کد خبر: 761184
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
باز هم پاي شتاب‌زدگي مسئولان در ميان است
پروژه منوريل قم که از مدتها قبل در اين استان کليد خورده است، تاکنون با فراز و نشيب‌هاي بسياري مواجه شده است. متولياني که در درمان بيماري صعب العلاج ترافيک در شهر‌هايشان ناکام مي‌مانند، اغلب با به تقليد از کلان شهرهاي دنيا دست به احداث پروژه‌هايي چون منوريل و مترو مي‌زنند. استان قم هم از اين قضيه مستثني نيست و مدتي‌ است پا به عرصه الگو برداري از طرح‌هاي موفق جهاني گذاشته است. متوليان اين استان نيز براي باز کردن گره کور ترافيک پروژه منوريل را کليد زدند، اما اينکه طرح مذکور موفق بوده و يا نه سوالي است که بايد مسئولان استاني پاسخ دهند.
ميترا شهبازي

پروژه مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم کليد خورد و مرحله نخست این پروژه به طول 6.8 کیلومتر از پارک سوار شمالی اين استان تا مصلی قدس با فعالیت کارشناسان و مهندسان داخلی در حال احداث است. در طول 6.8 کلیومتری فاز نخست طرح منوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و ایستگاه مصلی در نظر گرفته شده است.استاندار قم با اشاره به اینکه وضعیت قم در زمینه اعتبارات نسبت به شهرهای دیگر عقب‌تر است، مي‌گويد: متاسفانه پروژه منوریل اين استان مزید بر علت شده، چرا که این پروژه تقریبا مشکل جدی را از ترافیک شهر حل نمی‌کند و مسئولان در انتخاب اين طرح با شتابزدگي عمل کرده‌اند، اما با توجه به اينکه پروژه مترو اين استان هم آغاز شده است و در بحث‌های سازمان قطار شهری تصمیماتی گرفته شد تا این پروژه به صورت حداقل اجرا شود و اعتبارات بیشتری برای انجام مترو اختصاص پیدا کند، زیرا مترو مشکلات ترافیکی و حمل و نقل شهر را می‌تواند برطرف کند. بنابراين توجه و پيشبرد سريع متروي استان از اهميت بيشتري نسبت به منوريل قم برخوردار است.

سیدمهدی صادقی با اشاره به اينکه بخشي از مشکلات پيش روي اين دو پروژه مربوط به تغييرات نرخ ارزی در سال‌هاي گذشته است، مي‌افزايد: البته بخش ديگري از مشکلات نيز به دليل تامین پيش‌‌بيني اعتبارات اوليه مورد نیاز در این پروژه‌ها است که اکنون با افزايش نرخ مواد و مصالح مورد نياز براي اجراي اين طرح کافي نيست.اين مقام مسئول ادامه مي‌دهد: همت و انگیزه‌ای که در دولتمردان برای برطرف کردن مشکلات ترافیکی قم وجود دارد و امید است با پشتیبانی از شهرداری، سرعت انجام و تکمیل اين قبيل پروژه‌ها افزایش پیدا يابد.با توجه به آنچه گفته شد به طور طبیعی اجرای اين قبيل پروژه‌ها که مدت زيادي از آغاز آنها گذشته است، بستگی به اعتبارات دولتی دارد و باید از مجموع اعتباراتی که برای این پروژه اختصاص داده می شود، این کار انجام شود.صادقی با تاييد مطلب فوق از وجود راهکارهای دیگری نیز خبر مي‌دهد که از جمله آنها مي‌توان به اوراق بهادار اشاره کرد تا از این طریق جذب مالی شود و متوليان تعهدات خود را در انجام پروژه بیشتر کنند و با سرعت بيشتري اين کار به پايان برسد.

پروژه خط A متروی قم به طول 14 کیلومتر از چهارسال گذشته آغاز شده که درحال حاضر 10 درصد پیشرفت داشته و به گفته مسوولان درصورت تامین اعتبارات لازم تا سال 97 به پایان خواهد رسید. طرح متروی قم قرار است غربی ترین نقطه شهر را به شرقی ترین نقطه متصل کند، خط A مترو قم 14.8 کیلومتر است و دارای 14 ایستگاه شامل ایستگاه های جمکران، میدان بقیه الله، میدان ولیعصر(عج)، زاویه، میدان پلیس، شهید روحانی، چهل اختران، خیابان عماریاسر، میدان مطهری، میدان سعیدی، میدان معصومیه، خیابان مطهری، میدان کشاورز و قلعه کامکار است.

منوريل بر مسيل رود ساخته مي‌شود

باز پاي هم شتاب زدگي مسئولان در ميان است و آنها به جاي اينکه دردي از مشکلات شهري دوا کنند، با اختصاص منابع مالي عظيمي براي پروژه‌اي که به طور کامل مهندسي نشده است، نه تنها از مجموع مشکلات اين استان چيزي کم نکرده‌اند، بلکه منابع استاني را با عجله دور ريختند و اکنون نيز براي طرح بزرگتري چون متروي قم در گرداب مشکلات فرو رفته‌اند. رییس سازمان مدیریت بحران کشور نيز با اشاره به اينکه ساخت منوریل در مسیر قمرود از همان ابتدا اشتباه بود، مي‌گويد: با توجه به اينکه کشور ما منطقه‌ای حادثه‌خیز است و در دنیا نيز بر سکوي دهم و در آسیا نيز در رتبه چهارم را از این حیث قرار داريم، بنابراين هر از چندگاهی شاهد اين دسته از حوادث طبيعي در کشور هستیم. بر اين اساس احداث پروژه‌هاي عمراني بزرگ در کشور بايد با دقت بيشتري انجام شود.

اسماعیل نجار با اشاره به اينکه نمی‌توانیم به گسل بگوییم تکان نخور چرا که ما اینجا خانه‌سازی کرده‌ایم، مي‌افزايد: ما نمی‌توانیم بیاییم و روی مسیل قمرود منوریل، خوابگاه و پارکینگ بسازیم و بعد هم بگوییم که ان‌شاءالله سیل نمی‌آید. نباید مسیل‌ها و حریم‌های طبیعت را دستکاری کنیم.گويا تصويب طرح‌هاي اين چنيني که مشکلات زيادي را با خود به همراه دارد در بين متوليان موضوع جديد و تازه‌اي نيست. احداث منوريل بر مسير سيل، منجر به يادآوري پروژه عظيمي همچون مسکن مهر محلات در استان مرکزي که از سال 1388 کليد خورده است، مي‌شود. چرا که مسکن مهر نيز در معرض بلاياي طبيعي‌اي چون سيل قرار دارد و با اينکه راه چاره‌اي نيز براي جلوگيري از اين مشکل انديشده شوده است،‌هنوز متوليان از زير بار وظايف خود طفره مي‌روند. اميد است متوليان براي پروژه منوريل قم به زودي چاره‌اي بينديشند و آن را به سرعت عملي کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار