کد خبر: 959077
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
هزار هکتار زمين براي رفع بيکاري 2000 نفر
اواسط سال گذشته بود که نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که پیگیری ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در دامغان در دستور کار است. بعد از آن کم کم صحبت کردن در مورد اين منطقه و لزوم وجود آن در دامغان داغ و داغ تر شد و این روزها بحث تاثیرمنطقه ویژه اقتصادی بر رفاه و توسعه اجتماعی دامغان تقریباً در همه محافل وجود دارد...
محمد رضا هاديلو

   

محمد رضا هاديلو

 

اواسط سال گذشته بود که نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که پیگیری ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در دامغان در دستور کار است. بعد از آن کم کم صحبت کردن در مورد اين منطقه و لزوم وجود آن در دامغان داغ و داغ تر شد و این روزها بحث تاثیرمنطقه ویژه اقتصادی بر رفاه و توسعه اجتماعی دامغان تقریباً در همه محافل وجود دارد پروژه‌ای که دامغانی‌ها با پیش‌بینی ایجاد دو هزار شغل امید زیادی به آن بسته‌اند.

 

***

 

شهرستان دامغان سه شهرک صنعتی با ۱۰۴ واحد دارای پروانه بهره برداری است که ۷۵ واحد آن فعال است و از سوی دیگر باید گفت مجوز راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی دامغان در ۲۵ دی ماه سال ۹۶ از سوی شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و اقتصادی کشور صادر و به تصویب هیئت وزیران رسید و مجلس شورای اسلامی نیز به آن رأی داد.

در حال حاضر ۹۸ منطقه ویژه اقتصادی در کشور با تصویب هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی وجود دارد که از این تعداد سه منطقه ویژه اقتصادی در استان سمنان و در شهرهای سمنان، دامغان و گرمسار وجود دارد.

 

1000 هکتار براي منطقه اقتصادي

 

مرداد ماه 1397 ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در بازدید از اداره کل گمرک استان و آشنایی با سامانه جامع امور گمرکی اظهارداشت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی دامغان در کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد کشور به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به مزایای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در دامغان گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در دامغان زمینه ایجاد اشتغال بیشتر و همچنین رونق اقتصادی در این شهرستان را فراهم می‌کند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی از اختصاص زميني برای ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی خبر داد و گفت: یکهزار هکتار برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در دامغان اختصاص داده شده است.

حسن بیگی با بیان اینکه ضروری است تا در احداث ساختمان این منطقه ویژه اقتصادی استانداردهای مورد نیاز رعایت شود افزود: مسئولان باید تلاش کنند تا با رعایت همه استانداردها منطقه ویژه اقتصادی دامغان به سرعت افتتاح شده و این مطالبه به حق مردم دامغان عملیاتی شود.

وی ابراز امیدواری کرد با ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی زمینه رونق اقتصادی در دامغان فراهم شده و مردم این منطقه نیز از مزایای این منطقه بهره‌مند می‌شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: باید طوری برنامه‌ریزی شود تا با ایجاد بسترهای مورد نیاز ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاران بتوانند از مزیت‌های این منطقه ویژه استفاده کرده و برای سرمایه‌گذاری در دامغان ترغیب شوند و این خود زمینه‌ساز افزایش اشتغال و رونق تولید است.

 

منطقه اي براي ايجاد رونق توليد

 

هم اکنون منطقه ویژه اقتصادی به عنوان منطقه پردازش صادرات و یکی از اهداف برنامه ریزی در منطقه و در سطح ملی در نظر گرفته مي شود که به منظور افزایش و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه‌گذار در شهرستان دامغان، انتقال فناوری، افزایش درآمد عمومی و دیگر موارد انجام می‌گیرد و اجرای این طرح همواره مستلزم پیام‌های در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه ایجاد و راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی بر رفاه و توسعه اجتماعی دامغان دارد وجود این منطقه می‌تواند نقش مهمی بر عبور از تحریم‌ها و عدم وابستگی به خارج از کشور را بیش از گذشته تقویت و به رونق تولید مدنظر رهبری انقلاب را محقق سازد.

بعد از گذشت حدود 10 ماه از صحبت هاي نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی، حالا يکبار ديگر اعلام کرده که گام اول منطقه ویژه اقتصادی افتتاح سه واحد تولیدی است که در کنار آن زمینه اشتغال دو هزار نفر نیز فراهم می‌شود.

ابوالفضل حسن بیگی تصریح کرد: برای ایجاد و راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان دامغان زمینی به مساحت یک هزار هکتار و با مشارکت بخش خصوصی پیش‌بینی شد که تاکنون مراحل احداث این منطقه از سال گذشته انجام که پس از اتمام ساخت مرحله اول در مرحله بعد یک هزار هکتار دیگر وارد چرخه خواهد شد و ساختمان گمرک که از نیازهای اساسی مناطق ویژه است احداث و در آینده این بخش فعال می‌شود.

این عضو خانه ملت خاطرنشان کرد: مجوز تأسیس سه کارخانه تراکتورسازی، کمباین و ادوات کشاورزی و خودروسازی در این منطقه با مشارکت سرمایه‌گذران داخلی و خارجی اخذ و سال گذشته و در جریان سفر دوم ریاست جمهور و هیئت دولت به استان سمنان و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری عملیات اجرایی این پروژه‌ها رسماً آغاز شد.

نماینده دامغان در مجلس گفت: با توجه به کمبود منابع آب و کویری بودن منطقه کارخانه‌هایی در جوار منطقه ویژه اقتصادی دامغان ایجاد می‌شود که به منابع آبی نیازی نداشته باشند و با بحران آب مواجه نباشند.

حسن بیگی ادامه داد: نیروگاه برقی در این منطقه و برق مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی ۱۰۰ مگاوات است که ۸۰ مگاوات آن از طریق سیکل ترکیبی و ۲۰ مگاوات آن از انرژی خورشیدی تأمین می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد و راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی ضمن ایجاد اشتغال به رونق اقتصادی و تولید در شهرستان دامغان کمک شایان می‌کند.

از سوی دیگر باید گفت ورود سرمایه گذاران به منطقه ویژه اقتصادی دامغان زمینه اشتغال و رونق تولید را فراهم می‌کند که باید با ایجاد بسترهای مورد نیاز این امکان را در این شهرستان فراهم کرد.

 

اشتغال دغدغه تمام مناطق

 

باید گفت اشتغال یکی از دغدغه‌های اصلی و اساسی در سطح استان سمنان به ویژه شرق این استان است دغدغه‌ای که سبب شده تا مسئولان به سمت طرح‌های بزرگ اقتصادی و عمرانی با اشتغال در خور توجه حرکت کنند باید دید در نهایت مناطق ویژه اقتصادی در سطح این استان می‌توانند چه تأثیری را بر روی اشتغال بگذارند.

وجود منطقه ویژه اقتصادی دامغان می‌تواند در توسعه این شهرستان در تمامی ابعاد نقش تأثیرگذار و به‌سزایی داشته باشد به توانمندی و پتانسیل‌های بالایی که این شهرستان دارد با ایجاد منطقه ویژه این ظرفیت‌ها پررنگ‌تر و تقویت شود.

در همين رابطه استاندار سمنان درباره ایجاد و راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان دامغان می‌گوید: این منطقه زمینه ساز اشتغال و توسعه پایدار است.

علیرضا آشناگر معتقد است: برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در دامغان جذب سرمایه گذار از اولویت‌های این شهرستان باید باشد و برای تحقق این امر باید تمام تلاش‌ها به کار گرفته شود.

وی ادامه مي دهدد: از مدیران استان سمنان می‌خواهیم در راستای تسهیل امور منطقه ویژه اقتصادی دامغان و همچنین استقرار واحدهای صنعتی همت خود را افزایش دهند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار