کد خبر: 960792
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۳
شهرستان ۵۵ هزار نفری محلات در استان مرکزی که روزگاری با مشکلات اقتصادی بسیاری روبه‌رو بود، حالا با تلاش شبانه‌روز نیرو‌های متخصص آن به کمک مسئولان به جایی رسیده است که نام قطب نخست تنوع در تولید ماهی‌های زینتی را به خود داده است.
سرویس ایران جوان آنلاین: ۹۰ درصد صادرات ماهی‌های زینتی کشور از استان مرکزی و شهرستان محلات انجام می‌شود. امسال نیز با صادرات ۱۴ هزار و ۸۳۰ قطعه انواع ماهی زینتی به کشور‌هایی همچون افغانستان و عراق، ۸ هزار دلار ارزآوری برای استان محقق شده است. اتفاقی که در صورت تکرار علاوه بر رونق تولید ماهی‌های زینتی می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی دیگر شهرستان همچون تولید سنگ‌های تزئینی ساختمان و گل و گیاه‌های زینتی را هم توسعه دهد.

شهرستان ۵۵ هزار نفری محلات در استان مرکزی که روزگاری با مشکلات اقتصادی بسیاری روبه‌رو بود، حالا با تلاش شبانه‌روز نیرو‌های متخصص آن به کمک مسئولان به جایی رسیده است که نام قطب نخست تنوع در تولید ماهی‌های زینتی را به خود داده و صادراتی ۸ هزار دلاری را برای خود به ارمغان آورده است. هرچند این ارزآوری تازه شروعی برای توسعه اقتصادی استان است، اما همین امر عزم مردم را برای تلاش بیشتر و سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری بهتر جزم کرده است. اتفاقی که به طور حتم خیلی زود این منطقه را به نقطه‌ای پیشرفته و اقتصادی تبدیل می‌کند. چراکه ظرفیت‌های اقتصادی محلات فقط به تولید ماهی‌های زینتی منتهی نمی‌شود و این شهرستان مملو از ظرفیت‌های کشف شده و کشف نشده است. ظرفیت‌هایی که علاوه بر تولید ماهی زینتی شامل تولید سنگ‌های تزئینی و گسترش تولید گل و گیاه‌های گلخانه‌ای می‌شود.

ارزآوری ماهی‌های زینتی

گفتنی است صادرات ماهی زینتی در بهار امسال ۸ هزار و ۷۳۴ دلار ارزآوری برای آبزی پروران این شهرستان به همراه داشته است. رئیس هیئت مدیره شرکت آبزی‌پروری محلات با تأیید مطالب فوق بیان می‌کند: «این میزان ارزآوری با صادرات ۱۴ هزار و ۸۳۰ قطعه انواع ماهی زینتی به کشور‌های دیگر حاصل شده است.» مهدی شاهرخی با اشاره به مقصد صادراتی این ماهی‌های زینتی اضافه می‌کند: «ماهیان زینتی این شهرستان به کشور‌های افغانستان و عراق صادر شده است و از گمرکات فرودگاه امام خمینی (ره)، مرز باشماق در مریوان استان کردستان و شلمچه در استان خوزستان به کشور‌های هدف فرستاده شد.» گفتنی است که ۹۰ درصد صادرات ماهیان زینتی کشور از محلات انجام می‌شود که این نشان دهنده اهمیت و جایگاه این شهرستان در امر تولید و پرورش ماهیان زینتی است. رئیس هیئت مدیره شرکت آبزی‌پروری محلات با تأیید مطالب فوق اضافه می‌کند: «۲۰۰ گونه ماهی در هشت کارگاه پرورش ماهی زینتی در محلات تولید می‌شود که مهم‌ترین این گونه‌ها شامل دالر، پرت، اسکار، دیسکوز، سنکو، مونی، فلاور و آنجل است.» وی ادامه می‌دهد: «ماهی زینتی صادراتی از این شهرستان در ۳۰ گونه صادر شده است.» شاهرخی ادامه می‌دهد: «۳ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی فقط بهار امسال در این شهرستان تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی شد.»

محلات در رتبه نخست تنوع تولید

لازم به ذکر است که شهرستان محلات از نظر تنوع تولید ماهی‌های زینتی رتبه اول کشور و از نظر میزان تولید بعد از استان اصفهان در جایگاه دوم قرار دارد. احمدرضا جعفری، سرپرست مدیریت جهادکشاورزی محلات با اشاره به اینکه تولید آبزیان زینتی در این مدت نسبت به ۳ ماه نخست پارسال به دلیل فعال بودن کارگاه‌های پرورشی ۸۰۰ هزار قطعه افزایش یافته است، می‌گوید: «بچه ماهی زینتی پرورشی از کشور‌های تایلند و مالزی و استان‌های اصفهان و کاشان وارد کارگاه‌های پرورشی محلات می‌شود و برای عرضه در بازار‌های داخلی و خارجی تکثیر و پرورش می‌یابد.» بنابر این در صورتی که آبزی‌پروران محلات همین مسیر را ادامه دهند و مسئولان نیز راه را برای افزایش تولید و صادرات آبزی‌ها باز کنند می‌توان به این امید داشت که با ارزی که وارد شهرستان می‌شود صنایع نیمه فعال و حتی راکد محلات و حتی استان نیز فعال شوند و این منطقه به منطقه‌ای اقتصادی تبدیل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار