کد خبر: 965101
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸
نگاهی به مطلبی در روزنامه فیگارو به بهانه روز خبرنگار
فیگارو در یکی از تازه‌ترین شماره‌های خود درباره جنگل اطلاعات و مخاطراتی که روزنامه‌نگار‌ها را تهدید می‌کند، مطلبی نوشته و در آن به این نکته اشاره کرده است که به تازگی انجمن کارتونیست‌های صلح که ۱۰۸ تن هستند، کتابی از کاریکاتور‌های مختلف تهیه کردند که در قالب تصاویر تأکید کردند متعهد به حمایت و حفظ آزادی بیان هستند
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: فیگارو در یکی از تازه‌ترین شماره‌های خود درباره جنگل اطلاعات و مخاطراتی که روزنامه‌نگار‌ها را تهدید می‌کند، مطلبی نوشته و در آن به این نکته اشاره کرده است که به تازگی انجمن کارتونیست‌های صلح که ۱۰۸ تن هستند، کتابی از کاریکاتور‌های مختلف تهیه کردند که در قالب تصاویر تأکید کردند متعهد به حمایت و حفظ آزادی بیان هستند و در عین حال به مسئله دشواری کار روزنامه‌نگاری اشاره کردند. در این کتاب مجموعه‌ای از طرح‌ها و نقاشی‌هایی بر اساس نظرات گزارشگران بدون مرز هم وجود دارد. کریستوفر دلوئر روزنامه‌نگار فرانسوی، دبیرکل و مدیر اجرایی گزارشگران بدون مرز در این رابطه می‌گوید: با توجه به اینکه امروز در عصر ارتباطات دیجیتالی و فناوری نوین ارتباطی قرار داریم به نوعی در جنگلی از اطلاعات زندگی می‌کنیم، اما این جنگل برای کسی شگفت‌انگیز نیست زیرا در آن شکارچیان قانون دارای قدرت هستند.

این انجمن در حالی روی آزادی بیان تصریح دارد که در کشور فرانسه درباره مسائلی، چون هلوکاست و اسرائیل هیچ آزادی بیانی وجود ندارد، اما کشیدن کاریکاتور پیامبران ادیان الهی آزاد است و این از تناقضاتی است که در کشور‌های غربی به وضوح روزنامه‌نگاران متعهد و آزاده را رنج می‌دهد.

دبیرکل گزارشگران بدون مرز که مقدمه طنزی هم برای کتاب جنگل اطلاعات نوشته است، به آزادی مطبوعات در این باره اشاره می‌کند و می‌افزاید: روزنامه‌نگاران با همکاری کارتونیست‌ها می‌توانند برای صلح جهانی کار کنند. در این کتاب از طریق ۶۰ تصویر کارتونی به صورت طنز فساد، خطرات و تهدیدات مربوط به روزنامه‌نگاری محکوم شده است؛ اخبار جعلی و دروغ، نفوذ شبکه‌های اجتماعی و مجازی، برتری بازاریابی و تبلیغات بر سرمقاله و.
کریستوفر دلوئر در نوشته خود به لزوم حفظ اطلاعات رایگان و استقلال رسانه اشاره می‌کند. به نظر او خطر واقعی مطبوعات در دنیا خودسانسوریست که جای تأسف دارد. وی می‌گوید: برای کسانی که می‌خواهند اطلاعات موثق و درستی کسب کنند، کاریکاتور نقش مهمی ایفا می‌کند، زیرا شکارچیان آزادی مطبوعات با سانسور‌ها مخالف نقد هستند و آشکارا هیچ طنز و نقدی در رسانه‌ها را قبول نمی‌کنند، اینجاست که مطبوعات به همکاری کاریکاتوریست‌ها احتیاج دارند.

از جمله فساد‌های رایج در روزنامه‌نگاری، وارونه کردن حقایق و اخبار جعلی به همراه اطلاعات غلط است که شکارچیان قانون آن را ایجاد می‌کنند. مثلاً عبارت جعلی که تیتر زدند: «دونالد ترامپ بهترین رئیس‌جمهور در تمام دوران امریکاست که در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ۹ نوامبر ۲۰۱۶ پیروز شد.» این شیوه تملق راهی برای جبران انتقاد دولت از مطبوعات است. هرچند ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده خودش استاد در ارائه اطلاعات نادرست و ناقص به رسانه‌هاست. روزنامه واشنگتن پست که لیست نامعتبر، اظهارات گمراه‌کننده یا مبالغه‌آمیز ترامپ را از ابتدای دوره ریاست جمهوری خود آورده، تخمین زده است به طور متوسط رئیس‌جمهور ۵/۷ بار در روز اعلام می‌کند: بهترین رئیس‌جمهور در تمام دوران ایالات متحده امریکاست.
از سوی دیگر همین اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هم طراح ظهور و بروز اسامه بن لادن بودند. ممکن است شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی انعکاس‌دهنده آزادی بیان باشند، اما دموکراسی همواره بر اساس کثرت‌گرایی فرض شده است. استقلال رسانه‌ها و تمایز قاطع بین انواع محتوای اطلاعات و تبلیغات است تا شهروندان بتوانند از اراده آزاد خود در دریافت محتوا استفاده کنند؛ مشخصه‌ای که در رسانه‌های مجازی وجود ندارد و تنها مطبوعات هستند که این امکان را دارند.

مورد دیگری که در این روزنامه به آن اشاره شده وضعیت بحرانی رسانه‌ها در ترکیه توسط دولت رجب طیب اردوغان است که با کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ به اوج خود رسید. هر چند وضعیت روزنامه‌نگاران در فرانسه نیز زیاد راضی‌کننده نیست. اوضاع اضطراری به مقامات ترکیه اجازه داد تا ده‌ها روزنامه و نشریه را منحل کنند و عملاً کثرت‌گرایی در ارائه اطلاعات را به تعداد معدودی کاهش دهند. امروز در ترکیه روزنامه‌های انگشت‌شماری هستند که سانسور کمی دارند و با تیراژ خیلی کم منتشر می‌شوند. سانسور اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در سطح بی‌سابقه‌ای در ترکیه رشد دارد. کریستوفر در ادامه می‌گوید: روزنامه‌نگاران نباید اطلاعات را به عنوان یک محصول تجاری نگاه کنند، بلکه آن‌ها باید واقعیت‌ها را به صورت بی‌طرفانه، بی‌اعتنایی به منافع خود و ارائه هرگونه تبانی یا تعارض منافع ارائه دهند.

روزنامه‌نگاری در تمام دنیا حرفه‌ای مخاطره‌آمیز است. به عنوان مثال در روز جهانی آزادی مطبوعات، آزادی اطلاعات در قاره آفریقا چهره‌های بسیاری دارد، جایی که هم مطبوعات پرکار سنگال و هم سکوت رسانه‌های خصوصی در اریتره هستند. به رغم موجی از آزاد‌سازی در دهه ۱۹۹۰ هنوز هم خیلی از رسانه‌ها با سانسور مواجه هستند به خصوص مشکلات اینترنت دارند و در برخی کشور‌ها با قطع گاه به گاه شبکه‌های اینترنتی مواجه هستند، همچنین مشکل دستگیری روزنامه‌نگاران و حملات خشن با آن‌ها که اغلب با بیشترین مصونیت از مجازات هستند مواجهیم و همه این‌ها در جنگل اطلاعاتی برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران اتفاق می‌افتد برای همین حرفه آن‌ها را پرخطر کرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
0
1
جالب بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
0
1
اونام روز خبرنگار دارند!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار