کد خبر: 949673
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۸
گود‌های رها شده در شهر تهران را می‌توان محصول صدور پیش پروانه ساخت در دوره‌های گذشته مدیریت شهری دانست که باعث شده است پایتخت با معضل بزرگی تحت عنوان فرونشست زمین روبه‌رو شود.
سرويس جامعه جوان آنلاين: گود‌های رها شده در شهر تهران را می‌توان محصول صدور پیش پروانه ساخت در دوره‌های گذشته مدیریت شهری دانست که باعث شده است پایتخت با معضل بزرگی تحت عنوان فرونشست زمین روبه‌رو شود. آمار‌های معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نشان می‌دهد با وجود ورود شورای شهر به موضوع گود‌های رها شده در تهران و اقدامات شهرداری در خصوص تعیین تکلیف این گودبرداری‌ها همچنان ۹۱ گودال بزرگ پر خطر در پایتخت بلاتکلیف مانده است.

عدم نظارت شهرداری و سازمان نظام مهندسی بر گود‌ها

اواسط سال گذشته بود که موضوع تعیین تکلیف گودبرداری مجاور برج میلاد تهران در صحن علنی شورا مطرح شد و متعاقب آن کارشناسان ابتدا اعلام کردند حدود ۱۵۰ گود پرخطر در پایتخت وجود دارد که مالکان آن بدون طی کردن فرآیند‌های قانونی و کارشناسی، تنها با پرداخت هزینه‌ای که برای شهرداری درآمدزاست، دستور موقت گرفته و کار گودبرداری را آغاز کرده‌اند.

هر چند صدور پیش پروانه از سوی شهرداری تهران یکی از راه‌های تأمین منابع به حساب می‌آمد، اما همین روند در طولانی مدت باعث شد تا مالکان با هدف ساخت‌وساز و به قول خودشان (زخمی کردن زمین) اقدام به گودبرداری و البته در بیشتر مواقع رها کردن پروژه ساخت‌وساز کنند. نظارت نداشتن شهرداری و سازمان نظام مهندسی بر روند ساخت و ساز نیز یکی از دلایلی است که باعث شد گود‌های ایجاد شده در زمین‌ها بدون مقاوم‌سازی سال‌ها به حال خود رها شوند. از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌داد حتی گود‌هایی که اقدام به نیلینگ یا مقاوم‌سازی کرده‌اند نیز بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده به یک خطر بزرگ برای ساختمان‌های اطراف یا فرونشست زمین تبدیل شده‌اند و باید هرچه سریع‌تر فرآیند ساخت انجام شده یا گود پر شود. بر اساس ماده ۵۵ بند ۱۴، قانون شهرداری‌ها می‌گوید اگر بنا یا سازه‌ای، ایمنی شهر را به خطر بیندازد، شهرداری رأساً می‌تواند وارد شود و گود را ایمن‌سازی و سپس هزینه را از مالک دریافت کند، اما موضوع اصلی این است که شهرداری تهران برای انجام این کار نیز ردیف بودجه خاصی را در لایحه بودجه سالانه خود در نظر نگرفته است.

ساماندهی ۵۸ گود در پایتخت

آنطور که مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران اعلام کرده، در یک سال اخیر ۵۸ گود در تهران تعیین تکلیف شده است و هنوز ۹۱ گود پر خطر در پایتخت وجود دارد. به گفته مهدی صالحی آذرماه سال گذشته بود که شورای تهران طبق مصوبه‌ای معاونت شهرسازی را مکلف به شناسایی و تعیین تکلیف گود‌های فاقد عملیات عمرانی شهر تهران کرد. بر این اساس کارشناسان معاونت شهرسازی و معماری طبق بررسی‌هایی که انجام دادند موفق به شناسایی ۲۷۹ گود رها شده در تهران شدند. اکنون بعد از گذشت یک سال مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران اعلام کرده است از ۲۷۹ گود رها شده حدود ۵۸ گود تعیین تکلیف شده و به تراز صفر- صفر رسیده‌اند و در این میان هنوز ۲۲۱ گود رها شده فاقد عملیات عمرانی در پایتخت وجود دارد که باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

بر اساس آماری که این مدیر شهرسازی ارائه کرده، از این تعداد ۴۵ گود متعلق به سازمان‌های دولتی است. این در حالی است که ۹۱ گود پر خطر و ۴۰ گود میان خطر نیز در این کلانشهر وجود دارد.
هر چند برابر بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون اساسی، شهرداری‌ها نسبت به ایمن‌سازی گود‌های پرخطر مسئول هستند، اما واقعیت این است که متأسفانه شهرداری‌ها برای پایدارسازی و ایمن‌سازی گود‌های پرخطر ردیف اعتباری ندارند و در نتیجه برای این کار باید از بخش‌های دیگر در این زمینه هزینه کنند. صالحی بر این باور است که در موضوع تعیین تکلیف گود‌های رها شده شهر تهران بزرگ‌ترین چالش پیش‌رو مربوط به زمین‌های سازمان‌های دولتی است که با توجه به اخطار‌های شهرداری تهران هنوز اقدامی برای ایمن‌سازی گود‌های زمین خود انجام نداده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار