کد خبر: 1216613
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹
سیدعبدالله متولیان

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مردم تبریز، از انتخابات به عنوان رکن اصلی نظام و راه اصلاح کشور یاد کرده و فرمودند: «همه باید در انتخابات شرکت کنیم. کسانی هم که به دنبال ترمیم و حل مشکلات هستند، راه درست آن، انتخابات است و باید به انتخابات رو کنند.» 
چرایی رکن اصلی بودن انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران به تفاوت معنادار و گسترده انتخابات در ایران اسلامی با سایر کشور‌ها باز می‌گردد. انقلاب اسلامی ایران، تنها انقلاب تاریخ بشر در جهان است که پس از پیروزی، حرکت خود را با انتخابات و مراجعه به آرای عمومی آغاز کرده و مفتخر است که به طور میانگین تقریباً در هر سال یک انتخابات برگزار کرده است. در نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران، مردم صاحب اصلی کشورند و نظام اسلامی، مسیر اعمال اراده و حاکمیت مردم بر امور کشور را از طریق انتخابات هموار ساخته است. 
یکی از اساسی‌ترین افتخارات جمهوری اسلامی ایران، پایبندی و تلاش مضاعف برای تحقق دموکرا سی واقعی است. دموکراسی و انتخابات (مراجعه به آرای عمومی) در دنیای امروز در اغلب کشورها:
 در مواردی، انتخابات به پوششی برای دستیابی به قدرت و ثروت تبدیل شده است. انتخابات راه و روشی برای مشروعیت بخشی به حاکمیت طبقه سرمایه دار و اشراف ظالم بر مردم مظلوم و مستضعف است. انتخابات در نظم موجود جهانی، در عرض اراده خداوند و راهی برای قانون کردن زدودن و از بین بردن نقش خداوند در زندگی بشر است. آلودگی به انواع روش‌های غیرانسانی، غیر اخلاقی و ناجوانمردانه، از مشخصه‌های انتخابات در دنیای امروزی است. 
‌واقعیت تلخ در دنیای امروز این است که با انتخابات، مسیر بی‌بند و باری و هرزگی ترویج و تثبیت می‌شود و در واقع با انتخابات سبک زندگی شیطانی قانونی، ترویج و تثبیت می‌گردد. 
وجه تمایز جمهوری اسلامی ایران با سایر کشور‌ها در نگاه کاملاً متفاوت و متضاد نظام اسلامی به موارد مذکور است. در جمهوری اسلامی ایران:
۱- انتخابات به معنی واقعی کلمه رکن اصلی نظام و مبنای تصمیم‌گیری و تعیین سرنوشت کشور است. ۲- نظام اسلامی همواره بر مشارکت حداکثری مردم نه فقط برای بالابردن سطح اقتدار نظام، بلکه برای تکریم و پاسداشت کرامت انسانی مردم ایران تأکید داشته است. ۳- مبنای حضور مردم در صحنه انتخابات در ایران، انتخاب افراد اصلح است. ۴- در انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، اراده مردم در طول اراده خداوند اعمال می‌شود. ۵- انتخابات مردم ایران مبتنی بر اصول و ارزش‌های مکتبی و دینی بوده و مراجعه به رأی ملت، در محوری‌ترین موضوعات مرتبط با نظام و حاکمیت، یک آرمان و باوری عمیق و پشتوانه‌ای برای خدمت صادقانه فرزندان ملت تلقی می‌گردد. ۶- انتخابات در ایران نمایانگر بعد جمهوریت نظام است و هر چه انتخابات بیشتر باشد، موجب تقویت جمهوریت نظام خواهد بود. ۷- انتخابات در ایران بیش از آنکه در کارکرد درونی سبب به قدرت رسیدن یک جریان و تفکر سیاسی شود در بعد کارکرد بیرونی موجب اقتدار نظام و به رخ کشیدن جایگاه نظام سیاسی حاکم است، از این رو هر چه تعداد انتخابات بیشتر و مشارکت ملت پرشورتر باشد، اقتدار بین‌المللی و قدرت چانه زنی نظام سیاسی بیشتر خواهد بود. ۸- انتخابات در کشور ایران مبتنی بر شایسته سالاری است و از همین رو است که بر بصیرت مردمی و اهتمام بر تحقیق، تشخیص و برگزیدن افراد اصلح تأکید می‌شود. 
نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر پایه دو بنیاد جمهوریت و اسلامیت استوار است. پایداری، شکوه، عظمت و اقتدار نظام اسلامی تا زمانی است که بر هر دو پایه و بنیاد خود وفادار باشد و هر دو را محکم و قدرتمند حفظ کند. هرکدام از این دو رکن، آسیب ببیند، اصل نظام تضعیف خواهد شد و این تفاوت اصلی و کلیدی انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران با سایر کشور‌ها و بر همین اساس است که جمهوری بر مشارکت حداکثری اصرار دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار