کد خبر: 894116
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
صنایع دستی و هنرهای ماندگار دوران کهن در سرزمین آلامتو به حمايت بيشتري نياز دارد
گلیم نقش برجسته، تلفیقی از گلیم ساده و گره قالی در متن آن است که به عنوان مهمترین و اصیل ترین صنعت دستی در استان ایلام به شمار می رود. هرساله گلیم های بافته شده بسیاری از بافندگان ایلامی به بازرهای اروپایی و اسیایی صادر می شود. در این نوع خاص گلیم، زمینه بافت گلیم و نقوش آن گره کامل قالی است که طبیعتاً بعد از بافت نقوش آن برجسته تر از زمینه است. با اين وجود هنوز برخی از گلیم بافان ایلامی به رغم سختی کار با مشکلاتی از جمله نداشتن بیمه مواجه اند . مشکلي که رفع ان همیاری و عزم جدي تر مسئولان را می طلبد تا بافندگان این هنر براي تداوم اين بافته هاي ارزشمند و صادراتي ترغیب شده و دلسرد نشوند.

نويسنده: مریم نظری

گلیم نقش برجسته از نظر اصالت و تولید مهمترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است . این محصول هولوگرام سوغات ملی دریافت کرده و به عنوان سوغات و برند اختصاصی استان ایلام ثبت شده است . شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با بيان اين مطالب گفت: گلیم نقش برجسته برای نخستین بار توسط خانم بافنده‌‌ای از روستای زنجیره از توابع استان ایلام که در قسمتی از گلیم بافت خود موفق به اجرای نقش برجسته با استفاده از گره قالی می‌شود بافته شد. 

وی با بیان اینکه پس از ارسال این گلیم از سوی خانم سحر چلانگر بافنده مذکور به سازمان صنایع ‌دستی ایران، مورد استقبال قرار گرفت افزود: از آن زمان تاکنون با تلاش و مساعدت مسوولان صنایع‌دستی ایلام و سعی و همت بافندگان، زمینه رشد گلیم نقش برجسته در این منطقه فراهم شده است . وی تصریح کرد : گلیم نقش برجسته به عنوان یک هنر صنعت، ابداع هنرمندان این استان است و از تلفیق گره قالی در متن گلیم بدست می آید که پس از بافت، گل های گلیم از زمینه آن برجسته تر است و قابلیت لازم برای جوابگویی به سلایق مختلف روز را دارد .

شنبه زاده با بیان اینکه هم اکنون در استان ایلام 52 کارگاه گلیم بافی در استان ایلام وجود دارد گفت : گلیم نقش برجسته ایلام شهرت ملی و جهانی دارد و یکی از مهمترین مولفه های اشاعه و انتقال فرهنگ استان است وی در ادامه اظهار کرد : طرح و نقش گلیم نقش برجسته، ایلامی و اصیل استان است و وزن سبک آن یکی از مزیت های عمده آن به شمار می رود .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام تصریح کرد: این اثر فرهنگی در سال ۶۷ در زمره آثار ملی کشور به شماره ۴۲ بنام گلیم نقش برجسته استان ایلام به ثبت رسیده است. شنبه زاده خاطرنشان کرد: استاندارد سازی این اثر ملی انجام شده و اخذ نشان جغرافیایی این اثر در دست اقدام است و در تلاش هستیم که ‌استان ایلام را به عنوان شهر جهانی گلیم نقش برجسته معرفی نماییم .

تولید سالانه 7هزار مترمربع گلیم نقش برجسته

بنا به گفته شنبه زاده به دلیل سبک منحصر به فرد گلیم نقش برجسته استان ایلام تولیدات بافندگان ایلامی به کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله عراق ، روسیه ، آلمان و ... صادر می شود . این مسئول با اشاره به تولید سالانه ۷هزار متر مربع گلیم نقش برجسته در استان افزود : این اثر ملی سالانه ۴۰ میلیارد ریال برای کشور ارز آوری دارد و۵۰ درصد از افرادی که در حوزه صنایع دستی مشغول فعالیت هستند افرادی هستند که در حوزه گلیم نقش برجسته فعالیت دارند.

 شنبه زاده خاطرنشان کرد : صنایع دستی به دلیل فراوانی مواد اولیه، ارزانی، دسترسی آسان به آن، عدم نیاز به سرمایه گذاری بالا و ... می تواند بهترین گزینه در جهت رفع بیکاری و ایجاد اشتغال در استان ایلام باشد . مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام ادامه داد: در تهیه گلیم نقش برجسته باید به نکات مهمی توجه داشت از جمله اینکه گلیم نقش برجسته باید سبک وزن باشد، هماهنگی رنگ و طرح و تقارن نقوش در بافت بر ارزش های هنری آن می افزاید .

4 هزار و 450 بیمه شده بافنده در استان

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام در خصوص بیمه بافندگان گلیم نقش برجسته گفت : هم اکنون تعداد ۴۴۵۰ نفر از بافندگان گلیم و فرش تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند . سهیلا ملکشاهی تصریح کرد :از آنجا که برای قالی بافان و گلیم بافانی که بیمه های آنها قطع شده و یا از پوشش بیمه ای استفاده نکرده اند بخشنامه جدید و مجوزی وجود ندارد توصیه می شود بافندگان فاقد بیمه از بیمه زنان خانه دار استفاده نمایند . مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام ادامه داد : زنان خانه دار فقط با پرداخت ماهیانه ١١٢٠٠٠٠ ریال می توانند از مزایای بیمه بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی برخوردار شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار