کد خبر: 1230949
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۰
دوومیدانی‌کاران بدون خستگی می‌جنگند
فدراسیون جهانی شرایط توزیع سهمیه‌ها را اعلام کرده است و هر کشوری برای حضور ورزشکارانش محدودیت‌هایی دارد. بر این اساس هزارو ۸۱۰ دوومیدانی‌کار در ورزشگاه استادوفرانس پاریس حاضر خواهند بود
شیوا نوروزی

 جوان آنلاین: دوومیدانی جذاب‌ترین و پـرتماشاگرترین مسابقات بازی‌های المپیک محسوب می‌شود. شاید برای ما که ورزش ملی کشورمان کشتی است و فوتبال هم بیشترین هوادار و مخاطب را دارد، صحبت در خصوص این مسئله عجیب باشد، اما واقعیت این است که دوومیدانی‌کاران حاضر در المپیک تمام نگاه‌های دنیا را به خود جذب می‌کنند و بیشترین تعداد تماشاگر را به ورزشگاه‌ها می‌کشانند. همین جذابیت و هیجان است که ارزش مدال‌های این رشته در این آوردگاه را دوچندان کرده است. 

در ادوار گذشته ورزش ایران همواره یک یا چند دوومیدانی‌کار در بازی‌های المپیک داشته و احسان حدادی نیز تنها مدال آور ایرانی این رشته است. از آنجا که کسب سهمیه المپیک بسیار سخت است، هر دوومیدانی‌کاری نمی‌تواند حضور در این رویداد بزرگ را تجربه کند، ضمن اینکه فدراسیون جهانی نیز برای اعزام ورزشکاران محدودیت‌هایی را در نظر می‌گیرد و این مسئله کار را دشوارتر نیز می‌کند. بااینکه شش ملی‌پوش کشورمان شانس کسب سهمیه بازی‌های پاریس ۲۰۲۴ را دارند، اما هنوز سهمیه هیچ یک از این سهمیه‌ها قطعی نشده است. 
 محدودیت‌های جهانی
فدراسیون جهانی شرایط توزیع سهمیه‌ها را اعلام کرده است و هر کشوری برای حضور ورزشکارانش محدودیت‌هایی دارد. بر این اساس هزارو ۸۱۰ دوومیدانی‌کار در ورزشگاه استادوفرانس پاریس حاضر خواهند بود. هر کشور در مسابقات انفرادی حداکثر سه نماینده، در مسابقات تیمی حداکثر دو نماینده و در مسابقات امدادی نیز فقط یک نماینده خواهد داشت. همچون گذشته شلوغ‌ترین ماده دوومیدانی در بازی‌های پاریس، دوی ماراتن خواهد بود و ۱۶۰ دوومیدانی‌کار باهم رقابت خواهند کرد. دوی ۱۰۰ متر نیز از نظر تعداد ورزشکار در جایگاه دوم قرار دارد. 
ورزشکاران برای رسیدن به سهمیه‌های پاریس راه دشواری در پیش داشته و دارند. فدراسیون‌جهانی برای دستچین‌کردن بهترین‌های جهان رکورد‌های ورودی را سخت‌تر از گذشته کرده است. طبق قانون دوومیدانی‌کاران هم از طریق رسیدن به رکورد‌های ورودی و هم از طریق رنکینگ جهانی می‌توانند سهمیه المپیک را به دست بیاورند. مسابقات و رنکینگ جهانی بین تاریخ‌های اول جولای ۲۰۲۳ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴ ملاک فدراسیون جهانی خواهد بود. 
از بین دوومیدانی‌کاران وطنی شش ورزشکار شانس گرفتن سهمیه المپیک پاریس را دارند و مدت‌هاست برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند، با این حال هنوز هیچ سهمیه قطعی به ایران تعلق نگرفته است. حسن تفتیان و حمیده اسماعیل‌نژاد در دوی سرعت، حسین رسولی در پرتاب دیسک، مهدی صابری در پرتاب وزنه و مهدی پیرجهان در دوی ۴۰۰ متر بامانع ملی‌پوشانی هستند که برای رزرو بلیت پاریس شبانه‌روز تلاش می‌کنند. با توجه به رکورد‌های اعلام‌شده از سوی فدراسیون جهانی، ورزشکاران ما امیدوارند بتوانند از طریق بهبود جایگاه‌شان در رنکینگ به سهمیه برسند. رنکینگ نهایی قبل از المپیک ۱۰ تیرماه اعلام خواهد شد و شواهد و قرائن نشان می‌دهد از بین نفرات اعلام شده حداقل سه نفر به این مهم دست یابند. 

 شانس‌های اصلی
فرزانه فصیحی فعلاً اصلی‌ترین شانس ما برای المپیکی‌شدن است. بانوی ملی‌پوش در دوی سرعت تمام هم و غم خود را برای حضور در پاریس گذاشته است. فصیحی اگرچه در بازی‌های آسیایی هانگژو ناکام ماند ولی با مدال طلایی که در مسابقات داخل سالن آسیا (تهران) به گردن آویخت، حضورش در المپیک را قطعی کرد. این ورزشکار در المپیک توکیو با وایلدکارت حضور داشت، اما این‌بار سهمیه‌اش را از رنکینگ خواهد گرفت. فصیحی بیشتر از همه منتظر اعلام رنکینگ جهانی است. حمیده اسماعیل‌نژاد دیگر دونده سرعت بانوان است و با داشتن رنکینگ ۴۲ جهان راه دشواری در پیش دارد. اسماعیل‌نژاد همچنان در مسابقاتی که در تقویم فدراسیون جهانی ثبت شده است، شرکت خواهد کرد تا به هدفش برسد. حسن تفتیان در دوی ۱۰۰ متر چهره برجسته دوومیدانی ایران محسوب می‌شود، او در بازی‌های آسیایی هانگژو چهارم و در بازی‌های داخل سالن آسیا نیز ششم شد. تفتیان رنکینگ ۲۵ جهان را در اختیار دارد و مسیر هموارتری برای رسیدن به سهمیه خواهد داشت. مهدی پیرجهان در ماده دوی‌بامانع حضور دارد و با داشتن رنکینگ ۴۱ جهان، قرار است در مسابقات یونان و آلمان شانسش را برای گرفتن سهمیه المپیک امتحان کند. پیرجهان سهمیه بازی‌های توکیو را نیز گرفته بود، اما به دلیل ابتلا به کرونا رقابت در این رویداد را از دست داد. حسین رسولی امید اول پرتاب دیسک ایران است. او در بازی‌های آسیایی طلایی شد و بهترین رکوردش 
(۰۴/۶۲ متر) با رکورد ورودی المپیک (۶۷ متر) پنج‌متر فاصله دارد. مهدی صابری در پرتاب وزنه رنکینگ ۲۷ جهان را دارد و بعد از کسب مدال برنز داخل سالن آسیا، حالا برای المپیکی‌شدن می‌جنگد. 
جدا از بحث رنکینگ و رکورد‌های ملی‌پوشان، مدیریت صحیح و برقراری آرامش بیش از همه می‌تواند کمک‌حال دوومیدانی‌کاران ما باشد. فدراسیون دوومیدانی حواشی زیادی را پشت‌سر گذاشته و برگزاری مجمع انتخاباتی ۲۱ خردادماه می‌تواند آرامش نسبی را به این رشته مادر بازگرداند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار