کد خبر: 663334
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
پاسخ‌هاي عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»:
حافظي گفت: قطعا آلودگي هوا را نمي‌توان ظرف 6 ماه يا يك سال مهار كرد چون به هر حال دلايل مختلف دارد و در هر موضوع بايد همكاري دستگاه‌هاي زيربط جلب شود.
آلودگي هوا تا يك سال ديگر هم حل نمي‌شودجوان‌آنلاين: رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به معضل آلودگي هواي تهران اظهار داشت:  بعد از گذشت حدود 15 سال از عمر شوراي اسلامي شهر تهران در دوره چهارم كميسيوني تحت عنوان كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري ايجاد شد و اين در حالي است كه قبلا موضوع سلامت مورد غفلت واقع شده بود.
 
 
حافظي افزود: با مطالعه‌اي كه صورت گرفت اولويت‌هاي اصلي كميسيون سلامت شناسايي و در راس آنها مقابله با آلودگي هوا به عنوان يك اولويت مطرح شد. بر اساس آمارها و اطلاعات موجود مشاهده مي‌شود صرفا در شهر تهران طي يك سال بالغ بر 2400 مورد مرگ منتسب بر آلودگي هوا داشتيم و حدود 4500 مورد از بيماران ريوي به دليل آلودگي هوا در بيمارستان‌ها بستري بودند.
 

وي ادامه داد: حدود 2500 مورد از بيماران قلبي بستري شده در بيمارستان‌ها به واسطه‌ي آلودگي هوا بوده و همچنين در روزهاي اضطرار كه مقررات خاصي در سطح شهر اعمال مي‌شود آمار متوفيان شهر تهران به طور متوسط 22 نفر افزايش پيدا مي‌كند. از سوي ديگر در همين راستا مشاهده مي‌شود كه سرطان‌هاي در سطح كشور ما نسبت به دنيا ده سال زودتر است و به عبارت ديگر بالاترين آمار سرطان‌ را در دنيا داريم و همه اينها نشان دهنده اهميت و حساسيت موضوع است چون جان انسان‌ها قابل خريداري نيست و بايد صيانت و حفاظت از سلامت انسان‌ها را جدي بگيريم.
 
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران عنوان كرد: با مطالعاتي كه صورت گرفت، مشخص شد 75 درصد آلودگي هواي تهران ناشي از آلاينده‌هاي متحرك مثل خودروها و موتور سيكلت‌هاست و 25 درصد هم ناشي از آلاينده‌هاي ثابت مثل صنايع، كارخانجات و موتورخانه‌ي ساختمان‌هاي عمومي و خصوصي است.
 
 
حافظي گفت: به تدريج و با مطالباتي كه از سوي شوراي شهر ايجاد شد، در حال حاضر در سطح شهر تهران، از طريق دستگاه‌هاي مرتبط، سوخت با استاندارد يورو4 در اختيار مردم قرار داده شد و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان آذر ماه هم براي ساير كلان‌شهرها كه آلودگي هوا براي مردم تهديد جدي محسوب مي‌شود، سوخت استاندارد توزيع شود.
 
 
به گفته وي از حدود يك ماه و نيم قبل خودرو با استاندارد يورو 4 در حال توزيع است و اين گام موثري بوده است، طوري كه ما شاهد هستيم و اگر در مقام مقايسه برآييم مي‌بينيم كه سال 92 صرفا يك روز هواي پاك داشتيم اما در سال 93 تا به حال 6 روز هواي پاك را در سطح شهر تهران تجربه كرديم اين در حالي است كه هنوز اين اطمينان وجود ندارد كه زمستان خوبي پيش رو داشته باشيم و احتمال اينكه در سال جاري با سرد شدن هوا مشكلات سنوات گذشته را  داشته باشيم، بسيار بالاست.
 
حافظي معتقد است، ما هنوز اين نگراني را داريم كه زمستان امسال مثل سال گذشته باشد، لذا بايد ساير محورهايي كه نقش مهمي در آلودگي هوا ايجاد مي‌كنند مورد نظر باشد و مداخله براي مديريت آن موارد هم صورت گيرد تا پس از 5 سال به تدريج شاهد كاهش آلودگي هوا باشيم.
 
 
اين عضو شوراي شهر تهران در خصوص مقابله با محورهاي آلودگي هوا به موتورسيكلت‌ها اشاره كرد و گفت: موتور سيكلت‌ها هم از نظر آلايندگي صوتي و هم از نظر آلايندگي هوا به شدت تهديد  كننده هستند. يك موتور سيكلت معادل 8 خودرو با استاندارد يورو 2 ايجاد آلودگي مي‌كند و اين در حالي است كه به واسطه اينكه قسمت مركزي شهر تحت عنوان محدوده طرح ترافيك شناسايي شده و مانع تردد خودروها مي‌شويم، سيل عظيمي از موتور سيكلت‌ها روانه اين نقاط مي‌شوند و هر موتور سيكلت مي‌تواند وظيفه 8 خودرو را در آلودگي هوا بر عهده بگيرد و منشاء تهديد جدي براي سلامت مردم محسوب مي‌شود.
 
 
 
وي اضافه كرد: انتظار بر اين است دولت محترم مقدمات واردات موتور سيكلت برقي و متعاقب آن مقدمات توليد موتور سيكلت برقي در داخل كشور را فراهم كند؛ چون توليد موتور سيكلت چيزي حدود سه سال زمان نياز دارد تا زمان راه‌اندازي خط توليد آن، مي‌توان براي مديريت موضوع نسبت به صدور مجوز و تسهيلات لازم براي واردات اقدام كرد.
 
حافظي تاكيد كرد: شوراي اسلامي شهر تهران در نظر دارد تا سال 94 محدوديت تردد موتور سيكلت‌ با سوخت فسيلي و بنزيني را در نقاط مركزي تهران با اولويت منطقه بازار اعمال كند و اجازه تردد موتور سيكلت بنزيني در اين نواحي صادر نخواهد شد.



آيا راهي براي كاهش آلودگي هوا وجود دارد؟
عكس: محمد بابايي


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: از ديگر كارهايي كه مي‌توان در پاييز و قبل از آمدن فصل سرما انجام داد، موضوع بازديد فني از موتورخانه‌هاي ساختمان‌هاي سطح شهر است كه براي شهرداري الزاماتي ايجاد مي‌شود كه اين بازديد به صورت رايگان انجام ‌شود و اگر نياز به تعميراتي وجود دارد قطعا تعميرات به عهده مالكين خواهد بود و مجموعه اين فعاليت‌ها مي‌تواند به كاهش آلودگي هوا كمك كند.

 
 
وي افزود: از دولت محترم انتظار داريم نسبت به تعهدات قانوني براي توسعه‌ي ناوگان حمل و نقل عمومي با اولويت مترو و ناوگان اتوبوسراني پايبند باشند. مطالبات شهرداري تهران از دولت براي توسعه ناوگان عمومي قريب به هفت هزار ميليارد تومان است و قطعا اگر اين تعهد دولت محقق شود و اين مبالغ در اختيار شهرداري قرار گيرد توسعه ناوگان عمومي با سرعت بيشتري صورت مي‌گيرد و به دنبال آن استقبال مردم براي استفاده از ناوگان عمومي به جاي وسايل شخصي بيشتر خواهد شد و طي سال‌هاي آينده شاهد كاهش آلودگي هواي تهران و دنبال آن ارتقاي سلامت مردم خواهيم بود.
 
 
 
حافظي در رابطه با زمان اجراي برنامه‌هاي كاهش آلودگي هوا گفت: شوراي شهر مي‌تواند براي شهرداري تكليف ايجاد كند اما در مورد دولت و مداخله دولت، شورا تنها مي‌تواند به عنوان نماينده‌ي مردم مطالبه‌گر باشد و در واقع نمي‌تواند براي آنها تكليف قانوني ايجاد كند.
 
 
اين عضو شوراي شهر با اشاره به ريزگردهايي كه از طريق بيابان‌هاي اطراف تهران وارد شهر مي‌شود و آلودگي ايجاد مي‌كند، اظهار داشت: بخشي از آلودگي هوا ناشي از سوخت فسيلي و گازهايي است كه متصاعد مي‌شود و بخش ديگر ناشي از ذرات معلق و ريزگردهاست كه طي چند سال گذشته آلودگي هواي شهر تهران دچار تغيير كرده است.
 
 
 
وي ادامه داد: طي دو سال گذشته آلودگي به سمت ذرات معلق و ريزگرد رفته است و اين ذرات اگر از دو و نيم ميكرون بيشتر باشد بسيار خطرناك است و طي دو سال گذشته بخشي از آن مربوط به سوخت غير استاندارد بود، سوختي كه توسط پتروشيمي‌ها توليد مي‌شد و با توقف توليد سوخت در پتروشيمي‌ها تهديد از اين منظر در حال كاهش است اما بخش ديگر ناشي از ذراتي است كه از بيابان‌ها منشاء مي‌گيرند و به شهرها منتقل مي‌شوند.


حافظي اضافه كرد: بيابان‌هاي خشك شده‌ي كشورهاي همسايه در اين راستا نقش ايفا مي‌كند اما طي سال گذشته فقط هشت روز آلودگي ما ناشي از بيابان‌هاي كشورهاي همسايه بود و مابقي روزهاي تهديد ناشي از ريزگردهاي داخلي بود.
 
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران كاهش منابع آبي و از بين رفتن پوشش گياهي را از دلايل اصلي اين آلودگي‌ها دانست و گفت: از بين رفتن پوشش گياهي بيابان‌ها و كمربند سبز اطراف شهرها با از بين رفتن باغات و تبديل آنها به مناطق مسكوني در درون شهرها در اين خصوص نقش مهمي دارند. طي بيست سال گذشته 2500 هكتار از فضاي سبز داخل شهر تهران به مناطق مسكوني تبديل شده است. محيط زيست ما طي دو دهه گذشته به واسطه سودجويي گروه‌هاي مختلف مورد ساخت و ساز قرار گرفته و حاصل آن ضايعاتي است كه اكنون با آن مواجه هستيم.
 
 
 
وي با بيان اينكه بايد با افراد سودجو مقابله شود و نبايد اجازه داد باغات به مناطق مسكوني تبديل شود،‌ تاكيد كرد: يك درخت با عمر سي سال، طي يك سال اكسيژني توليد مي‌كند كه ارزش ريالي حدود صد ميليون تومان دارد؛ اگر اجازه ساخت و ساز باغات قديمي را دهيم و از سوي ديگر فضاي سبز جديد ايجاد كنيم قطعا اين فضاي سبز جديد نمي‌تواند بازدهي فضاي سبز باغات قديمي را داشته باشد و از اين منظر نبايد ما اجازه دهيم كه باغات قديمي مورد تعرض قرار بگيرند و در همين راستا هم مصوبه‌اي را در سطح شورا داشتيم. اين ميراث طبيعي است و از سرمايه‌هاي عمومي محسوب مي‌شود و نبايد مورد تعرض قرار گيرد.
 
 
 
حافظي در پاسخ به سوال «جوان‌آنلاين» مبني بر اينكه مي‌توان نسبت به كاهش آلودگي هوا اميدوار بود، گفت: قطعا آلودگي هوا را نمي‌توان ظرف 6 ماه يا يك سال مهار كرد چون به هر حال دلايل مختلف دارد و در هر موضوع بايد همكاري دستگاه‌هاي زيربط جلب شود تا با گذشت زمان حاصل تمام اين تلاش‌ها، ما را به سمت كاهش آلودگي هوا هدايت كند.
 
 
وي اضافه كرد: شوراي اسلامي شهر تهران در دوره چهارم به رغم اينكه دو جناح سياسي مطرح كشور در آن حضور دارند و تقريبا اين دو گروه وزن برابري هم دارند اما هر دو گروه اعتقاد جدي دارند تا در مورد مسائلي كه تهديد كننده‌ي سلامت مردم است،بر مبناي نگرش كارشناسي ورود داشته باشند و سياسي نگر نباشند و اجازه ندهند كه مسائل سياسي سلامت مردم را تحت ‌الشعاع قرار دهد و اين نكته بارز و مثبتي است.
 
 
 
حافظي در پايان يادآور شد: ما اين اطمينان را داريم و به افكار عمومي هم اين اطمينان را مي‌دهيم كه ظرف سه، چهار سال آينده حتما وضعيت آلودگي هوا نسبت به گذشته بهتر خواهد شد و انشا‌ءالله شاهد كاهش آلودگي هوا خواهيم بود.

                        

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار