کد خبر: 933665
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
گزارش جوان آنلاین از نقش شبه‌رسانه بی‌بی‌سی در جنگ رسانه‌ای
«بی‌بی‌سی فارسی»، «ایران اینترنشنال»، «رادیو فردا» و «من‌وتو» از اصلی‌ترین توپخانه‌های جنگ رسانه‌ای امریکا علیه مردم ایران است؛ شبکه‌هایی که برنامه‌های ویژه خود را از چند ماه پیش از بازگشت تحریم‌ها آغاز کرده‌اند و از ۱۳ آبان به اوج خود رسید. در این میان شبه‌رسانه بی‌بی‌سی فارسی را می‌توان به دلیل قدمت بیشتر و به‌کار گیری ترفند‌های بیشتر رسانه‌ای اصلی‌ترین محور جنگ رسانه‌ای دانست. در ادامه نگاهی به اقدامات این شبکه و محور‌های نقش‌آفرینی آن در جنگ موجود، خواهیم داشت.
سرويس سياسی جوان آنلاین - محمد صادق عبداللهی: دشمنی امریکا با ملت ایران با دو بال تحریم و رسانه بر آسمان ایران خودنمایی می‌کند. دشمنی که به دنبال شکست مقاومت مردم ایران و بازگرداندن دست‌درازی‌های استعماری گذشته است. ۱۳ آبان موعد بازگشت تحریم‌های ظالمانه امریکا بود، تحریم‌هایی تکراری که پیش از این نیز نتوانست مقاومت مردم ایران را بشکند و این بار با دل بستن به بازوی رسانه‌ای بار دیگر قدرت‌نمایی می‌کند.
«بی‌بی‌سی فارسی»، «ایران اینترنشنال»، «رادیو فردا» و «من‌وتو» از اصلی‌ترین توپخانه‌های جنگ رسانه‌ای امریکا علیه مردم ایران است؛ شبکه‌هایی که برنامه‌های ویژه خود را از چند ماه پیش از بازگشت تحریم‌ها آغاز کرده‌اند و از ۱۳ آبان به اوج خود رسید. در این میان شبه‌رسانه بی‌بی‌سی فارسی را می‌توان به دلیل قدمت بیشتر و به‌کار گیری ترفند‌های بیشتر رسانه‌ای اصلی‌ترین محور جنگ رسانه‌ای دانست. در ادامه نگاهی به اقدامات این شبکه و محور‌های نقش‌آفرینی آن در جنگ موجود، خواهیم داشت.
 
تریبونی برای کاخ سفید
«بی‌بی‌سی فارسی» که پیش از این نیز بار‌ها همدستی خود را با داعش و آل سعود در مقابله با مردم ایران نشان داده، این بار نیز در برابر ترامپ تا کمر خم شد و تمام توان خود را در خدمت کاخ سفید گذاشته است. پوشش زنده و لحظه به لحظه سخنرانی و نشست خبری مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا، در ۱۳ آبان و مصاحبه اختصاصی با پمپئو پس از پیام تصویری محمد‌جواد ظریف، نشان می‌دهد «کاخ سفید» این شبکه را به عنوان تریبونی برای ارتباط مستقیم با ایرانیان و پاسخ دادن به مسئولان ایرانی برگزیده است.
سؤالات پرسیده شده از پمپئو طی گفت‌وگو با «هادی نیلی» کاملاً مشخص می‌سازد این مصاحبه با هدف پاسخ به اظهارات اخیر مقامات ایران طراحی شده است. در اولین اقدام برای آنکه پمپئو بتواند اهداف کاخ سفید و چرایی اعمال تحریم ظالمانه امریکا را برای فارسی زبانان توجیه و تبیین نماید، از او پرسیده می‌شود: «شما می‌‎گویید فشار حداکثری و سخت‌ترین تحریم‌ها را بر ایران گذاشته‌اید، هیچ نشانه‌ای هست که مقام‌های ایران بخواهند به خاطر این شرایط مذاکره کنند و اگر پای میز مذاکره نیایند قدم بعدی چه خواهد بود؟» خبرنگار بی‌بی‌سی در سؤال بعدی برای بزک چهره امریکا از او می‌خواهد در خصوص تحریم دارویی و تدابیر دولت امریکا برای هدف قرار نگرفتن مردم ایران سخن بگوید. پمپئو نیز با ژستی بشر‌دوستانه سازوکار‌هایی دروغین را برای جلوگیری از آسیب‌پذیری مردم توضیح می‌دهد، این در حالی است که بی‌بی‌سی در گزارشی دیگر که جلوتر بدان خواهیم پرداخت اثبات کرده است، محدودیت‌های ایجاده شده، موجب تحریم دارویی خواهد شد. «نیلی» در انتهای مصاحبه برای آنکه بن‌سلمان و آل‌سعود را نیز ازخود راضی نگه دارد، از چرایی حمایت امریکا از آل سعود می‌پرسد، پمپئو با پر رویی تمام در جواب این پرسش می‌گوید: «سعودی‌ها میلیون‌ها و میلیون‌ها دلار کمک بشردوستانه به یمن کرده‌اند در حالی که ایران هیچ هزینه‌ای برای کمک‌های بشردوستانه به یمن نکرده است» و معلوم نیست سرباز ملکه با چند دلار وجدان خود را خفه کرده است که در برابر خون هزاران کودک یمنی جوابی جز سکوت و تشکر ندارد!
در کنار سپردن مستقیم تریبون به کاخ سفید، یکی دیگر از وظایف «بی‌بی‌سی»، منطق‌سازی برای تهدیدات واشنگتن است. برای مثال شبه‌رسانه ملکه تلاش می‌کند در گزارشاتی همچون «معافیت واردات نفت ایران: شکست امریکا یا دیپلماسی پختن قورباغه» برای گفته برایان هوک مبنی بر صفر کردن تدریجی صادرات نفت ایران منطق‌سازی کند!
 
آمار بازی برای ناامید کردن مردم
علاوه بر آنتن زنده این شبکه، وب سایت اینترنتی «بی‌بی‌سی» نیز نقش ویژه‌ای را در جنگ رسانه‌ای موجود بر عهده گرفته و پرونده ویژه‌ای را با عنوان «بازگشت تحریم‌های ایران» در صفحه نخست خود قرار داده است. در این سلسله گزارش‌ها تلاش می‌شود با بحرانی جلوه دادن شرایط در ایران و بن‌بست مسئولان در حل مشکلات، مردم را به نظام بد بین کرده و به خیابان بکشاند.
«گاهشمار برجام، از اجرا تا اغما»، «راهنمای تحریم‌های ایران؛ همه محدودیت‌هایی که باز می‌گردند»، «امریکا چه محدودیت‌های جدید علیه ایران اعمال کرد؟»، «تحریم‌های جدید امریکا در یک نگاه»، «بازگشت تحریم‌ها؛ ۵۰ شرکتی که از ترس امریکا از ایران رفتند» و «شاخص‌های اقتصادی را دنبال کنید» از جمله گزارش‌هایی هستند که با پوشش لحظه به لحظه اقدامات خبیثانه کاخ سفید و کنار هم قرار دادن آمار‌ها و اطلاعات مختلف اقتصادی و معیشتی ایران، سعی بر ناامید کردن مردم به آینده و دمیدن در غول پوشالی امریکا دارند. در گزارش «بازگشت تحریم‌ها؛ ۵۰ شرکتی که از ترس امریکا از ایران رفتند» با زیرکی و خباثت رسانه‌ای شرکت‌های کوچک و بزرگی که پس از تحریم، قرارداد یا قرارِ قرارداد خود با ایران را لغو کرده‌اند تحت دسته‌بندی‌ای از نفت و انرژی تا هواپیمایی، راهسازی و مخابرات در کنار هم قرار داده شده‌اند؛ با ورود به این صفحه مخاطب با تابلویی نگران کننده مواجه می‌شود که شکست آینده صنعت ایران را پیشگویی می‌کند.
در صفحه «شاخص‌های اقتصادی را دنبال کنید» نیز آمار‌های هفتگی در دو دسته «زندگی و اشتغال» و «دولت و تجارت» مرتباً اطلاع رسانی می‌شود. نرخ دلار، سکه، طلا، تورم، بیکاری، رشد اقتصادی، صادرات نفت و تجارت خارجی (بدون نفت) از جمله این آمارهاست.» شبه‌رسانه ملکه با استفاده از این آمار‌ها و چیدن آن‌ها در کنار یکدیگر و مقایسه با ادوار مختلف، تحریم امریکا را در نابودی اقتصاد ایران موفق قلمداد کرده و به مخاطب القا می‌کند، با به بن بست رسیدن نظام و خالی بودن دست مسئولان از هر گونه برنامه و طرحی، وضعیت به نقطه بحرانی رسیده است و لحظه به لحظه شرایط بد‌تر می‌شود. در همین راستا، به ظاهر کارشناسان بی‌بی‌سی نیز در نوشته‌ها و گفته‌های خود تلاش می‌کنند، این گزاره را اثبات کنند، برای مثال «مراد کیانی» در جمع‌بندی مقاله خود با تیتر «تحریم نفتی دولت ایران را به زانو درمی‌آورد؟» می‌نویسد: «دولت ایران برای تأمین منابع مورد نیاز خود چاره‌ای جز افزایش نرخ رسمی ارز، استقراض و برداشت از ذخایر ارزی بانک مرکزی نخواهد داشت، اقداماتی که به معنای رشد بیشتر نقدینگی و کاهش بیشتر قدرت خرید عمومی خواهد بود.»
 
ایران در آستانه فروپاشی؛ یا کرنش یا شورش!
آمار‌ها و پوشش لحظه‌ای اقدامات امریکا را گزارشاتی تکمیل می‌کند که جامعه ایران را در آستانه فروپاشی و نارضایتی‌های اجتماعی تحلیل می‌کند که درگیر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات عدیده‌ای است. گزارشاتی از جمله «تأثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم ایران چه خواهد بود»، «صنعت کشتیرانی و بیمه ایران زیر تحریم»، «تأثیر تحریم‌های امریکا بر وضع دارو در ایران» و «تحریم‌های جدید امریکا چه چیز‌هایی را در داخل ایران تغییر می‌دهد؟» از این دست است.
در گزارش «بی‌بی‌سی» از «تأثیر تحریم‌های امریکا بر وضع دارو در ایران» که با عکس‌هایی از داروخانه‌ها و بازار تهران مهندسی شده است، مریم افشنگ، یکی از سربازان ملکه، در این گزارش نشان می‌دهد که محدودیت‌های مالی، دارو را هم در فهرست کالا‌های تحریم شده قرار داده است و به زودی ایران با کمبود دارو‌های ضروری مواجه خواهد شد. او برای نگران کردن مردم از آینده می‌گوید: «این اولین بار نیست که ایران تحریم می‌شود ولی بسیاری معتقدند این بار شرایط حتی برای دارو هم که تحریم نیست، سخت‌تر خواهد شد.» او در انتهای گزارش خود برای بزک کردن اروپایی‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و تقلیل دادن دشمنی ایران و نظام سلطه به دعوایی سیاسی مابین ایران و امریکا، می‌گوید: «در میان کشمکش‌ها و دعوا‌های سیاسی ایران و امریکا برخی مراکز بین‌المللی دفاع از حقوق بشر نگران آثار تحریم‌ها بر زندگی مردم ایران هستند.»
به عنوان مثالی دیگر می‌توان به گزارشی با عنوان «تحریم‌های جدید امریکا چه چیز‌هایی را در داخل ایران تغییر می‌دهد؟» اشاره کرد که عکس گارد ویژه نیروی انتظامی در آن، از همان ابتدا هدف شبه رسانه ملکه را از این گزارش نشان می‌دهد. در ابتدای این گزارش برای جلوه تأثیر تحریم‌ها بر وضعیت ایران، آمده است: افت شدید درآمد‌های نفتی، توانایی حکومت در تأمین همان میزان موجود از بودجه‌های جاری و عمرانی را نیز کاهش می‌دهد و نتیجتاً، مشکلات اقتصادی بخش‌های مختلف را تشدید می‌کند. چنین شرایطی، به معنی ایجاد بستر‌هایی جدید برای اعتراضات اجتماعی خواهد بود.» در ادامه نیز راه حل پیشنهادی برای ایران را نرمش در برابر خارج از کشور بیان کرده و به نوعی به مخاطب می‌فهماند اگر برخلاف انتظار امریکا، ایران به زانو در نیامد، تنها راه حل به آشوب کشیدن کشور است! «حسین باستانی» در انتهای این گزارش نوشته است: «[اگر]حاکمان، حتی در میانه بحران‌های اقتصادی جدید نیز خود را بی‌نیاز از هرگونه نرمش در مقابل معترضان داخلی بدانند، نتیجه آنکه در حساس‌ترین شرایط، به گونه‌ای مؤثر به گسترش خشم عمومی از حکومت کمک کنند.»
 
القای انزوای روزافزون ایران
از دیگر محور‌هایی که سربازان ملکه دنبال می‌کنند، القای انزوای روزافزون و بین‌المللی ایران است، آن‌ها در مصاحبه با پمپئو نیز از او خواستند درباره انزوای بین‌المللی ایران صحبت کند. همچنین در گزارش‌های مختلف خبری و تحلیلی بر کاهش سطح روابط کشور‌های مختلف با ایران تحت فشار امریکا می‌پردازند. گزارش‌هایی همچون «فشار دولت ترامپ به ارمنستان در روابط با ایران اثرگذار خواهد بود؟» از این دست است. در این گزارش برای اثبات قطع ارتباط کشور‌های مختلف حتی آن‌ها که روابط دوستانه‌ای با ایران دارند آمده است: «ارمنستان در این سال‌ها روابط حسنه خود با ایران را حفظ کرده و در مجامع بین‌المللی نیز معمولاً در کنار ایران ایستاده، اما این کشور و دولت نوپای آن در صورت اصرار و فشار دولت امریکا برای همراهی ارمنستان در اعمال تحریم‌ها، کار سختی برای قانع کردن دولت آقای ترامپ برای ادامه وضع موجود خواهد داشت.»
 
تعظیم به ترامپ به قیمت وطن؟
آنچه در بالا آمد تنها بخش‌هایی از خباثت‌های «بی‌بی‌سی فارسی» است، هر چند که این خباثت‌ها از روباه پیر بعید نیست، اما از ایرانیانی که در این شبکه کار می‌کنند باید پرسید چگونه حاضر شده‌اید وطن‌تان را با پول تاخت بزنید و در برابر ترامپ که جهان به او می‌خندد تعظیم کنید!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
0
حالا هدف از این مقاله چیست؟کسانیکه نمیدانستند بدانند و بروند و کاملأ بخوانند؟چونکه بهرحال دروغ بودن مطالب که اصلأ توضیح داده نشده است .
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
0
جالبه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
0
0
بی بی سی هیچ غلطی نمیتونه بکنه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار