کد خبر: 617520
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۳
انتخابات سالانه شوراي مركزي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان سراسر كشور (دفتر تحكيم وحدت) در حالي برگزار گرديد كه نام اين تشكل با پيشينه پر فراز و فرود جنبش دانشجويي مسلمان در كشور ما عجين شده است و با نگاهي بدان مي‌توان تاريخ اين جنبش را مرور نمود. اين اتحاديه دانشجويي كه در آغازين روزهاي پيروزي انقلاب و با هدف وحدت افزايي ايجاد گرديد در مقاطع مختلف سياسي كشور، اعم از تسخير لانه جاسوسي، انقلاب فرهنگي و دفاع مقدس نقش آفريني نموده است.
با اين حال در مقطع خاصي در اواخر دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد، يعني در سال‌هايي كه با روي كار آمدن اصلاح‌طلبان سياسي در كشور، تنش آفريني، توسعه سياسي نام گرفت، اين تشكل مورد طمع جريان‌هاي سياسي قرار گرفت و دستخوش مطامع آنان واقع شد. در اين دوره بود كه استحاله ارزشي و سياسي اين تشكل شدت گرفت و تا آن حد رسيد كه تشكل مدعي پيروي از خط امام دست از مبارزه با استكبار كشيد و به پيروي از جريانات ضدانقلابي همچون گروهك نهضت آزادي روي آورد. در اين مقطع اين تشكل به پياده نظام جريان سياسي افراطي وقت تبديل شده بود كه در چارچوب پياده‌سازي راهبرد «فشار از پايين، چانه زني در بالا» به فراهم‌آوري سياهي لشكر براي پيگيري سناريوهاي اصلاح‌طلبان مشغول گرديد. در همين روند بود كه حادثه كوي دانشگاه تهران و حوادث پس از آن رخ داد كه فتنه 78 معروف گرديد.
در آخر نيز در پي حساسيت نيروهاي ارزشي درون اين تشكل و دانشجويان ديگر نسبت به روند، سياستمداران حزبي هدايت كننده اين روند، آخرين نسخه خود را براي ضربه زدن به اين نماد پيشينه جنبش دانشجويي مسلمان پيچيدند كه آن «انشعاب» و تبديل اين تشكل به دو طيف قانوني شيراز و غيرقانوني علامه بود. خوشبختانه در سال‌هايي كه ديگر خبري از تنش آفريني و بحرانسازي افراطيون نبود، اين تشكل توانست قوام دوباره خود را تا حدودي دريابد و طيف قانوني آن با گسترش حضور در دانشگاه‌ها و نقش آفريني در جنبش دانشجويي، جايگاه گذشته خود را باز يابد. با اين حال در روزها و هفته‌هاي اخير و خصوصاً در تحولات سياسي كشور، نگراني‌هايي در خصوص آينده اين تشكل پديد آمده است. هرچند با اين انتخابات سالانه اخير اين تشكل كه با نظارت نهادهاي مسئول و در روندي كاملاً قانوني برگزار گرديد، خواست اكثريت اعضاي اين تشكل محقق گرديد، اما در گوشه و كنار محافل دانشجويي خبرهايي از تلاش برخي براي مخالفت با خواست اكثريت اعضا شنيده مي‌شود.
به نظر مي‌رسد در پشت پرده اين تلاش‌ها كه در قالب تعداد معدودي از اعضاي اين تشكل دنبال مي‌گردد همان دست‌هايي را بايد ديد كه به دنبال بهره برداري‌هاي سياسي از دانشجو و تبديل كردن آن به پياده نظام سياسي خود هستند.
 آنچه در پي برخي اعتراضات يك اقليت به نتايج اين انتخابات و به دنبال آن رايزني‌هاي گسترده آنان، اتفاق مي‌افتاد، نگراني‌هايي در باب تكرار آنچه را كه 16 سال پيش بر سر تحكيم وحدت آمد، به همراه داشته است. به نظر مي‌رسد، سناريويي در حال وقوع است تا با وقوع انشعاب در اين تشكل، اولاً آن را دچار يك مشغول‌سازي دروني گرداند و ثانياً زمينه‌سازي براي تشكل سازي دانشجويي در جهت اهداف افراطيون انجام پذيرد.
بدون شك حريت و آزادگي يك تشكل دانشجويي، در تعارض با پيروي آن از جريانات و احزاب سياسي بيرون دانشگاه است و تبديل شدن يك تشكل درون دانشگاه به شاخه دانشجويي حزب سياسي بيرون دانشگاه به صلاح جنبش دانشجويي كشور نيست. خصوصاً سابقه‌اي كه افراطيون در تبديل كردن جريانات دانشجويي به ابزاري براي چانه زني با نظام داشته‌اند، لزوم فاصله گرفتن تشكلهاي دانشجويي و به خصوص دفتر تحكيم وحدت از آنان را بيش از پيش مي‌نمايد.
دفتر تحكيم وحدت همانگونه كه از نامش پيداست نماد تحكيم دانشجويان ارزشي از يك سو و از سويي وحدت حوزه دانشگاه بوده و بايد در آينده نيز چنين باشد.
گ حساسيت‌ها و دغدغه‌هاي اعضاي اين تشكل و همه فعالان دانشجويي كه به سرنوشت جنبش دانشجويي مسلمان علاقه مند هستند، اجازه نخواهد داد كه در درون اين تشكل با يك نسخه پيچيده شده از بيرون، انشعابي رخ دهد و اين دفتر همچنان در جهت پيروي از خط امام (ره) و مقام معظم رهبري به حركت خود ادامه خواهد داد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار