کد خبر: 962631
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰
براساس آمار‌های رسمی کل ریزش‌های جوی از اول مهر لغایت ۲۷ تیر سال آبی ۹۸- ۹۷ در استان‌های مختلف ایران بالغ بر ۳۳۴ میلی‌متر بود که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۴۵ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۱۰۴ درصد افزایش نشان می‌دهد
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: سایه افکندن دو دهه خشکسالی بر سر استان‌های ایران موجب شد تا وقتی در فروردین ماه امسال شاهد بارش‌های خوبی در بیشتر مناطق ایران از جمله، کرمان و بوشهر و حتی سیستان و بلوچستان بودیم برخی از کارشناسان با اشاره به پرشدن ظرفیت سد‌ها مدعی شوند که امسال بحران آب نخواهیم داشت. اما حالا و با افزایش دما و بروز گرمای شدید در اکثر استان‌ها و بالا رفتن مصرف آب دچار بحران شویم و مناطقی، همچون، تهران در آستانه محدوده قرمز کم آبی قرار بگیرند. مسئله‌ای که می‌طلبد تا ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب، ایجاد و مرمت تأسیسات آبی و تصفیه‌خانه‌ها نیز به شدت مورد توجه قرار بگیرد. با این حال روز پنج‌شنبه مدیرکل نظارت بر بهبود روش‌های بهره‌برداری از فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به ضرورت بازسازی تأسیسات فرسوده فاضلاب اعلام کرد، در حال حاضر ۲۸ پروژه ارتقای تصفیه‌خانه‌ها در کشور راکد مانده است، موضوعی که می‌طلبد تا قبل از بحرانی شدن وضعیت آب در بیشتر استان‌ها، مسئولان نسبت به راه‌اندازی آن‌ها اقدامات لازم را به عمل آورند.

براساس آمار‌های رسمی کل ریزش‌های جوی از اول مهر لغایت ۲۷ تیر سال آبی ۹۸- ۹۷ در استان‌های مختلف ایران بالغ بر ۳۳۴ میلی‌متر بود که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۴۵ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۱۰۴ درصد افزایش نشان می‌دهد، و در کل حجم بارش‌ها در کل کشور معادل ۵۵۱ میلیارد متر مکعب بود. این میزان بارش سبب شد تا مسئولان بسیاری از استان‌ها از حل شدن مشکل بی‌آبی در بیشتر مناطق کشور خبر دهند و اعلام کنند که تا پایان امسال هیچ مشکلی در زمینه تأمین آب مورد نیاز بیشتر استان‌ها نخواهند داشت.

بی‌توجهی به نوسازی و توسعه تصفیه خانه‌ها

با وجود بارش‌های خوب در سال آبی جاری که موجب شد تا بسیاری از استان‌های کشور از جمله تهران، یزد، کرمان و بوشهر و حتی سیستان وبلوچستان از بحران کم یا بی‌آبی رهایی پیدا کنند، با این حال برخی از کارشناسان با تأکید بر ضرورت توسعه و نوسازی شبکه فاضلاب اعلام کردند که باید این مهم در تمامی شرایط و مناطق کشور به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و عملی شود. این در حالی بود که بسیاری از دست‌اندرکاران با غرق شدن در شادی ناشی از بارش‌های خوب امسال و پر شدن بسیاری از سد‌ها به این هشدار توجهی نکردند. موضوعی که با گرم شدن هوا در اولین ماه از تابستان و بالا رفتن میزان مصرف آب و در شرایط بحرانی قرار گرفتن بسیاری از استان‌ها به خوبی نگرانی‌های به حق کارشناسان را نشان داد. این موضوع موجب شد تا مدیرکل نظارت بر بهبود روش‌های بهره‌برداری از فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تأکید بر ضرورت بازسازی تأسیسات فرسوده فاضلاب اعلام کند: «اگر پروژه‌های لازم در زمینه نگهداری و بهره‌برداری بهینه از تأسیسات فاضلاب راکد بماند، در آینده دچار مشکل می‌شویم.»
روند بازسازی و نوسازی تصفیه‌خانه‌های قدیمی فاضلاب یکی از مشکلات اساسی صنعت آب و فاضلاب کشور است، چراکه فرسودگی شبکه‌ها از موضوع فرسودگی تصفیه‌خانه‌ها نیز به مراتب مهم‌تر است چرا که شبکه‌های فاضلاب در صورت فرسودگی ممکن است دچار ریزش شوند. بهنام وکیلی با تأیید این مهم افزود: «این در حالی است که اولین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در کشور در سال‌های اول دهه ۴۰ شمسی احداث شده و اولین تصفیه‌خانه در تهران حدود ۵۰ سال پیش شروع به کار کرده است.» این گفته‌ها در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، طی سه الی چهار سال گذشته مطالعات ارتقای ۳۰ تصفیه‌خانه فاضلاب کشور مصوب شده، اما تنها یک یا دو پروژه از مجموع این ۳۰ پروژه از محل هزینه‌های جاری شرکت‌ها به سرانجام رسیده و بقیه راکد مانده‌اند. حدود چهار سال پیش بود که بحث تخصیص سرمایه‌ای ۲۰۰ میلیارد تومانی برای بازسازی تصفیه‌خانه‌ها، تأسیسات و شبکه فاضلاب در هر سال مطرح شد ولی از زمانی که اعتبارات دولتی در بحث بهره‌برداری فاضلاب حذف شد، این مسئله نیز مسکوت ماند. این در حالی است که بهره‌برداری فاضلاب هیچ ردیف اعتبار دولتی ندارد و هرچه درآمد جاری شرکت‌هاست از همان محل باید صرف نگهداری تأسیسات فاضلاب شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار