کد خبر: 960916
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
فرد چاق احساس بد بودن می‌کند و خود را شایسته موفقیت‌هایش نمی‌داند. در مقاله غذا خوردن احساسی، وب‌سایت ایران مدیر به ما می‌گوید که کاهش وزن تنها با کمتر غذا خوردن ممکن نیست و شما می‌بایست هم‌زمان با کمتر غذا خوردن، عادات غلط غذایی خود را بشناسید و به‌سوی داشتن سبک زندگی سالم قدم بردارید.
بسیاری از افرادی که تجربه یک یا چند بار رژیم گرفتن رادارند می‌دانند که رژیم گرفتن تنها نخوردن غذا نیست، بلکه توانایی مقابله با وسوسه خوردن غذا هم هست. وسوسه‌ای که به‌صورت یک‌باره ظاهر می‌شود و تلاش شما را برای کاهش وزن به فنا می‌دهد.

بعدازاینکه شما تمام غذا را یک‌باره بلعیدید و به خود آمدید، دچار عذاب وجدان و احساس گناه می‌شوید و خود را با جملات سرزنش کننده، زیر سؤال می‌برید و به خود برچسب‌های منفی همچون «بی‌عرضه» یا «بی‌اراده» می‌زنید.

مشکلی که در بالا شرح داده شد را غذا خوردن احساسی می‌نامیم. یکی از مقالاتی که اخیراً در مورد غذا خوردن احساسی در فضای وب فارسی مطالعه کردم و بسیار هم جامع‌ومانع بود، مقاله‌ای بود با عنوان
غذا خوردن احساسی؛ اعتیادی که تلاش‌های کاهش وزن شما را به فنا می‌دهد در وب‌سایت ایران مدیر.

همان‌طور که می‌دانید چاقی و اضافه‌وزن مسئله‌ای است بغرنج که می‌تواند اثرات وحشتناکی بر فرد بگذارد. بر طبق مطالعات انجام‌گرفته افراد دارای اضافه‌وزن از اعتمادبه‌نفس کمتری برخوردارند و همین امر باعث می‌شود تا تلاش‌های توسعه فردی و موفقیت آن‌ها با مشکل مواجه شود.

فرد چاق احساس بد بودن می‌کند و خود را شایسته موفقیت‌هایش نمی‌داند. در مقاله غذا خوردن احساسی، وب‌سایت ایران مدیر به ما می‌گوید که کاهش وزن تنها با کمتر غذا خوردن ممکن نیست و شما می‌بایست هم‌زمان با کمتر غذا خوردن، عادات غلط غذایی خود را بشناسید و به‌سوی داشتن سبک زندگی سالم قدم بردارید.

معمولاً افراد با حالت غذا خوردن احساسی، در پاسخ به احساسات خویش، به‌جای برخورد عاقلانه و منطقی، به غذا پناه می‌برند و خود را با غذا تسکین می‌دهند. برخی از احساساتی که ممکن است در واکنش به آن‌ها به غذا پناه ببریم عبارت‌اند از:

 استرس
 خشم
 ترس
 خستگی
 تنهایی
 بازنده بودن
 و...

باید توجه داشت که به‌صورت موقت، غذا می‌تواند واکنش خوبی برای مواجه با احساسات منفی باشد. برای مثال شما مصاحبه استخدامی در پیش دارید که قبولی در آن می‌تواند زندگی شما را متحول کند و برای کاهش استرس خود، به یک ظرف ماکارونی پناه می‌برید، به‌تازگی رابطه احساسی خود را پایان داده‌اید و سعی می‌کنید با خوردن بستنی، به خود حس شادی تزریق کنید.
 

اما مسئله زمانی به معضلی بزرگ تبدیل می‌شود که این راهکار به عادتی تبدیل شود که شما به‌صورت بلندمدت از آن برای مقابله با احساسات منفی‌تان استفاده کنید. به‌جای اینکه یاد بگیرید چگونه با احساسات خود روبرو شوید و همچون انسانی سالم به آن‌ها پاسخ دهید، تنها به غذا روی می‌آورید و درنتیجه چاق‌تر و چاق‌تر می‌شوید و از توسعه فردی خود دور می‌شوید.

در ادامه مقاله غذا خوردن احساسی در وب‌سایت ایران مدیر، در مورد ویژگی افرادی که دچار غذا خوردن احساسی هستند صحبت می‌شود. اگر ۲ یا ۳ عدد از ویژگی‌های زیر در شما وجود دارد، پس شما هم گرفتار غذا خوردن احساسی هستید و باید به درمان آن بپردازید. برای آگاهی از لیست کامل ویژگی‌ها می‌توانید به اصل مقاله مراجعه کنید.

اما در اینجا، به چند ویژگی به‌صورت مختصر اشاره می‌شود:

۱- شما غذا را به‌عنوان یک سرگرمی یا تفریح در نظر می‌گیرید
۲- معمولاً وقتی از سر سفره بلند می‌شوید که غذا تمام‌شده باشد
۳- باآنکه میلی به غذا ندارید، اما باز به خوردن غذا مبادرت می‌کنید
۴- به ادویه و طعم غذا بسیار اهمیت می‌دهید
۵- همیشه آرزوی در اختیار داشتن تمامی شیرینی‌ها و نان خامه‌ای‌های یک شیرینی‌پزی را داشته‌اید

نویسنده در ادامه مقاله به تفاوت میان غذا خوردن سالم و غذا خوردن احساسی می‌پردازد و خواننده را با تفاوت این دو نوع غذا خوردن آشنا می‌سازد و بعد از بیان موارد بالا به بیان راه‌حل می‌پردازد. این نکته برای من بسیار جالب بود که مقاله، به بیان راهکار‌های سوپرمارکتی و مبتذل، مانند بسیاری از وب‌سایت‌های فارسی نمی‌پردازد. باید باور کنیم که هیچ راه میانبری وجود ندارد و می‌بایست به‌تمامی افرادی که بر وجود راه میان‌بر تأکید می‌کنند، شک کرد.

ایران مدیر به‌صورت کلی استارت آپی است که در زمینه آموزش مدیران فعال است و در چهار زمینه استراتژی، بازاریابی، رهبری و توسعه فردی فعالیت می‌کند. در وب‌سایت ایران مدیر رویکردی علمی و عملی حکم‌فرماست. به این معنا که مقالات دارای مبانی علمی و آکادمیک هستند و درعین‌حال لحن و زبانی صمیمانه دارند که باعث می‌شود خواننده به مطلب راغب شود و مطالب را دنبال کند.
 

در مقاله غذا خوردن احساسی نیز این استاندارد به‌خوبی رعایت شده است. مقاله مبنایی علمی دارد و برخلاف سایر وب‌سایت‌هایی که لاغری را جز با خوردن غذایی خاص؛ همچون دم‌نوش‌های گیاهی ممکن نمی‌دانند، این مقاله با استفاده از رویکردی شناختی، سعی در درمان این عادات ناخواسته دارد؛ بنابراین خواننده می‌داند که به یک مرجع متخصص رجوع کرده است که می‌تواند راهکار‌های وی را دنبال نماید.

بر همین مبنا، مقاله اولین قدم در مقابله با عادت غذا خوردن احساسی را، پذیرش این نکته می‌داند که شما به غذا خوردن اعتیاد دارید و نیاز به درمانی بلندمدت دارید. عادات شما یک‌شبه به وجود نیامده‌اند و به همین دلیل، یک‌شبه نیز نمی‌توان آن‌ها را از بین برد. در گام بعدی مقاله پیشنهاد می‌دهد که شما می‌بایست احساساتی که تمایل به غذا را در شما تحریک می‌کنند شناسایی کنید و برای مقابله با آن‌ها آموزش ببینید...

نتیجه‌گیری

با پیروی از مسیری علمی و منطقی، شما می‌توانید بر غذا خوردن احساسی خود غلبه کنید و یکی از گام‌های محکم خویش در راه توسعه فردی را بردارید. در اینجا یکی از مقالات وب‌سایت ایران مدیر که در بخش توسعه فردی قرار داشت و به مشکل غذا خوردن احساسی می‌پرداخت، موردبررسی قرار گرفت.

اگر وقت خواندن کتاب‌های قطور توسعه فردی یا شرکت در سمینار‌ها و همایش‌ها را ندارید، وب‌سایت ایران مدیر می‌تواند به شما کمک کند تا زودتر به اهداف خود دست‌یابید. در بخش توسعه فردی این وب‌سایت می‌توانید مقالات بسیاری در مورد تفکر انتقادی، مهارت‌های یادگیری، مدیریت زمان و ... را بیابید و با صرف وقتی اندک، از آن‌ها بهره‌مند شوید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار