کد خبر: 702444
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۶
ايوبي در نامه به جشنواره برلين از اينكه فيلم جعفرپناهي در اين جشنواره نمايش داده شده ابراز تأسف كرد
حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي كشور در پي رفتار جهت‌دار دبير جشنواره فيلم برلين درباره يكي از فيلمسازان ايراني، طي نامه‌اي به وي، گلايه خود را نسبت به اين رفتار منعكس كرد.
مصطفي شاه‌كرمي
حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي كشور در پي رفتار جهت‌دار دبير جشنواره فيلم برلين درباره يكي از فيلمسازان ايراني، طي نامه‌اي به وي، گلايه خود را نسبت به اين رفتار منعكس كرد.
شصت و پنجمين جشنواره فيلم برلين از پنج‌شنبه گذشته شانزدهم بهمن‌ماه، كار خود را با نمايش فيلم «هيچ‌كس شب را نمي‌خواهد» ساخته ايزابل كويسه آغاز كرده است. جشنواره فيلم برلين كه به همراه «كن» و «ونيز» يكي از سه رويداد معتبر سينمايي جهان محسوب مي‌شود، در ۱۰ روز، حدود ۴۰۰ فيلم را نمايش مي‌دهد كه در بخش مسابقه جشنواره برلين ۱۹ فيلم براي كسب خرس طلايي و خرس‌هاي نقره‌اي با يكديگر رقابت مي‌كنند.

اكران «تاكسي» پناهي در برلين

به گزارش «جوان» و به نقل از سايت جشنواره برلين، در اين دوره از جشنواره سينماي ايران سه نماينده دارد كه مهم‌ترين آنها فيلم جديد جعفر پناهي با نام «تاكسي» است كه اولين نمايش آن روز جمعه ۱۷ بهمن بوده است. فيلم‌هاي «پريدن از ارتفاع كم» ساخته حامد رجبي و «مادر قلب اتمي» به كارگرداني علي احمدزاده هم ديگر نمايندگان ايران در اين رويداد سينمايي هستند.
جعفر پناهي كه دوران محكوميت و ممنوع‌الكاريش را مي‌‌گذراند، فيلم جديدش را در سكوت خبري ساخته است. اين فيلم كه داستانش در يك تاكسي مي‌گذرد، نوشته خود پناهي است و همانند ديگر اثرش «اين يك فيلم نيست»، ساختاري به شكل مستند داستاني دارد. جعفر پناهي در فيلم جديدش به عنوان يك راننده تاكسي در شهر تردد مي‌كند، مسافران مختلفي را در طول مسير سوار كرده و با آنها همكلام شده و ماجراي فيلم اين‌گونه به پيش مي‌رود.

محكوم فتنه بازيگر مي‌شود

يكي از نكات تعجب‌برانگيز، بازي «نسرين ستوده» يكي از فعالان و محكومان فتنه در اين فيلم است. يكي ديگر از نكات جالب و سؤال‌برانگيز در مورد آخرين ساخته پناهي پيش‌داوري و اظهارنظرها در اين مورد است، به طوري كه از رئيس جشنواره فيلم برلين گرفته تا رسانه‌هاي ‌غربي همه و همه نه‌تنها از اين فيلم استقبال گرمي كردند بلكه پناهي را به خاطر پافشاري بر نقض محكوميتش مورد تشويق و تمجيد قرار دادند و همچنين به‌‌رغم آنكه هنوز تعداد زيادي از فيلم‌هاي بخش مسابقه به نمايش درنيامده در يك پيش‌داوري غيرحرفه‌اي اين فيلم را سزاوار خرس طلا يا حداقل خرس نقره‌اي بهترين بازيگر نقش اول مرد و بهترين فيلمنامه (براي پناهي) دانسته‌اند.
«ديتر كاسليك»، رئيس جشنواره برلين ضمن حضور بر فرش قرمز افتتاحيه فيلم تاكسي گفت: پافشاري پناهي به ادامه فيلمسازي به‌رغم ممنوعيت‌ها حقيقتاً ستودني است. وي افزود: جعفر [پناهي] هيچگاه ممنوعيت 20 ساله‌اش (از فيلمسازي) را نپذيرفته است و همچنان تلاش مي‌كند كه فيلمسازي را ادامه دهد چون او بدون ساخت فيلم نمي‌تواند زندگي كند. «پناهي» خود نيز پيش از آغاز جشنواره برلين در بيانيه‌اي اعلام كرده بود كه من بايد تحت هر شرايطي به فيلمسازي‌ام ادامه دهم تا احساس زندگي كنم.

رويترز: «تاكسي» ادامه مبارزه «پناهي» با مقامات ايراني

خبرگزاري رويترز درباره اين فيلم نوشت: پناهي كه پيش از اين با قاچاق فيلمش به خارج از ايران مقامات ايراني را به مبارزه طلبيده بود، اين‌بار با فيلم تاكسي به جشنواره فيلم برلين آمده است. پناهي به‌‌رغم ممنوعيت 20 ساله خود، اين بار از درون يك تاكسي نگاهي به تهران امروز انداخته است.
 نكته جالب توجه در اين گزارش‌ها تأكيد بيش از حد مقامات جشنواره برلين بر نقض قوانين داخلي ايران و در عين حال بي‌توجهي مسئولان داخلي ايران به اين مسئله است، آنچنان‌ كه «ديتر كاسليك»، رئيس جشنواره كه پيش از اين نسبت به حضور پناهي به خاطر تغييرات به وجود آمده در ايران اظهار اميدواري كرده بود، روز گذشته نيز افزود: فكر نمي‌كنم كه روابط پناهي با مقامات اسلامي ايران به سختي دو سال پيش باشد.

اعتراض ايوبي به جشنواره برلين

بعد از اكران و نمايش «تاكسي» پناهي در جشنواره برلين حجت‌الله ايوبي روز گذشته طي نامه‌اي به «ديتر كاسليك» دبير جشنواره فيلم برلين گلايه خود را نسبت به اين رفتار منعكس كرد.
ايوبي در اين نامه نوشته است: «سال‌هاست كه جشنواره برلين با حضور قدرتمند سينماگران ايراني برگزار مي‌شود. برلين به تدريج در بين مردم سينمادوست ايران به نامي آشنا تبديل شده؛ جايي براي ديده شدن فيلم، فضايي براي گفت‌و‌گو.
جناب آقاي كاسليك! بپذيريم جهان امروز قرباني اين سوءتفاهمات است. آنها كه در كوچه پس‌كوچه‌هاي زندگي غريو مرگ سر مي‌دهند قربانيان سوءتفاهمند. قرون وسطاي تاريخ اروپا گويي در حال تكرار است. درست مانند آن روزگاران انسان‌ها به جرم داشتن عقيده سوزانده مي‌شوند، سرهايشان بريده مي‌شود و به وحشيانه‌ترين شكل در بغداد، سوريه و لبنان شكنجه مي‌شوند. در چنين روزگاري هنر مي‌تواند روزنه اميدي باشد براي آينده‌اي بهتر و در اين روزگار سينما مي‌تواند و بايد وسيله‌اي باشد براي رفع سوءبرداشت‌ها و فرصتي براي گفت‌و‌گو؛ گفت‌و‌گويي چشم در چشم و چهره به چهره.

و جا دارد كه ابراز تأسف عميقم را از گفته‌هايتان در طول جشنواره برلين اعلام كنم. متأسفم از اينكه شما به بهانه فيلمِ فيلمسازي كه به موجب قانون كشورش فعلاً نمي‌تواند فيلم بسازد (گرچه دارد مي‌سازد) مي‌خواهيد همه را سوار تاكسي سوء‌تفاهم‌هاي تازه‌اي عليه مردم ايران نماييد. اما خوشوقتم اعلام كنم كه سازنده فيلم تاكسي به‌رغم آنچه در جشنواره برلين گفته شد، در ايران سوار بر قطار پرشتاب زندگي خويش است و از همه مواهب زندگي آزادانه خود برخوردار است. به عنوان رئيس سازمان سينمايي ايران، از كار نكردن هيچ سينماگري خرسند نيستم. اما اين را نيز خوب مي‌دانم كه تسليم‌شدن در برابر قانون تنها راه كاميابي هر ملتي است.

جناب آقاي رئيس! شما يقيناً سينماي ايران را خوب مي‌شناسيد و با موفقيت‌هايش در جهان آشناييد. ما هم همزمان با شما در حال برگزاري جشنواره بزرگ سينمايي فجريم. به قول آقاي ژيل ژكوب، سينما در خون مردم ايران جاري است. كاش مي‌دانستيد كه جشنواره فجر 33 جشن قدرتنمايي جوانان ايراني است. موجي از جوانان ايراني كه به سوي سينما آمده‌اند و همه در شگفتيم از اين همه قدرت آفرينش و خلاقيت. آيا فضاي سياسي- فرهنگي كشوري چنين مي‌تواند آنگونه باشد كه جشنواره شما نشان مي‌دهد؟

سينماي ايران به گواه حضور قدرتمند جوانانش ادامه خواهد داشت. سينماي ايران يك راه است، يك نگاه است. سينماي ايران به پيش مي‌رود چون ريشه در انديشه‌هاي درخشان پيامبر اسلام دارد. پيامبري كه فرمود: « آمده‌ام تا نيكي‌هاي اخلاق را به اوج رسانم.» پيامبر مهرباني، صلح و دوستي و عشق. سينماي ايران پيش مي‌رود چون ريشه در انديشه‌هاي درخشان مولاناي رومي، حافظ، سعدي و فردوسي بزرگ دارد. سينماي ايران پيش مي‌رود چون سينماگران ايراني در فضايي پر از اعتماد، احترام با دولت برخاسته از آراي خود زندگي مي‌كنند.

آقاي رئيس! من هم مانند ميليون‌ها علاقه‌مند به سينما، صداي مهيب پاي سياست را در جشنواره برلين مي‌شنوم. من هم مانند همه آنها دوست داشتم برلين يادآور فرهنگ و هنر باشد. اما گويي شما سياست را بر هنر ترجيح داديد. صداي پاي سياست مي‌آيد و آجرهايي كه در جشنواره شما روي هم قرار مي‌گيرد به سرعت ديوار برلين تازه‌اي برگرد جشنواره شما خواهد كشيد. ديواري كه مي‌تواند به مراتب بلندتر از ديوار چين باشد و سياست يعني جدايي؛ يعني ديوار برلين... و فرهنگ و سينما اما، يعني برچيدن پرچين‌ها و ديوارها... »

چرا چنين نامه‌هايي بايد ادامه‌دار باشند!

اين اقدام بجا و البته محقانه رئيس سازمان سينمايي در پاسخ به اظهارات سخيف و دروغ‌پردازانه رئيس جشنواره برلين كه در آن عبارات و جملات درست و دقيقي درباره واقعيات ايران اسلامي به كار برده است، قطعاً باعث عقب‌نشيني و هجمه نظام اسلامي عليه همه دنيا و داشته‌هاي آنها خواهد شد. در ايامي كه نامه تحول‌برانگيز مقام معظم رهبري به حق توانسته است موجي از حقيقت‌يابي و واقعيت‌شناسي را در درون كالبد كم‌رمق جوانان و نوجوانان به بندهاي فساد جسمي و روحي كشيده شده در سرتاسر عالم ايجاد كند، تالي تلو بودن در مسير رهبر انقلاب و دفاع از اسلام ناب و زدودن غبار تحريف و دروغ از چهره تابنده فرهنگ و تمدن اسلامي ايراني قطعاً شروع قدم نهادن در مسيري است كه مسئولان فرهنگي كشورمان بايد سال‌ها پيش از اين در آن طي طريق مي‌كردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار