کد خبر: 949284
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
عرضه گسترده گوشت قرمز و مرغ از شنبه برای شکستن قیمت‌ها
در پی بازگشت بحران کمبود گوشت و مرغ در بازار طی روز‌های اخیر و افزایش قیمت این دو کالا، معاون وزیر صنعت باز هم وعده ارزانی داد و گفت: از شنبه آینده ۱۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۰ هزار تن گوشت قرمز از محل ذخایر راهبردی وزارت جهاد‌کشاورزی به صورت گسترده در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های منتخب عرضه خواهد شد.
بهناز قاسمی
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: طی یک هفته گذشته عرضه مرغ و گوشت به بهانه یافتن راه‌حل جدید برای تنظیم بازار این دو کالا کاهش یافت، به‌طوری‌که قیمت هر کیلو مرغ به ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت به ۱۰۰تا ۱۱۰ هزار تومان افزایش یافت. در این خصوص، دبیر‌ستاد تنظیم بازار با اشاره به افزایش قیمت مرغ در روز‌های گذشته گفت: از شنبه هفته آینده مرغ به میزان قابل‌توجهی وارد کشور خواهد شد و ۱۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۰ هزار تن گوشت قرمز نیز از محل ذخایر راهبردی وزارت جهاد‌کشاورزی با کمک شرکت پشتیبانی امور دام به صورت گسترده در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های منتخب عرضه خواهد شد و امیدواریم با این حجم عرضه شاهد شرایط بهتری در قیمت‌ها باشیم.

عباس قبادی خاطر نشان کرد: در جلسه ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد نظارت‌ها در زنجیره تولید مرغ تشدید شود و از ابتدای زنجیره تولید یعنی از مرغداری‌ها تا کشتارگاه و فروشگاه‌ها فاکتور صادر شود و قیمت‌های عرضه به طور واضح مشخص باشد.

معاون وزیر صمت افزود: بر‌اساس گزارش‌ها از ورود مرغ به برخی استان‌ها جلوگیری شده که دستور داده شد در برخی از استان‌ها از جمله تهران، گلستان، زنجان و مازندران که تأمین‌کننده گوشت مرغ هستند، شرایطی به وجود آید که از ورود گوشت مرغ جلوگیری نشود.
قبادی گفت: متخلفان با تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند و با گرانفروشان برخورد جدی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار گفت: در این جلسه با حضور مسئولان ستاد‌های تنظیم بازار برخی از استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان درباره واردات گوشت به طور مفصل صحبت شد.
قبادی گفت: در این جلسه در خصوص نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و استقبال مردم گزارشی ارائه و مقرر شد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تخفیف‌های ویژه در این ایام کالا‌های خود را عرضه کنند.
وی درباره بازار میوه شب عید نیز گفت: به استانداران و مجموعه تنظیم بازار استان‌ها اختیار داده شده است در خصوص توزیع میوه به ویژه سیب و پرتقال ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار از ۲۳ اسفند اقدام کنند.

استانداران مقصر مشکلات تأمین مرغ و گوشت

همچنین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان که در روز‌های گذشته دلالان را دلیل آشفتگی بازار مرغ و گوشت اعلام می‌کرد، اخیراً توپ مشکلات بازار را به زمین برخی از استانداران انداخت و اعلام کرد: برخی تصمیمات سلیقه‌ای استانداران باعث مشکلات در تأمین گوشت و مرغ برخی استان‌های دیگر شده است.
معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری نرخ مصوب مرغ در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهارکرد: ما در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، در تعیین نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مرغ، هر آنچه دوستان جهاد‌کشاورزی مد‌نظر داشتند، پذیرفتیم، ولی مشکلات تأمین نهاده‌ها باعث مشکلاتی در این بخش شد.

داوود موسوی افزود: متأسفانه برخی مرغداری‌ها به‌دلیل مشکلات نقدینگی امکان خرید نقدی نهاده‌های موردنیازشان را از مجموعه‌های اصلی واردکننده، نداشتند و مجبور به خرید مدت‌دار بودند که در این نوع خرید، قیمت نهاده‌ها با قیمت نقدی و مصوب متفاوت است.
معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به برخی مشکلات ساختاری گفت: با دستور وزیر‌جهاد، مقرر شد تا میزان نهاده‌های مورد‌نیاز واحد‌های تولیدی مرغ و گوشت براساس آمار جوجه‌ریزی، آمار شیر تولیدی و آمار گوشت، به صورت ماهانه مشخص شود و با قیمت مصوب، نهاده‌های مورد نیازشان به دست آن‌ها برسد.

وی ادامه داد: همچنین در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار مقرر شد تا برای جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌های احتمالی، بازرسان ما و سازمان‌های صنعت معدن و تجارت، در کشتارگاه‌ها حاضر شوند و در نحوه توزیع نیز نظارت لازم را داشته باشند تا مرغ با قیمت مصوب به دست مصرف‌کنندگان برسد و مقرر شد هم در عرضه مرغ به کشتارگاه‌ها و هم بعد از کشتارگاه، صدور فاکتور الزامی باشد.

موسوی افزود: متأسفانه بعضی از استان‌ها بخشی‌نگری داشتند و به طور سلیقه‌ای تصمیم‌گیری کردند و برخی از استان‌های تولیدکننده گوشت و مرغ، در خروج گوشت و مرغ از استان‌های خود، تصمیماتی را گرفتند که مشکلاتی را ایجاد کرد، این در حالیست که انتظار می‌رود استان‌های تولیدکننده، ملاحظات استان‌های همجوار خود را مدنظر قرار دهند. به گفته موسوی در اسفند‌ماه امسال ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام شده و این حجم از جوجه‌ریزی می‌تواند به تعادل قیمتی در بازار طی روز‌های آینده منجر شود.

اعتصاب قصابان مقابل وزارت صنعت

ضعف مدیریت بازار مرغ و گوشت باعث شد تعدادی از قصاب‌ها در اعتراض به حذف شدن سهمیه گوشت دولتی و تنظیم بازاری خود روبه‌روی وزارت صنعت معدن و تجارت تجمع کنند، معاون بازرگانی داخلی، هدف از این کار را حذف شدن و برچیده شدن صف‌های طولانی برای دریافت گوشت قرمز اعلام کرد که به گفته او در شأن مردم ایران نبوده است.

عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در‌این‌باره به ایسنا گفت: بر‌اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قرار بر این شد که گوشت قرمز تنظیم بازاری به جامعه هدف برسد و در بین اقشار تعریف شده توزیع شود و به همین دلیل سهمیه قصابی‌های دریافت‌کننده گوشت تنظیم بازاری را قطع کردیم. آن‌ها هم که تا چند روز پیش از سهمیه‌های دولتی استفاده می‌کردند، می‌توانند مانند دیگر هم صنفان خود، گوشت قرمز را از بازار آزاد تأمین کرده و بفروشند.

وی افزود: اینطور نبوده که قصاب‌ها از سال ۱۳۸۹ گوشت قرمز دولتی و تنظیم بازاری دریافت می‌کردند. آن‌ها از چند ماه پیش سهمیه گوشت تنظیم بازاری می‌گیرند، اما به هر حال صف‌هایی که مردم ساعت‌ها در آن منتظر می‌ماندند، در شأن مردم ایران نبود و باید این صفوف جمع می‌شد.

قبادی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار مصوب کرده که گوشت قرمز تنظیم بازاری باید به جامعه هدف برسد و بر همین اساس، قصابان هم در قالب اتحادیه‌های صنفی می‌توانند برای نیاز مصرفی خودشان از همین طریق گوشت تنظیم بازاری دریافت و توزیع کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا الزامی به قطع سهمیه گوشت تنظیم بازاری قصابی‌ها بود؟ گفت: البته در زمانی هم که قصابی‌ها متولی توزیع گوشت قرمز تنظیم بازاری بودند هم تمامی اقشار جامعه نمی‌توانستند از این محصول پروتئینی استفاده کنند و برخی از مردم ساعت‌ها در صف می‌ماندند و سهمیه ده‌ها نفر بلکه بیشتر را نیز دریافت می‌کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار