گذشته تشکیل شدند تا در هر پایگاه بسیج، گروه پنج یا شش نفره خدمت‌رسان وجود داشته باشد و به حل مشکلات آن محله بپردازند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار