کد خبر: 955005
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷
در حالی که ۱۷ بهمن ماه سال گذشته پروژه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان از شرکت راه‌آهن به شرکت ساخت برگشت داده شده بود، برای چهارمین‌بار این پروژه از شرکت ساخت به راه‌آهن عودت داده شد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در حالی که ۱۷ بهمن ماه سال گذشته پروژه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان از شرکت راه‌آهن به شرکت ساخت برگشت داده شده بود، برای چهارمین‌بار این پروژه از شرکت ساخت به راه‌آهن عودت داده شد.
به گزارش مهر، ۱۷ بهمن ماه سال گذشته با تلاش‌ها و پیگیری‌های محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که از نیمه دوم آبان ماه سال گذشته در این وزارتخانه مستقر شد، چهار پروژه مهم ریلی که در دوره آخوندی از شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌و‌نقل کشور منتزع و به شرکت راه‌آهن واگذار شده بودند، در دوره وزارت اسلامی با تصویب هیئت وزیران از شرکت راه‌آهن بازپس گرفته و به شرکت ساخت عودت داده شد.

این پروژه‌ها شامل قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و تهران- قم- اراک، خط آهن خرمشهر- بصره و خط آهن قزوین- رشت- انزلی و قزوین- رشت- آستارا بود.
با این حال دو پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و تهران- قم- اراک در نشست هیئت دولت در تاریخ ۱۸ اردیبهشت امسال بار دیگر میان دو شرکت ساخت و راه‌آهن پاسکاری شده و از شرکت ساخت بازپس گرفته و این پروژه در اختیار شرکت راه‌آهن قرار داده شد.

این چهارمین باری است که مسئولیت اجرای این دو پروژه میان شرکت‌های بالادستی جابه‌جا می‌شود.
گفتنی است پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان اگرچه در پیش از انقلاب قرار بود از سوی یک شرکت ژاپنی راه‌اندازی شود، اما تا سال ۸۲ طرح مسکوت ماند و سپس در ۸۶ بار دیگر مطرح و قرار شد در سال دوم دولت دهم (۸۹) با همکاری شرکت چینی به پایان برسد.

بار دیگر در دولت یازدهم در سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور به اصفهان این پروژه کلنگ‌زنی و مقرر شد تا پایان دولت دوازدهم تکمیل شود، اما تاکنون تنها ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مهم‌ترین تغییری که در دولت یازدهم در این پروژه رخ داد این بود که قرار بود در دولت دهم این قطار در خط آهن ۴۰۰ کیلومتری با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند که در دوره وزارت آخوندی سرعت آن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یافت.

عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌و‌نقل کشور در گفت‌وگو با مهر پیش از مصوبه اخیر هیئت دولت درباره انتقال مجدد پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان از شرکت ساخت به شرکت راه‌آهن گفت: شرکت سرمایه‌گذار و مجری چینی (CRCC) هنوز ال‌سی را پس نگرفته است.
وی ادامه داد: ما هنوز دو ماه نشده که این پروژه را تحویل گرفته‌ایم و تنها توانسته‌ایم برخی اسناد پروژه را با شرکت راه‌آهن رد و بدل کنیم. دو سه جلسه هم با شرکت CRCC نشست‌هایی برگزار کرده‌ایم.
معاون شرکت ساخت یادآور شد: در حال به‌روز‌رسانی اطلاعات پروژه هستیم که از سال ۹۳ به راه‌آهن داده شد و حالا که بار دیگر به شرکت ساخت آمده، در حال بررسی اسناد پروژه هستیم.
وی با بیان اینکه این یک پروژه خاص است، تصریح کرد: قرار است به مرور فعالیت اجرایی پروژه را آغاز کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار