کد خبر: 954547
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
اگر از ظرفیت ۷۵ هزار مسجد استفاده و هر کدام متقبل هزینه بازسازی یک خانه شود می‌توان با کمک‌های مردمی مشکل مسکن سیل‌زدگان را برطرف کرد زیرا کمک‌های بنیاد مسکن کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: از همان لحظات اول بارش‌های بهاری که موجب وقوع سیلاب‌های ویرانگر در چند استان کشور شد، نیرو‌های بسیجی و گروه‌های جهادی بدون فوت وقت عازم این مناطق شده و به خدمات‌رسانی به هموطنان سیل‌زده پرداختند. چند هفته اول، به احداث سیل بند‌ها و جمع‌آوری گل ولای حاصل از سیل اختصاص یافت و حالا با آرام شدن شرایط، بحث بازسازی‌ها و بازگشت هموطنان به خانه و کاشانه خود مطرح است. با اینکه رئیس سازمان بسیج مستضعفان کشور بار‌ها از اعلام آمادگی این نیرو برای بازسازی‌ها و تفاهم‌نامه‌هایشان با سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر برای انجام این کار سخن گفته است حالا یکبار دیگر و پس از صحبت‌های وزیر کشور که گفت: «تلاشمان این است تا شب عید همه ساختمان‌های تخریب شده در سیل نوسازی و تا آخر خردادماه این خانه‌ها را بازسازی کنیم.» جانشین سازمان بسیج مستضعفان نیز از استقرار ۵۰۰ گردان بسیج در مناطق حادثه خیز خبر داد که در انتظار تصمیم مجلس برای آغاز فعالیت باز‌سازی‌ها و ساخت ۲۰ هزار خانه در مناطق سیل‌زده هستند.

درست زمانی که همه مسئولان از تأمین اعتبارات و جمع‌آوری آمار و گزارش‌ها برای بازسازی مناطق سیل‌زده صحبت می‌کنند، بسیج اعلام کرده که توانایی ساخت ۲۰ هزار خانه مسکونی را با کمک‌گیری از خود مردم دارد.
روز گذشته بود که جانشین سازمان بسیج مستضعفان در پاسخ به اظهارات معاون بنیاد مسکن مبنی بر تأمین اعتبارات اجاره بهای مستأجران در مناطق سیل‌زده گفت: «اکنون در لرستان خانه اجاره‌ای وجود ندارد یا به اندازه بسیار ناچیز است و استقرار مردم در چادر نیز مشکلات موقت آن‌ها حل نخواهد شد.»

محمدحسین سپهر با بیان اینکه طبق توافقی که با بنیاد مسکن داشتیم بسیج آماده ساخت ۲۰ هزار مسکن توسط گروه‌های جهادی بسیج می‌باشد، گفت: «از نمایندگان مجلس درخواست دارم با توجه به اینکه کشور در منطقه حادثه خیز واقع شده است سازوکار قدرتمندی را برای امداد و نجات و مقابله با حوادث طبیعی فراهم کنند.»

سیل زدگان اقدامات جهادی می‌خواهند

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موجود کشور، اتلاف وقت و بروکراسی‌های دست و پاگیری است که در مواقع بحران و ضرب‌العجل هم مانند چوبی در لای چرخ نیرو‌ها و سازمان‌های خدوم، به شدت سرعت هر اقدام و عملی را می‌گیرد.
در سیل اخیر هم این موضوع به خوبی مشهود است. زمانی که تعداد زیادی از هموطنان در شرایط سخت بی‌خانمانی به سر می‌برند، برخی از مسئولان از جمع‌آوری گزارش‌ها و آمار و برآورد‌ها و... حرف می‌زنند تا به تخصیص اعتبار و تشکیل کارگروه و تصمیمات نهایی برسند.

وقتی وزیر کشور گفت: «تلاشمان این است تا شب عید همه ساختمان‌های تخریب شده در سیل نوسازی و تا آخر خرداد ماه این خانه‌ها را بازسازی کنیم.» حرف‌هایش را به شروع عملیات بازسازی‌ها ختم نکرد بلکه مثل قبل ادامه داد: «همه خانه‌ها شناسایی و شناسنامه‌های شان آماده شده است تا میزان خسارت و برآورد آن‌ها مشخص شود.» عبدالرضا رحمانی فضلی که در حاشیه جلسه کمیته بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده سخن می‌گفت، تأکید کرد: «قرارداد‌های مشارکتی با دستگاه‌های مختلف بسته شده است که در این راستا بازسازی و نوسازی ۱۰هزار خانه را بسیج، ۱۰ هزار خانه را کمیته امداد و ۱۰ هزار خانه را ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برعهده گرفته است و الباقی را دیگر دستگاه‌ها بر عهده دارند تا در این زمینه اقدامات را انجام دهند.»

مساجد بهترین ظرفیت برای سازندگی

از طرف دیگر نیرو‌های بسیجی بدون اتلاف وقت و زمان و با اقدامات جهادی و شبانه‌روزی خود از همان روز‌های اول در کنار هموطنان سیل‌زده بودند و حالا جانشین سازمان بسیج مستضعفان از استقرار ۵۰۰ گردان بسیج در این مناطق خبر می‌دهد که آمادگی ساخت ۲۰ هزار خانه برای سیل زدگان را دارند. سردار محمدحسین سپهر با بیان اینکه ضمن فرمان مقام معظم رهبری نسبت به رسیدگی به مناطق سیل‌زده، بسیج تمام تلاش خود را با ارائه خدمات جهادی و ارسال گروه‌های تخصصی بسیجی به کار گرفته تا نیاز‌های مردم شریف این مناطق مرتفع شود، گفت: «ما به پشتوانه ۷۵ هزار مسجد در کشور و پایگاه‌های بسبج آماده جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای بازسازی ۲۰ هزار مسکن جهت کمک به دولت به همت گروه‌های جهادی هستیم.» وی با تأکید بر اینکه اگر بستر و ساز و کار ساخت منازل زودتر مشخص شود؛ گروه‌های جهادی به ساخت منازل در مناطق سیل‌زده ادامه می‌دهند، افزود: «من از نمایندگان مجلس درخواست دارم با توجه به اینکه کشور در منطقه حادثه خیز واقع شده است سازوکار قدرتمندی را برای امداد و نجات و مقابله با حوادث طبیعی فراهم کنند. ما قادر هستیم گردان‌های بسیج را به میزان ۵۰۰ گردان در شهر‌های مختلف مستقر کنیم، اما استقرار این گردان‌ها نیازمند ساز و کار قانونی است تا بتوان بیش از این به مردم خدمت‌رسانی کرد.» وی با اشاره به اقدامات امیدبخش سازمان بسیج و ارگان‌های نظامی در مناطق سیل‌زده تصریح کرد: «حجم زیادی از گروه‌های جهادی در لرستان مستقر هستند، اما نگرانی اصلی ما از کمبود منازل استیجاری برای مردم است. در همین راستا سازمان بسیج توافقی با بنیاد مسکن برای نوسازی و بازسازی ۲۰ هزار واحد مسکونی داشته است و این سازمان آمادگی شروع کار و اتمام آن تا پایان سال‌جاری را دارد.» سردار سپهر گفت: «یکی از پیشنهاد‌های ما در این راستا این است که از ظرفیت مساجد استفاده کنیم؛ لذا اگر از ظرفیت ۷۵ هزار مسجد استفاده و هر کدام متقبل هزینه بازسازی یک خانه شود می‌توان با کمک‌های مردمی مشکل مسکن سیل‌زدگان را برطرف کرد. زیرا عقیده داریم که کمک‌های بنیاد مسکن کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد و در این شرایط کمک‌های مردمی بسیار مفید فایده خواهد بود.» وی افزود: «پایگاه‌های بسیج در مساجد به طور مداوم در حال تماس و ارسال کمک‌های مردمی هستند و اگر این زیرساخت‌ها توسط بنیاد مسکن فراهم شود در بحث بازسازی و نوسازی منازل نیز شاهد تسریع روند کار خواهیم بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار