کد خبر: 943845
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
با روشن‌شدن رقم واقعی فرارمالیاتی پزشکان یعنی ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار میلیارد تومان، سعید نمکی سرپرست و وزیر احتمالی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در آزمونی سخت قرار گرفته است. وی که می‌داند رأی اعتمادش در گرو مجلسی است که تعداد قابل‌توجهی از نمایندگانش «پزشک» هستند، ترجیح داده طرف پزشکان بماند تا هم در به‌دست‌آوردن رأی اعتماد مجلس به مشکل نخورد و هم بعد‌ها در مدیریت وزارتخانه پزشک‌سالاری که بناست، در رأس آن قرار گیرد از همین حالا با چالش مواجه نشود. به همین خاطر نخستین واکنش نمکی به فرار مالیاتی ۷ هزار میلیاردی پزشکان این بود «اینقدر پزشکان را مورد هجمه قرار ندهید»! روزگذشته هم وی در نامه‌ای به رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی طرح فراگیر ماجرای فرار مالیاتی پزشکان را موجب رواج موجی از بی‌اعتمادی در جامعه دانست و تدبیر این ماجرا را به گردن کمیسیون بهداشت مجلس انداخت.
كبری فرشچی
فرار مالیاتی به طور یقین مختص پزشکان نیست، اما این گروه از اقشاری هستند که فرار مالیاتی قابل‌توجهی دارند و حالا مدتی است، فرار مالیاتی بخش قابل توجهی از این قشر و ترفند‌های این فرار مالیاتی رسانه‌ای شده است. این ماجرا از مقاومت پزشکان در برابر نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌هایشان آغاز شد و حالا ابعاد تازه‌تری هم روشن شده است. در برابر اسناد و ادله‌هایی که این تخلف گسترده را در جامعه پزشکی اثبات می‌کند، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت به جای ایفای نقش نظارتی و کمک برای احقاق حقوق پزشکان متعهدی که مالیاتشان را پرداخت می‌کنند، رویکرد مقاومت و انکار یا سلب مسئولیت از خود را در پیش گرفته‌اند.

فرار ۷ هزار میلیارد تومانی
پیش از این گزارش‌های سازمان امور مالیاتی کشور از فرار مالیاتی ۵۵۰ میلیارد تومانی پزشکان خبر می‌داد، اما حالا کارشناسان این حوزه از ۷ هزار میلیارد تومان صحبت می‌کنند.
امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره چگونگی به‌دست آمدن این رقم اینگونه توضیح می‌دهد: «درآمد پزشکان متخصص در ماه حدود ۴۰ میلیون، پزشکان عمومی ۵ میلیون و دندانپزشکان ۲۰ میلیون تومان است. مجموع درآمد پزشکان متخصص در سال ۱۷ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان، پزشک عمومی ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و دندانپزشکان ۸ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان است، جمع مالیات آن‌ها ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است. البته این ارقام حدودی و حداقل نرخ است.»
به گفته وی، براساس استناد سازمان نظام پزشکی در حال حاضر الزام قانونی لازم برای نصب کارتخوان در مطب وجود ندارد. نبود الزام قانونی برای نصب کارتخوان از سوی مسئولان وزارت بهداشت مطرح شده است و از سوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرده است: «خوشحال می‌شویم اگر کسی الزام قانونی این موضوع را به وزارت بهداشت اعلام کند.» امیرآبادی فراهانی با استناد به همین ماجرا تصریح می‌کند: «ما در کمیسیون تلفیق مجلس در این رابطه قانون وضع کرده‌ایم.»
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم از ترفند‌های برخی پزشکان برای پنهان‌کاری درآمدشان می‌گوید. این نماینده مجلس تصریح می‌کند: «برخی پزشکان، درآمد‌ها و واریزی‌های خود را به حساب منشی خود واریز می‌کنند.»

۸۰ درصدی که مالیات نمی‌دهند
نماینده شورای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران از فرار مالیاتی ۸۰درصدی در جامعه پزشکان خبر می‌دهد.
سیاوش‌غیبی پور با تأکید بر اینکه بخش عظیمی از پزشکان در دانشگاه‌های کشور تحصیل و با مالیات‌های دیگران به این رتبه و جایگاه رسیده‌اند، می‌افزاید: «استفاده نکردن از کارتخوان به سود پزشکان و ضرر جامعه است از این‌رو ضرورت ایجاب می‌کند، نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌ها به یک الزام قانونی تبدیل شود.»
با تمام این‌ها واکنش سرپرست وزارت بهداشت به ماجرای فرار مالیاتی ۷ هزار میلیارد تومانی پزشکان این است «اصلاً چنین رقمی را تأیید نمی‌کنم.»
وی در عین حال با تأکید بر لزوم شفافیت می‌گوید: «ما حتماً با همکاران‌مان در سازمان نظام پزشکی و انجمن‌ها بحث پرداخت مالیات و فرار مالیاتی را دنبال می‌کنیم و پزشکانی که ممکن است فرار مالیاتی داشته یا به حقوق مردم تجاوز کنند، در خود سیستم و توسط پزشکان با آن‌ها برخورد می‌شود.»

انداختن توپ به زمین مجلس
با وجود این سرپرست وزارت بهداشت که می‌داند با پزشکان حالا حالا‌ها کار دارد، با نامه‌ای به حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس توپ را به زمین مجلس انداخت. سعید نمکی، سرپرست وزارت بهداشت طی نامه به دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، خواستار رسیدگی بر نحوه اخذ مالیات از پزشکان، تعیین راهکار‌های مناسب جهت جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان شد. نمکی در این نامه ضمن پذیرش فرار مالیاتی برخی پزشکان، فرار مالیاتی در بخش دولتی را غیرممکن خواند و آن را به بخش خصوصی نسبت داد. وی در عین حال خواستار جمع‌شدن این ماجرا شد و نوشته است: «متأسفانه طرح فراگیر این مبحث، موجی از بی‌اعتمادی در فضای عمومی کشور فراهم کرده که می‌تواند به تخریب این سرمایه گرانقدر اجتماعی و کم حرمت‌شدن چهره‌های اصیل و خدوم جامعه پزشکی بینجامد که سال‌ها از گرفتن حق مسلم و قانونی به همراه عمر و آسایش خویش نیز گذشته‌اند و استمرار این نگرش می‌تواند به از دست رفتن این سرمایه گرانسنگ اجتماعی بینجامد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار