کد خبر: 1230035
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه گفت: جذب سرمایه‌های بخش خصوصی با هدایت و حمایت مستقیمی که از سوی دولت در این بخش انجام شده است و انعقاد قرارداد با پتروشیمی‌ها و مشارکت آن‌ها در توسعه ۱۶ میدان گازی بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. توسعه میادین گازی کشور بدون نیاز به بودجه دولتی و به‌کارگیری از ظرفیت و توان مردمی و بخش خصوصی به ویژه پتروشیمی‌ها در توسعه میادین گازی مسیر تحقق برنامه‌ریزی و جهش تولید با مشارکت مردم است. 
 
صنایع نفت و گاز کشور نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان هستند تا بتوانیم به توسعه میادین بپردازیم و نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم. از سوی دیگر، توسعه زنجیره ارزش محصولات نیز نیازمند سرمایه‌گذاری است. اگر نتوانیم به جذب سرمایه اقدام کنیم و از ظرفیت بخش خصوصی بهره ببریم، ضمن اینکه سرمایه‌ها به سمت بخش‌های غیرمولد سوق می‌یابند، امکان بهره‌برداری از منابع نفت و گاز کشور نیز برای‌مان فراهم نخواهد بود. وزارت نفت برنامه‌ریزی‌هایی در راستای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به صنایع نفت و گاز کشور داشته است. تسهیل صدور مجوز برای بخش خصوصی و افزایش سهم توسعه‌دهنده میدان از جمله این سیاست‌هاست. 
به زعم بسیاری، ماده ۱۵ قانون برنامه هفتم توسعه نیز ریل‌گذاری مناسبی برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی به صنایع نفت و گاز کشور بود. بر اساس این ماده قانونی، وزارت نفت توانست با بخش خصوصی قرارداد منعقد و آن‌ها را در توسعه میادین سهیم کند. 
از شواهد این طور برمی‌آید که وزارت نفت در جذب سرمایه‌ها موفق عمل کرده، به طوری که نرخ سرمایه‌گذاری سالانه به ۶/۳ میلیارد دلار رسیده است. 
 شهریار حیدری، عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه در گفتگو با «جوان» در خصوص این موضوع که وزارت نفت بیشترین جذب سرمایه را طی ۵/۲ سال گذشته داشته و این شاخص رشد چهار برابری را تجربه کرده است، تصریح کرد: از شواهد اینطور برمی‌آید که این وزارتخانه راهش را پیدا کرده است و به درستی در راستای جذب حداکثری سرمایه‌های بخش خصوصی گام برمی‌دارد، البته باید تأکید کنیم که هنوز در ابتدای راه جذب سرمایه‌های بخش خصوصی قرار داریم. وزارت نفت باید به تلاش‌هایش ادامه دهد و همراهی مجلس و دولت نیز مورد نیاز است. 
وی ادامه داد: صنایع نفت و گاز از مهم‌ترین صنایع کشور به شمار می‌روند و جذب سرمایه به این صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلانی در صنایع نفت و گاز کشور داریم، از این رو به درستی جذب سرمایه‌ها در صنایع نفت و گاز کشور به اجرا گذاشته شده است. 
حیدری گفت: باید روندی که وزارت نفت در پیش گرفته است به عنوان یک الگو برای دیگر وزارتخانه‌ها در نظر گرفته شود. هر چقدر بتوانیم بستر را برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی فراهم کنیم، به نفع کشور است. از این طریق، سرمایه‌های سرگردان را به بخش‌های مولد اقتصاد سوق می‌دهیم. 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: دولت امکان سرمایه‌گذاری در تمامی میادین را ندارد. توسعه میادین نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است و به همین دلیل نیازمند جذب سرمایه‌ها هستیم. 
حیدری گفت: بخش خصوصی می‌تواند از روش‌هایی مانند فاینانس و استفاده از سرمایه‌های خارجی استفاده کند. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی راهکار‌هایی دارند که از آن‌ها بهره می‌برند. 
وی ادامه داد: جذب سرمایه‌های بخش خصوصی با هدایت و حمایت مستقیمی که از سوی دولت در این بخش انجام شده است و انعقاد قرارداد با پتروشیمی‌ها و مشارکت آن‌ها در توسعه ۱۶ میدان گازی بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. توسعه میادین گازی کشور بدون نیاز به بودجه دولتی و به‌کارگیری از ظرفیت و توان مردمی و بخش خصوصی به ویژه پتروشیمی‌ها در توسعه میادین گازی مسیر تحقق برنامه‌ریزی و جهش تولید با مشارکت مردم است. 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: این همکاری به نفع کشور است. از یک طرف نیاز پتروشیمی‌ها در زمان اوج مصرف به گاز رفع می‌شود و از طرف دیگر از تعطیلی آن‌ها جلوگیری می‌کنیم و ارزآوری برای کشور خواهیم داشت. 
حیدری گفت: نکته مهم این است که از طریق مشارکت پتروشیمی‌ها در توسعه میادین گازی کشور، بدون اینکه دولت سرمایه‌گذاری داشته باشد، توسعه میادین اتفاق می‌افتد. در شرایطی که دولت به لحاظ منابع مالی در مضیقه است، این گونه اقدامات مثبت ارزیابی می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار