کد خبر: 965544
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
همه آماده همکاري هستند اما کسي کاري نمي کند
درست همان سال اول از دهه 90 بود که بحث بهداشت و درمان "پيشوا" مطرح شد. در آن زمان مردم از کمبود امکانات ناراضي بودند و رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستانهای ورامین و پیشوا مدعي بود اين شهرستان مشکل بهداشتی و درمانی حاد ندارد..
حوريه ملکي

 

حوريه ملکي

  

درست همان سال اول از دهه 90 بود که بحث بهداشت و درمان "پيشوا" مطرح شد. در آن زمان مردم از کمبود امکانات ناراضي بودند و رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستانهای ورامین و پیشوا مدعي بود اين شهرستان مشکل بهداشتی و درمانی حاد ندارد و وضعیت آن در مقایسه با مناطق دیگر، مطلوبتر است. بعد از آن چندين بار از وضعيت نامناسب بهداشت و درمان شهرستان پيشوا انتقاد شد تا اينکه 5 سال بعد يعني در سال 1395 نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس گفت: شهرستان پیشوا از جمله مناطقی در جنوبشرق استان تهران محسوب می شود که در حوزه بهداشت و درمان نیازمند توجه جدی است و در سال 96 بود که در نشست مشترک نماینده شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت مسائل بهداشتی درمانی منطقه بررسی و وزیر بهداشت نیز قول مساعد جهت برطرف شدن این مشکلات داد. حالا اعلام مي شود شهرستان پیشوا در حالی حتی از یک تخت بیمارستانی برخوردار نیست که عملیات ساخت بیمارستان در این شهرستان ۱۱ سال پیش آغاز شد.

 

***

 

شهرستان پیشوا در جنوب شرقی پایتخت و با دارا بودن جمعیتی نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر حتی یک تخت بیمارستانی هم ندارد. مسئولان پیشوایی همگی بر نامناسب بودن سرانه بهداشت و درمان در این شهرستان تاکید دارند، اما این تاکیدها همچنان نتوانسته در اجرا کمبود تخت بیمارستانی پیشوا را رفع کند.

اهالي پيشوا مي گويند: اگر نیاز به پزشک داشته باشیم، سعی می کنیم، با صرف هزینه های بالا و از طریق درمانگاه های موجود به درمان بپردازیم و اگر نیاز به بیمارستان باشد، باید به شهرستان های ورامین و یا پاکدشت مراجعه کنیم و یا برای رسیدن به بیمارستان مسافت ۵۰ کیلومتری تا تهران را طی کنیم.

برخی از درمانگاه های فعال در پیشوا تنها نام « شبانه روزی» را با خود به یدک می کشند. عملا در روزهای تعطیل و یا ساعت ۸ شب تا ۹ صبح فردا خبری در درمانگاه ها نیست و در حالت نیمه تعطیل قرار دارند.

یک بیمارستان یکصد تختخوابی نیز مدتها است، که قرار بوده در پیشوا ساخته شود و وعده آماده شدن این مرکز درمانی تا پایان سال ۹۴ داده شده بود، اما خبری از تکمیل این بیمارستان نیست.

 

مسئوليني که معني کلمات را نمي دانند

 

شايد وقتي در سال 90 رئیس شبکه بهداشت و درمان وقت شهرستانهای ورامین و پیشوا مي گفت: شهرستان پیشوا مشکل بهداشتی و درمانی حاد ندارد و وضعیت آن در مقایسه با مناطق دیگر، مطلوبتر است.

بايد معني مشکل و حاد و مطلوب را از نظر او جويا ميشديم.

در آن روز عبدالعظیم کارخانه یوسفی افزود: بهداشت و درمان شهرستان پیشوا وضعیت مطلوبی دارد، چراکه خانه ها و پایگاههای بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی در این منطقه مستقر هستند و به ارائه خدمات می پردازند.

وی گفت: شهرستان پیشوا در انتهای سال 89 به طور رسمی از شهرستان ورامین منفک شده و تا ادارات به صورت مستقل بخواهند فعالیت خود را آغاز کنند، زمان می برد که شبکه بهداشت و درمان نیز تابع همین قانون است. شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین زمانی که پیشوا مستقل شد، آمادگی خود را برای راه اندازی شبکه بهداشت در پیشوا اعلام کرد ولی با این موضوع برخورد جدی صورت نگرفت.

اين مسئول بیان کرد: بنده به عنوان مدیر این شبکه بارها به مسئولان سیاسی شهرستان پیشوا و همچنین مقامات مسئول ارگان مربوطه، این موضوع را یادآوری کردم که هر چه زودتر شبکه بهداشت شهرستان پیشوا منفک شود و بتواند به صورت مستقل به ارائه خدمت بپردازد.

کارخانه ادامه داد: متأسفانه به دلیل اینکه یک مدیر شایسته و توانا برای این مجموعه پیدا نشد و همچنین مشکلاتی که در ارائه چارت تشکیلاتی برای این شهرستان وجود دارد و ارائه نشده، همچنان پیشوا از لحاظ بهداشت و درمان تحت پوشش شبکه بهداشت شهرستان ورامین است.

در آن زمان، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستانهای ورامین و پیشوا با اشاره به گزارشی که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده بود، یادآور شد: بیمارستان شهرستان جزئی از شبکه بهداشت و درمان است و در واقع زمانی که شبکه بهداشت آنجا مستقل بشود، باید به دنبال ساخت بیمارستان مخصوص شهرستان بود.

کارخانه اضافه کرد: سیستم بهداشتی و درمانی کشور به این صورت است که هر شبکه بهداشت و درمان درهر شهرستان باید یک بیمارستان داشته باشد.

وی گفت: اول باید شبکه بهداشت راه اندازی شود تا در مرحله بعد به سراغ بیمارستان شهرستان رفت؛ با راه اندازی شبکه بهداشت، مسئولان محلی با مطالعات استراتژیکی که انجام می دهند، مکان بیمارستان مشخص می شود و بر اساس جمعیت آن شهر، تعداد تخت بیمارستان نیز مشخص خواهد شد.

این مسئول با بیا اینکه در خصوص ساخت بیمارستان در پیشوا کارهای صورت گرفته است، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی پیشوا مجوز ساخت یک بیمارستان را برای این شهرستان گرفته که الآن در حال انجام مناقصه و تحویل ساخت به پیمانکار است.

وی یادآور شد: مواردی که برای شخص اورژانسی است که در این صورت تمام منطقه ورامین و پیشوا تحت پوشش اورژانس 115 است.

کارخانه افزود: 9 دستگاه آمبولانس با شش پایگاه اورژانس در این شهرستان وجود دارد که هر زمان مشکل برای اهالی وجود آمد می توانند با 115 تماس بگیرند.

 

پيشوا بدون يک تخت بيمارستاني

 

حالا رویای پیشوایی ها برای بیمارستان ۱۱ ساله شده و معلوم نيست توپ در زمين چه کسي است. ساخت این بیمارستان پیش از این تبدیل به یک مناقشه رسانه ای بین سازنده و برخی از مسئولین منطقه نیز شده بود، اما حاصل این مناقشات و انداختن توپ در زمینه یکدیگر برای مردم پیشوا چیزی نبود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با تایید ضعف شهرستان های جنوب شرق استان تهران در زمینه تخت بیمارستانی اظهار داشت: این ضعف در شهرستان پیشوا بیش از دیگر شهرستان ها به چشم می خورد و پیشوا حتی یک تخت بیمارستانی نیز ندارد و باید نگاه ویژه ای به بخش درمان در این شهرستان داشت.

نعمت اله ترکی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی پیشوا از گذشته ساخت مجموعه درمانی را با اخذ مجوز از دولت در پیشوا آغاز کرده بود، اما همچنان از ساخت این بیمارستان خبری نیست و دانشگاه تامین منابع مالی را علت عدم ساخت این بیمارستان اعلام می کند.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه آزاد قادر به ساخت و تکمیل بیمارستان نیست، اعلام کند، تا برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران زمین و اعتبار برای ساخت بیمارستان دیگری در پیشوا فراهم کند، اما در خصوص این بیمارستان در حال ساخت پیشوا از ابتدا طرح مشارکتی وجود نداشت و به همین دلیل دولت نمی تواند، کمکی کند.

ترکی با بیان این که دولت در ارائه مجوزها همکاری های لازم را انجام داده و کمک کرده است، تاکید کرد: نمی توان بودجه دولتی را در پروژه خصوصی مصرف کرد.

اما نماینده مردم شهرستان های پیشوا، قرچک و ورامین در مجلس شورای اسلامی در این خصوص نظر دیگری دارد، وی از انجام مذاکرات با وزرای سابق و فعلی بهداشت و درمان برای تحویل گرفتن کار ساخت بیمارستان پیشوا از دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته با تحویل زمین از شهرداری پیشوا بنای ساخت این بیمارستان را گذاشت، اما به دلیل کاهش دانشجو و خالی شدن صندلی های دانشگاه و کمبود بودجه نتوانست کار ساخت بیمارستان را ادامه دهد و ساخت بیمارستان متوقف شد.

سید حسین نقوی حسینی افزود: بنده با دکتر هاشمی، وزیر سابق و دکتر نمکی وزیر فعلی بهداشت و درمان دیدار داشتم و هردو این بزرگواران اعلام آمادگی برای تحویل بیمارستان کردند، سپس بنده با دکتر رهبر، رییس سابق دانشگاه آزاد و نیز دکتر تهرانچی، رییس فعلی دانشگاه آزاد ملاقات کردم و این عزیزان نیز اعلام آمادگی برای واگذاری کردند.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر بنده با دکتر مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز ملاقات داشتم و این ستاد نیز اعلام آمادگی ساخت بیمارستان در صورت واگذاری به وزارت بهداشت و درمان را کرد، در حال حاضر منتظر سفر دکتر نمکی به پیشوا هستیم، که هم زمان از دکتر تهرانچی نیز دعوت کنیم و بتوانیم به توافقی در این خصوص برسیم و کار ساخت ادامه یابد، در حال حاضر به دلیل خصوصی بودن دانشگاه آزاد، بنیاد برکت امکان کمک برای ساخت ندارد و اگر این بیمارستان تحویل دولت شود، امکان کمک به بیمارستان فراهم می شود.

حالا پيشوايي ها مانده اند و هزار وعده که يکي از آنها هم به نتيجه نرسيده و جز درد و ناراحتي و بيماري چيزي عايد مردم نشده است. مردمي که مجبورند براي درمان هر بيماري کوچک و بزرگي به شهرستانهاي اطراف بروند که همين رفت و آمد هم براي آنها هزينه زاست.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار