کد خبر: 720099
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
تلاش برای نجات هوری که دیگر عظیم نیست؛
سالهاست از فعالیت شرکت های نفتی در هورالعظیم یا تالاب هویزه می گذرد،در این سالها هر روز خبر جدیدتری از تخریب آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین می رسد، حال هور هر روز بدتر شده تا جایی که در حال حاضر خبری از سرزندگی تالاب نیست.هورالعظیم دیگر عظیم نیست و روز به روز بیشتر خشک می شود. هورالعظيم يكي از زيستگاه‌هاي حساس و منحصربه فرد كشور و تنها بازمانده تالاب‌هاي عظيم «بين النهرين» است. اين تالاب كه مجموعه‌اي از اكوسيستم هوا، زمين و آب است، با 450 هزار هكتار وسعت در غرب استان خوزستان و جنوب غربي ايران، خط مرز زميني دو كشور ايران و عراق را تشكيل مي‌دهد. از سال 87 تا کنون فعالیت شرکت های نفتی در کنار عدم تامین حق آبه، برداشت های غیرمجاز و ریختن پساب شور نیشکر به هورالعظیم صدمات جبران ناپذیری به حیات این هور وارد کرده است. طی سالهای گذشته وعده های متعددی برای احیای این هور داده شده اما این بار مسئولان ارشد خوزستان در پی بازدیدی که از هور العظیم داشته اند بر ضرورت رسیدگی به وضعیت هور و نجات آن بیش از پیش تاکیده کرده اند. به طوری که درآخرین جلسه ستاد مبارزه با گردو غبار استاندار خوزستان بر ضرورت معرفی شرکت های نفتی متخلف محدوده میدان آزادگان به دادگاه تاکید کرد.
معصومه صالحی

تولید نفت به قیمت تخریب؟!

عبدالحسین مقتدایی استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت تالاب هورالعظیم، در این باره می گوید: باید کاری انجام دهیم تا صنعت هیچ تعارضی با مسائل زیست محیطی نداشته باشد. همه جای دنیا به محیط زیست اهمیت داده و در قبال آن قبول مسئولیت می کنند. اگر قرار بر تولید نفت است باید هزینه های لازم پرداخت شود ولی این پرداخت نباید به قیمت تخریب اراضی و یا اینکه آلودگی هوا تمام شود.

وی با تاکید براینکه بحث محیط زیست برای ما حیاتی است و در این راه هیچ تعارفی با کسی نداریم، می افزاید: نباید به ازای چیزهایی که به دست می آوریم چیزهایی را از دست بدهیم، براین اساس ما متعهدیم آنچه که در محیط زیست به هم زده ایم به شکل پیشین آن بازگردانیم.

مقتدایی با اشاره به اینکه قانون برای همه ملاک بوده و ضروریست به درستی اجرا شود، ادامه می دهد: همانطور که نفت تعهداتی به برنامه توسعه و چشم انداز دارد، همین قانون نیز در سازمان محیط زیست وجود دارد، براین اساس شرکت نفت فرصت یک ماهه دارد و اگر کارهایی که باید انجام دهد را انجام نداد فعالیتش متوقف می شود. حتی مانع از تردد خودروهای نفت در هور می شویم.

تخصیص یک میلیارد و 270میلیون متر مکعب حق آبه

از سویی احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به پیگیری های متعدد برای احیای تالاب هورالعظیم می گوید: برای نخستین بار مصوب شد یک میلیارد و 270 میلیون متر مکعب حق آبه تالاب پرداخت شود. همچنین کلیه طرح ها و پروژه هایی که بیش از آورد رودخانه کرخه است و مانع جریان آب در تالاب هورالعظیم می شود، مورد بازنگری قرار گیرد.

وی آبرسانی به حوضچه های شماره 2 و 3 هورالعظیم و تلاش برای آبرسانی به حوضچه های 4 و 5 از زهکش های حوزه دشت آزادگان را از دیگر اقدامات به منظور احیای تالاب هورالعظیم و جلوگیری از تشدید پدیده گرد و غبار در استان برمی شمارد و می افزاید: از تمام پتانسیل ها و ظرفیت های داخلی استان برای آب رسانی و احیای هورالعظیم استفاده خواهیم کرد.

به گفته لاهیجان زاده از اوایل دهه 80 که وزارت نفت وارد مسایل اکتشاف در تالاب هورالعظیم شد تالاب با مشکل مواجه شده چراکه بسیاری از تعهداتی که وزارت نفت در خصوص تالاب هور العظیم داده بود عملیاتی نشد و عدم رعایت اصول مدیریت و پایش، عدم تبادل آبی و قطع ارتباط تالاب بر اساس تاسیساتی که برای کار استفاده می کنند، ایجاد آلودگی در تالاب، تعریض جاده های آنتنی برخلاف مجوز صادر شده از مواردی است که منجر به تخریب های زیست محیطی در منطقه شد.

نفت را فدای محیط زیست نمی کنیم

این در حالی است که مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در پاسخ به هجمه هایی که از سوی مسئولان ارشد استان به فعالیتهای نفتی در هورالعظیم شده، می گوید: ما به قیمت خراب کردن محیط زیست نمی خواهیم نفت استخراج کنیم اما بحثی که وجود دارد این است که ما نمی توانیم از یک طرف فشار را متحمل شویم که چرا عراقی ها بیشتر نفت استخراج می کنند و از یک طرف نیز چنانچه برخی ها می گویند میدانی به دستور استاندار پلمپ شود.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد با اشاره به فعالیتهای زیست محیطی نفت در کنار فعالیتهای نفتی می افزاید: ما هیچ مشکلی با برنامه ها نداریم و هرچه وظیفه ما است عمل می کنیم و اگر گفتند استخراج صورت نگیرد نیز این کار را ادامه نخواهیم داد، اما اینکه بهانه ای شود که وزارت نفت مورد هجمه قرار گیرد این را نمی پذیریم.

وی ادامه می دهد: تالاب عراق خشک شده است و از آن دود بلند می شود، ما که هنوز دودی در تالاب تولید نکرده ایم اما آمادگی کامل داریم که هرگونه صلاح محیط زیست و مملکت است آن را عمل کنیم ضمن اینکه زیر بار حرف نامعقول هم نمی رویم.

وضعیت آلودگی تالاب ها در ایران همواره مورد نقد بسیاری از دوستداران محیط زیست در این کشور است. عدم مدیریت پسماندها و فاضلاب‌ها در محیط تالابی، قطعه قطعه کردن تالاب، آتش زدن حوضچه‌های نفتی در تالاب از ابتدای حضور تاکنون و تخلیه پسماندهای نفتی در محدوه تالابی که از تخلفات میدان نفتی آزادگان در هورالعظیم است، عدم ارائه برنامه‌های احیایی و از بحث های این فعالان محیط زیست است. امید است که با توجه به نگرانی های موجود و اقدام مسئولان کشوری و استانی از جمله استاندار محترم خوزستان که گامهایی را در این خصوص برداشته اند به زودی شاهد احیای هور العظیم و بازگشت زندگی به این هور و منطقه باشیم.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار