کد خبر: 959341
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۵
سال گذشته طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۹ استان اجرا شد و امسال قرار است به ۲۳ استان از جمله قم، خراسان‌جنوبی و آذربایجان شرقی گسترش داده شود.
سرویس ایران جوان آنلاین: سال گذشته طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۹ استان اجرا شد و امسال قرار است به ۲۳ استان از جمله قم، خراسان‌جنوبی و آذربایجان شرقی گسترش داده شود. در این طرح پیشگیری از ورود به چرخه حمایتی، بهبود معیشت و افزایش رفاه زنان سرپرست خانوار، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازار‌های هدف و بنگاه‌های پیشرو برای اشتغال ۶ هزار زن سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است.

طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار که سال گذشته به صورت آزمایشی با مشارکت جهاد دانشگاهی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفتر امور بانوان استاندار‌ها در ۹ استان کلید خورد، امسال بعد از یک دوره موفقیت قرار است در ۲۳ استان کشور اجرایی شود و معیشت زنان خانوار را بهبود ببخشد و افزایش رفاه نسبی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. مضاعف بر این، طرح نامبرده زنان را از وابستگی کامل به تسهیلات دولتی بی‌نیاز و فرصتی برای رونق تولیداتشان ایجاد می‌کند. گفتنی است این طرح قرار است در مناطقی همچون قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی و ... اجرایی شود. در این خصوص مجری طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواره مبتنی بر الگوی نوین مشاغل خانگی در استان قم می‌گوید: این طرح در قالب همکاری و هم‌افزایی با طرح‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت حل مشکلات اقتصادی بانوان سرپرست خانوار انجام می‌شود.» امیرحسین استقلال اضافه می‌کند: «دولت به این نتیجه رسیده است که پس از سال‌ها پرداخت وام و صدور مجوز، اشتغال زیادی از این روش ایجاد نشده است و لازم است نهادی خارج از دولت تسهیل‌گر ایجاد اشتغال باشد، از این رو طرح را از سال گذشته با مشارکت مؤثر جهاددانشگاهی در ۹ استان اجرا کرد که با توفیق بسیار زیاد این طرح، امسال به ۲۳ استان، از جمله قم گسترش داده شد.» گفتنی است پس از گذر موفق از مرحله دوم، طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در سایر استان‌های کشور نیز در قالب مرحله سوم به اجرا در می‌آید. وی ادامه می‌دهد: «در این طرح با معرفی زنان واجد شرایط از سمت دفتر امور بانوان، مراحل ثبت نام و تشکیل پرونده و شناسایی و مصاحبه و تعیین خوشه‌ها و رشته‌هایی که مورد حمایت هستند انجام می‌شود.» گفتنی است که پشتیبان‌های طرح هم شامل سایت‌های فروش و شرکت‌ها فعال در عرصه‌های مختلف کاری و شغلی هستند که به این افراد برای حضور فعال در چرخه تولید کشور کمک می‌کنند. همچنین جهاد دانشگاهی هم در این بخش نقشی تسهیل‌گرایانه دارد که حلقه مفقوده طرح‌های ناکارآمد گذشته است.

اشتغال پایدار برای زنان سرپرست خانوار

در این طرح قرار است پیشگیری از ورود به چرخه حمایتی، بهبود معیشت و افزایش رفاه زنان سرپرست خانوار، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازار‌های هدف و بنگاه‌های پیشرو برای اشتغال ۶ هزار زن سرپرست خانوار در نظر گرفته شود. رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار می‌گوید: «در الگوی توسعه مشاغل خانگی، چالش‌های این بخش و همچنین وضعیت فعلی مشاغل خانگی مطرح شده است.» جلیل روحانی ادامه می‌دهد: «طبق الگوی ترسیم شده قرار است با کم‌ترین تسهیلات به بیشترین اشتغال دست یابیم.» لازم به ذکر است برای شناسایی زنان سرپرست خانوار، توسط اداره کل امور بانوان و استانداری، لیستی از زنان سرپرست خانوار تهیه می‌شود تا متناسب با شرایط، گروه‌بندی شده و افراد حائز شرایط برای اجرای طرح انتخاب شوند. رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه چه کسانی شامل این طرح می‌شوند، بیان می‌کند: «تمام زنانی که همسرشان فوت شده‌اند، توانایی انجام کار ندارند و سرباز یا زندانی هستند مشمول این طرح می‌شود.» جلال‌الدین صادقی اضافه می‌کند: «در ادامه این افراد به پشتیبانان که معمولاً فعالان واحد‌های تولیدی هستند معرفی شده و متناسب با ملاک‌های مد نظر فرد پشتیبان، محصول خانگی را تولید می‌کنند.» وی ادامه می‌دهد: «برندسازی ویژه از مزیت‌های طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است به طوری که آن‌ها دغدغه فروش محصول و عرضه به بازار را نداشته باشند.» با این شرایط پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح نه تنها درصد قابل توجهی از مشکلات زنان خانوار کاهش می‌یابد بلکه به طور حتم تولید نیز رونق داده می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار